Get a sneak peek at whats next for Permanent Hazards on our April 7th Office Hours!

Post Reply

Parkeringar

Post by pnylin
Har sett att många lägger in vanliga parkeringar som landmärken lite överallt. Landmärket Parkering ska vi endast använda till större viktiga parkeringar såsom infartsparkeringar, pendelparkeringar och långtidsparkeringar vid flygplatser och järnvägsstationer. Namnge dessutom alltid landmärket.

Att lägga in en mindre parkering i ett bostadsområde eller vid en stormarknad skapar bara en grå ruta i mobilen och har ingen som helst funktion. Är landmärket dessutom mindre än 1600 m² syns det inte alls.

/Patrik

PS. Vi håller på med en Wiki-sida där vi har lagt upp vad varje landmärke betyder och om och hur det ska användas. Sidan är snart klar och det behövs bara en genomgång till innan den läggs ut offentligt.
pnylin
Waze Local Champs
Waze Local Champs
Posts: 1581
Answers: 2
Answers: 2
Has thanked: 12 times
Been thanked: 220 times

POSTER_ID:3144620

1

Send a message

Post by crazed_out
När det gäller parkeringar visas de också på kartan om de ligger i närheten av destinationen. Vi har några stycken inlagda i centrala Uddevalla och när jag kör en adress i centrala stan kommer dessa upp. Jag kan då trycka på en av dem och bli navigerad dit för att kunna parkera, så jag tycker nog att allmänna parkeringar ska läggas in i kartan. Det finns ett annat syfte.

När jag är ny i en stad så behöver jag stödet för att lätt kunna hitta till en parkering. Jag kommer inte att börja lägga in dessa förrän wikin är ändrad, men inte heller ta bort sådana som redan finns.

/Anders
crazed_out
Posts: 150
Has thanked: 14 times
Been thanked: 6 times
Send a message

Post by crazed_out
sverkernordlund wrote:
crazed_out wrote:När det gäller parkeringar visas de också på kartan om de ligger i närheten av destinationen. Vi har några stycken inlagda i centrala Uddevalla och när jag kör en adress i centrala stan kommer dessa upp. Jag kan då trycka på en av dem och bli navigerad dit för att kunna parkera, så jag tycker nog att allmänna parkeringar ska läggas in i kartan. Det finns ett annat syfte.

När jag är ny i en stad så behöver jag stödet för att lätt kunna hitta till en parkering. Jag kommer inte att börja lägga in dessa förrän wikin är ändrad, men inte heller ta bort sådana som redan finns.

/Anders
Har du exempel (permalänk) på någon av dessa? För min del dyker det också upp förslag på parkering i närheten av mitt jobb. Ingen av parkeringar finns på kartan...

/Sverker
Verkar vara Parking Lot Road som triggar att parkeringen syns i klienten. Jag ska lägga in någon test eller två för att se om det kan stämma. Hittade inga landmarks kring de parkeringar jag är säker på att jag sett i klienten. Har dock för mig att jag ser fler parkeringar än det finns Parking Lot Roads markerade i kartan. Jag gör en test och återkommer i ämnet.
/Anders
crazed_out
Posts: 150
Has thanked: 14 times
Been thanked: 6 times
Send a message

Post by figger
V70_white wrote:Jag är en av de skyldiga till ett par sånna parkeringar i Gävle-området...

Jag fick som uppfattning efter ha läst på forumet och wikin att det var bra för att slippa felaktiga automatiska rapporter om vägar som saknas från Waze. Alltså om en viss mängd GPS-spår åker runt på parkeringen (även om den är rätt liten) kan ju Waze då tro att det är ett vägavsnitt som saknas och skapa en rapport om det.

Är det alltså inte så?
Jag håller med. Tycker det är bättre att parkeringar läggs in än att hålla på och lägga in varenda körfält överallt så att det ser ut som en höstack när man kör. Min uppfattning är att det skulle räcka med en dubbelriktad väg under E4/E20 istället för uppdelat i både två enkelriktade vägar plus påfarter mm (se länk nedan, zooma in till korset södertäljevägen/årstabergsvägen). Man undrar om det verkligen behövs för att hitta eller om det handlar om något annat? För att hitta behövs inte den detaljnivån utan snarare förvirrar det. Det är naturligtvis en fråga om åsikter och jag tänker inte lägga tid på att ändra "kartan". Ibland undrar jag över syftet med Waze, att skapa en karta av verkligheten eller ett hjälpmedel att hitta i trafiken.

