Post Reply

E4 vid Jönköping

Post by clhe
Kanske varit uppe förut, men kom för första gången med Waze söderifrån på E4 och skulle förbi Jönköping. Fick ingen instruktion om att svänga av motorvägen här: https://world.waze.com/editor/?zoom=2&l ... s=60644108 .

Beror väl antagligen på att avfarten heter samma som vägen man åker på och ska till (E4 N), men jag tänkte jag skulle ta upp det till diskussion innan jag ändrar, eftersom det är ett av huvudstråken genom landet.
Förslagsvis byter man namn till "E4: Stockholm" just på rampen? (skylten sa det om jag inte minns fel). Då borde det väl ge instruktion om avfart?
clhe
Area Manager
Area Manager
Posts: 74
Has thanked: 5 times
Been thanked: 3 times

POSTER_ID:3595426

1

Send a message

Post by clhe
Vi får vänta på nästa kartuppdatering, så får någon som har vägarna förbi kolla hur det funkar. Kommer nog tyvärr dröja innan jag själv åker förbi igen.
clhe
Area Manager
Area Manager
Posts: 74
Has thanked: 5 times
Been thanked: 3 times
Send a message

Post by magfro
Hej

Denna avfart fungerade tidigare, för ungefär ett halvår sedan. Sen när jag åkte där i mellandagarna märkte jag också att den inte sa något och när jag kom hem upptäckte jag att någon gjort just det segmentet till Freeway istället för Ramp.

Jag ändrade därför tillbaka den till Ramp men har inte haft möjlighet att köra där igen sedan dess. Tydligen räckte inte det då. Får hoppas att din namnändring hjälper.

Om det fortfarande blir fel trots detta är tricket att ge avfarten så nära 45 graders vinkel du kan från huvudvägen, som pnylin skriver ovan. Som den är just nu så är vinkeln närmare noll än 45 grader.
magfro
Area Manager
Area Manager
Posts: 175
Has thanked: 9 times
Been thanked: 7 times
Send a message
Area Manager of Småland and south of Stockholm, Sweden (INTL)

Post by pnylin
Jag tror att det blir bra om du döper rampen till "E4 - Stockholm" eller "E4: Stockholm". Vet inte vilket som blir bäst. Uttalas något av tecknen? Har för mig att "-" skulle uttalas "mot".

Man kan också ändra vinkeln på avfarten så att den blir lite skarpare som tex denna:
https://world.waze.com/editor/?zoom=6&l ... s=84087229

/Patrik
pnylin
Waze Local Champs
Waze Local Champs
Posts: 1581
Answers: 2
Has thanked: 12 times
Been thanked: 220 times
Send a message