Navigationsproblem tvärs över sverige -allmänt problem?

Moderators: krankyd, Unholy, sverkernordlund, Wolfeye, pnylin, avozetta

Re: Navigationsproblem tvärs över sverige -allmänt problem?

Postby elimat85 » Thu Mar 28, 2013 3:18 pm

Vidur99 wrote:Om jag testar i Live map Solna->Hoting så får jag 2 val

Från Sundvall via E14/E45 över Östersund 70mil eller via 331/346 60mil.

Sträckan via Östersund är Major High Way och Europaväg hela sträckan och via 331 så är det bara Minor High Way. Tycker det funkar utmärkt. Fast jag har fått slita med med Länsvägarna i Västernorrland/Jämtland, en heldel fel då jag började peta på dem, typ Ghost segment, röda pilar och icke ihopkopplade segment samt 3xx länsvägar som saknades helt.

Stämmer säkert som du säger. Men då skulle jag behöva hjälp av någon level 5 editor som kan felsöka Alvesta -> Sälen. Jag har inte rättighet att gå så långt.

/Matthias
Image
AM: Växjö, Sweden
Waze device: iPhone 4s
elimat85

Has thanked: 0 time
Been thanked: 5 times

Postby elimat85 » Fri Mar 29, 2013 9:43 am

gungust wrote:
sweus wrote:
Jag provade Kungsbacka - Kosta och tycker att det ger den rutt som jag förväntade mig. Ska vi låta 25 vara kvar som Major Highway?

Ja, nu ser det riktigt ut. Detta ser jag som det avgörande argumentet för att göra alla Europa- och riksvägar till minst Major Highway. Jag har ju lobbat för detta tidigare, men inte kommit till skott med att skriva ihop någon riktigt övertygande motivering.

/Gunnar

Jag håller med. Hade nog löst mycket av problemen som finns när man ska navigera långa sträckor.

/Matthias
Image
elimat85

Postby elimat85 » Sat Mar 30, 2013 11:23 pm

sweus wrote:
sverkernordlund wrote:
elimat85 wrote:Stämmer säkert som du säger. Men då skulle jag behöva hjälp av någon level 5 editor som kan felsöka Alvesta -> Sälen. Jag har inte rättighet att gå så långt.

/Matthias

Jag kan titta på det.

Edit: Du skrev också "Snabbaste vägen borde vara från alvesta --> Värnamo --> E4 mot Jönköping sen via skövde och norrut."

Kollade i livemap.
Alvesta -> Sälen ger ingen bra rutt.
Jönköping -> Sälen verkar ok
Alvesta -> Jönköping verkar ok.

Ska titta mer på straäckan Alvesta -> Jönköping. Hinner dock detta idag.

/Sverker

Vägen mellan Alvesta -> Jönköping är först 27:an till Värnamo och sedan E4 upp till Jönköping.

Jag har börjat ändra 27:an mellan Alvesta och Värnamo till Major Highway. Stötte på några segment nära Värnamo som var låste för mig. Se permalänk: https://world.waze.com/editor/?zoom=3&lat=57.16448&lon=14.07488&layers=BFTFFTTTTFTTFTTTTTTTTTFTT&segments=100788776,100788778,100788780,100788782,100788785,104831575,104831914

Sen norr om Värnamo har jag inte behörighet att ändra. Det kanske räcker att ändra 27:an. Föreslår att vi prövar det först.

PS Ifall även detta faller väl ut så börjar jag luta åt att alla riksväger ska ändras till Major Highway. DS

Ja generellt skulle jag rösta på att alla riksvägar samt Europa vägar ska vara minst Major highway. Just för att dessa vägar sträcker sig över hela eller delar av landet. Detta för att navigering ska fungerar optimalt. Primära länsvägar bör förbli Minor Highway och sekundärar länsvägar bör också förbli Primary street.

/Matthias
Image
elimat85

Postby elimat85 » Sun Mar 31, 2013 1:25 am

Jag tycker att man bör klassificera en väg efter hur viktig den anses vara (rankad) istället för antalet filer. Europa vägar är högst, sen kommer "stamvägar", vanliga riksvägar, primära länsvägar och till sist sekundära länsvägar.

Man borde kunna utgå från denna lista för att klassificera vilka vägar som bör vara Major Highway.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Stamväg#Sverige

Enl mig tycker jag alla vägar på den listan bör vara Major Highway som lägst.

