Get a sneak peek at whats next for Permanent Hazards on our April 7th Office Hours!

Post Reply

Långa ramper: två exempel

Post by Sarastro72
Har nyligen sett två UR i anknytning till långa ramper. Med långa ramper menar jag en ramp som börjar långt innan själva svängen sker. Dom två ramperna utgör olika exempel där jag tycker att den ena fungerar bra och den andra mindre bra. Jag tänkte visa dom för er och se vad ni tycker.

Exempel 1: Ramp från Drottningholmsvägen Ö till E4 S. Tveksamt exempel.
https://world.waze.com/editor/?lon=18.0 ... 3,60464220
Här är vägen tvåfilig och trehundra meter innan avfarten blir det heldraget från vänster- till högerfilen, det innebär att man trehundra meter innan avfarten måste ha lagt sig i högerfil om man vill svänga av lagligt.

Det har man illustrerat genom att låta rampen börja ca 300 meter innan avfarten där det heldragna börjar. Det leder till att man 300 meter innan avfarten får instruktionen "håll till höger" från appen men vid själva avfarten där vägvalet skall göras skulle appen inte ha sagt någonting. Det har man då i sin tur åtgärdat genom att lägga en liten blindtarm tillbaks till Drottningholmsvägen just där vägvalet sker, vilket torde resultera i en andra röstinstruktion att hålla höger vid förgreningen.
https://world.waze.com/editor/?lon=18.0 ... =137355617

Detta riskerar dock att, under vissa förutsättningar, leda till konstiga rutter upp på en obefintlig avfartsramp och sedan tillbaks på Drottningholmsvägen (där man redan befinner sig) utöver det att det är en onödigt komplicerad konstruktion som inte finns återspeglad i verkligheten.

Jag skulle föreslå att man kortar rampen med 300m och tar bort blindtarmen. Rampen bör börja där vägvalet sker. Man får ändå förvarningar från appen från 800m vilket ändå get folk 500m att lägga sig i rätt fil innan det blir heldraget.

Jag förstår hur man har tänkt här men jag tycker att det visar att det är vanskligt att representera filkörning genom att lägga till ramper, det blir överdrivet komplext, skapar en karta som skiljer sig från verkligheten och kan leda till oförutsedda, konstiga rutter när trafikmönstret (genomsnittshastigheterna) ser ut på olika sätt.

Exempel 2: Ramp från Drottningholmsvägen V till Ulvsundavägen. Bra exempel.
https://world.waze.com/editor/?lon=17.9 ... ,179505541
Här börjar rampen också ca trehundra meter före svängen, men högerfilen är här en svängfil. Om man följer instruktionen och håller till höger så går resten som på räls. Enda sättet man kan hamna fel då är om man går mot instruktionen och byter fil till vänster igen. Klockrent.

Tankar?
/ Mattias
Sarastro72
Posts: 12
Has thanked: 1 time

POSTER_ID:13128243

1

Send a message

Post by Herginho
Jag tycker att exempel 1 är ett bra exempel. Högerfil och vänsterfil har ofta olika hastighet just pga köerna ut på Essingeleden från tranebergsbron. Det är bra eftersom att det blir fler bra rutter för de som skall vidare in mot stan pga den delade vägen. Jag skulle gärna se att den långa rampen kvarstår. Har inte upptäckt några konstiga rutter uppstår pga denna långa ramp.
Herginho
Posts: 26
Has thanked: 4 times
Been thanked: 2 times
Send a message

Post by Herginho
Sverker, jag kör rakt fram där dagligen och får ofta inte kövarning på samma sätt som jag skulle om jag svängde höger. Jag tycker att det verkar fungera bra.
Herginho
Posts: 26
Has thanked: 4 times
Been thanked: 2 times
Send a message

Post by Herginho
Jag navigerar för att få bra rutt. Waze föreslår ibland omvägar som är mycket smarta givet trafikläget från Bromma till Stockholm.
Herginho
Posts: 26
Has thanked: 4 times
Been thanked: 2 times
Send a message

Post by onemanracing
Rampen måste ju börja innan det blir ett lagbrott att svänga. Jag kan ju ärligt säga att om det är 800m kvar innan det skall svängas av så har jag 5-600m kvar i den filen jag ligger i. Dvs jag förbereder mig inte genom att lägga mig i "rätt" fill 800m innan jag skall svänga, speciellt inte i okänd trafikmiljö då man inte vet om man kommer "skalas bort" in i en annan trafiksnurra då det kan vara flera avfarter inom 800m. Låt rampen ligga kvar.
onemanracing
Posts: 176
Has thanked: 1 time
Send a message
https://www.waze.com/wiki/images/5/5a/W ... M_only.png
/Mats
AM:
-Hisingen/Göteborg, Sweden
-Hammarö, Sweden
iPhone4/iOS 5.1.1/Waze 3.5.1.0