Om en majoritet tycker likadant tycker jag vi bestämmer för det och för in det i Wikin.

Men återkom gärna med synpunkter på det.

/Matthias
Image
elimat85

Postby elimat85 » Sun Mar 31, 2013 10:08 am

sverkernordlund wrote:Det är nog ingen dum idé att ändra alla stamvägar till minst Major hwy. Det är ett problem med navigeringen över längre vägsträckor. Problemet är dock inte bara för stamvägarna utan kanske alla riksvägar måste ändras till minst major hwy.

Finns det någon sammanställning av stamvägarna hos Trafikverket?

/Sverker

Denna karta innehåller alla riksintressen för trafikverket.

https://riksintressenkartor.trafikverke ... essen.html

/Matthias
Image
elimat85

Postby elimat85 » Sat Apr 06, 2013 8:59 pm

sverkernordlund wrote:
elimat85 wrote:Stämmer säkert som du säger. Men då skulle jag behöva hjälp av någon level 5 editor som kan felsöka Alvesta -> Sälen. Jag har inte rättighet att gå så långt.

/Matthias

Jag kan titta på det.

Edit: Du skrev också "Snabbaste vägen borde vara från alvesta --> Värnamo --> E4 mot Jönköping sen via skövde och norrut."

Kollade i livemap.
Alvesta -> Sälen ger ingen bra rutt.
Jönköping -> Sälen verkar ok
Alvesta -> Jönköping verkar ok.

Ska titta mer på straäckan Alvesta -> Jönköping. Hinner dock detta idag.

/Sverker

Sverker: Har du hunnit titta något mer på detta? Har fortfarande en felrapport som jag skulle gärna vilja stänga. Helst med en lösning på detta.

/Matthias
Image
elimat85

Postby elimat85 » Sat Apr 06, 2013 10:57 pm

Sverker kan du fixa Major Highway på resten av 25an mellan Alvesta och Ljungby det är 2+1 väg den sträckan med en hastighets gräns på 100km/h så den ska uppgraderas också.

/Matthias
Image
elimat85

Postby elimat85 » Sat Apr 06, 2013 10:58 pm

sverkernordlund wrote:
elimat85 wrote:Sverker: Har du hunnit titta något mer på detta? Har fortfarande en felrapport som jag skulle gärna vilja stänga. Helst med en lösning på detta.

/Matthias

Jag gjorde några ändringar som är live, men det hjälpte inte. Har ändrat vägtyp för rondell vid påfarten till E4 vid Värnamo nu. Vi får vänta tills den ändringen är live för att se om det gjorde någon skillnad.
/Sverker

Jag tror att vi behöver sätta major highway på 26an från Jönköping norrut också för att få till rätt rutt till Sälen från Alvesta.

/Matthias
Image
elimat85

Postby elimat85 » Sun Apr 07, 2013 9:46 am

sverkernordlund wrote:
elimat85 wrote:Jag tror att vi behöver sätta major highway på 26an från Jönköping norrut också för att få till rätt rutt till Sälen från Alvesta.

/Matthias

ok. Det tog en liten stund, men nu är 26:an mellan Jönköping och Mora Major hwy.

25:an mellan Alvesta och Ljungby är också fixad.

/Sverker

Tack ska bli intressant och se om det löser problemet.

/Matthias
Image
elimat85

Postby elimat85 » Mon Apr 08, 2013 9:08 pm

elimat85 wrote:
sverkernordlund wrote:
elimat85 wrote:Jag tror att vi behöver sätta major highway på 26an från Jönköping norrut också för att få till rätt rutt till Sälen från Alvesta.

/Matthias

ok. Det tog en liten stund, men nu är 26:an mellan Jönköping och Mora Major hwy.

25:an mellan Alvesta och Ljungby är också fixad.

/Sverker

Tack ska bli intressant och se om det löser problemet.

/Matthias

Jag testade nu med navigering från alvesta till sälen och den väljer rätt väg nu så jag kan äntligen cleara den felrapporten.

Ännu ett case som bevisar att vi bör sätta om minst alla stamvägar kanske även riksvägar till minst major highway för att få navigering att bli optimal på längre sträckor.

/Matthias
Image
elimat85

PreviousNext

Return to Sweden [svenska]