Post by pnylin
När det gäller rampen från Tranebergsbron mot Essingeleden söderut tycker jag att det är bra att den börjar där den heldragna linjen börjar. Man ska då få instruktionen "håll till höger". Däremot vet jag inte om det är nödvändigt med en liten avstickare tillbaka till vänster efter rampen. GPS:erna i mobilerna är inte tillräckligt bra för att veta om man ligger i höger eller vänster körfält. Ska du in mot Kungsholmen följer du bara instruktionen som inte säger någonting = rakt fram. Blir lite konstigt om man får instruktionen "håll till höger" och sedan "håll till vänster". Waze väljer automatiskt stora vägen, som i detta fall är vänstra körfältet, om man ska rakt fram. Vid kö är det ju ändå i höger körfält kön är och vänstra är fritt.
Man kan spara noden vid själva avfarten och vinkla avfarten så att man får instruktionen "sväng höger" här.

Det andra exemplet vid avfarten från Drottningholmsvägen mot Ulvsundavägen är jag mer tveksam till. Där är ju ingen heldragen linje förren några meter innan avfarten. Här "får" man ligga i mittkörfältet ända fram till avfarten och då byta till höger för att sedan svänga av. Dock är det ju ofta kö här och är det det blir ju övriga trafikanter irriterade om man gör så. Men så här är det ju på de flesta vägar i Stockholm (och i de flesta andra orter).

/Patrik
pnylin
Waze Local Champs
Waze Local Champs
Posts: 1581
Answers: 2
Has thanked: 12 times
Been thanked: 220 times
Send a message

Post by robgus
Det var ju jag som la in den långa rampen här, men jag ville läsa lite kommentarer innan jag skriver själv. Tycker personligen att det är en bra princip att börja ramper och svängfiler där heldraget börjar då man verkligen måste välja färdväg från och med där. Som en extra bonus, givet att folk följer körinstruktionerna (eftersom GPS inte ensamt kan avgöra om man kör rakt fram eller svänger) får man också rätt hastighetsinformation för respektive färdriktning. Just här är det ofta stor skillnad i hastigheterna som nämndes ovan. Det är synd att folk, som tycker att man ska "förenkla", har tagit bort andra ramper man lagt in i syfte att ge instruktioner vid rätt tillfälle och inte alldeles för sent. "Snutten" på slutet är till för att man ska få en sista uppmaning att hålla höger eftersom man här faktiskt kan köra rakt fram efter att den heldragna linjen är slut, som man kan se på kartan. En anledning till att folk faktiskt felanmäler rampen är att det har varit snö på vägarna och folk inte ser att det är heldraget. Det är för övrigt ännu en anledning av behålla rampen på kartan tycker jag.
robgus
Posts: 181
Been thanked: 1 time
Send a message
HTC Touch HD | Volvo 940

Post by Sarastro72
OK

Jag köper argumenten :)

Tyckte konstruktionen verkade krånglig men finns det ett gott skäl till det så får det naturligtvis vara så.
Sarastro72
Posts: 12
Has thanked: 1 time
Send a message

Post by SverkerN
Precis som Onemanracing skriver så måste rampen börja innan heldraget och i de flesta fall ska det vara så. Det finns oftast ingen anledning att dra ut rampen längre eftersom då ges instruktionen att svänga för tidigt.

Båda dessa exempel är en del i ett gammalt experiment för att se om det fungerar att förlänga rampen så att trafikstockningen hamnar på rätt vägsegment. Alltså om det är fritt rakt fram, men bilarna köar längs rampen så ska inte vägsegmentet rakt fram markeras med längre hastighet och tvärt om. Jag är inte säker på att det fungerar och vill därför att någon som åker där ofta i köerna kan bekräfta om trafikstockningen rapporteras in i rätt segment.

/Sverker
SverkerN
EmeritusChamps
EmeritusChamps
Posts: 2015
Has thanked: 47 times
Been thanked: 189 times
Send a message

Post by SverkerN
ChristianHerge wrote:Sverker, jag kör rakt fram där dagligen och får ofta inte kövarning på samma sätt som jag skulle om jag svängde höger. Jag tycker att det verkar fungera bra.
Tack. Använder du navigeringen eller kör du utan? När man använder navigeringsläget så placerar Waze in bilen i det segment som följer rutten. Utan navigeringsläget så kan man "hoppa" mellan närliggande segment. Ska man vara noga så kan man råka ut för att den "hoppar" även med navigeringsläget, men jag tycker det är mindre "hoppande" med navigeringsläget. Allt är förstås beroende på vilken GPS mottagning man har för tillfället och en flera andra faktorer.

/Sverker
SverkerN
EmeritusChamps
EmeritusChamps
Posts: 2015
Has thanked: 47 times
Been thanked: 189 times
Send a message