Verkligheten finns om man tittar ut genom vindrutan med alla körfält osv. Vad man behöver när man skall hitta är en förenklad bild som ger klara instruktioner.

https://world.waze.com/livemap/?lon=18. ... 1932039562

// Motståndare till delade vägar i Waze

Ändrat för att förklara länken ovan.
figger
Posts: 12
Has thanked: 2 times
Send a message

Post by onemanracing
Om parkeringen ändå inte syns i klienten så kanske det inte är ett problem utan istället en fördel enligt ovan?
onemanracing
Posts: 176
Has thanked: 1 time
Send a message
https://www.waze.com/wiki/images/5/5a/W ... M_only.png
/Mats
AM:
-Hisingen/Göteborg, Sweden
-Hammarö, Sweden
iPhone4/iOS 5.1.1/Waze 3.5.1.0

Post by pnylin
Visst, i vissa fall kan det ju vara bra. Har sett att en del lägger in en parkering (grå ruta) längs en gata som har sneparkeringar eller på en parkering för ca 10 bilar i ett bostads- eller industriområde. Det känns som om många bara gör sånt för att "man vill göra något" istället för att lägga ner tid på att få navigeringen att fungera. Det saknas fortfarande gator och vägar i de flesta orter/kommuner i Sverige som borde vara viktigare att få med.

Waze uppdaterar dessutom funktionerna då och då. Idag behöver vi ju inte lägga in hotell, butiker och restauranger eftersom sökningen efter dessa görs bättre via Foursquare eller Google direkt i mobilen. Bensinstationer lägger vi ju in eftersom de har en egen funktion i Waze med prisjämförelser.

/Patrik

Skickat från min GT-P7500 via Tapatalk 2
pnylin
Waze Local Champs
Waze Local Champs
Posts: 1581
Answers: 2
Has thanked: 12 times
Been thanked: 220 times
Send a message

Post by SverkerN
crazed_out wrote:När det gäller parkeringar visas de också på kartan om de ligger i närheten av destinationen. Vi har några stycken inlagda i centrala Uddevalla och när jag kör en adress i centrala stan kommer dessa upp. Jag kan då trycka på en av dem och bli navigerad dit för att kunna parkera, så jag tycker nog att allmänna parkeringar ska läggas in i kartan. Det finns ett annat syfte.

När jag är ny i en stad så behöver jag stödet för att lätt kunna hitta till en parkering. Jag kommer inte att börja lägga in dessa förrän wikin är ändrad, men inte heller ta bort sådana som redan finns.

/Anders
Har du exempel (permalänk) på någon av dessa? För min del dyker det också upp förslag på parkering i närheten av mitt jobb. Ingen av parkeringar finns på kartan...

/Sverker
SverkerN
EmeritusChamps
EmeritusChamps
Posts: 2015
Has thanked: 47 times
Been thanked: 189 times
Send a message

Post by SverkerN
figger wrote:Jag håller med. Tycker det är bättre att parkeringar läggs in än att hålla på och lägga in varenda körfält överallt så att det ser ut som en höstack när man kör. Min uppfattning är att det skulle räcka med en dubbelriktad väg under E4/E20 istället för uppdelat i både två enkelriktade vägar plus påfarter mm (se länk nedan, zooma in till korset södertäljevägen/årstabergsvägen). Man undrar om det verkligen behövs för att hitta eller om det handlar om något annat? För att hitta behövs inte den detaljnivån utan snarare förvirrar det. Det är naturligtvis en fråga om åsikter och jag tänker inte lägga tid på att ändra "kartan". Ibland undrar jag över syftet med Waze, att skapa en karta av verkligheten eller ett hjälpmedel att hitta i trafiken.

Verkligheten finns om man tittar ut genom vindrutan med alla körfält osv. Vad man behöver när man skall hitta är en förenklad bild som ger klara instruktioner.

https://world.waze.com/livemap/?lon=18. ... 1932039562

// Motståndare till delade vägar i Waze

Ändrat för att förklara länken ovan.
Det finns ingen anledning att lägga in alla parkeringsvägar. Varken på stora eller små parkeringar. För att Waze ska generera fel om att det saknas vägar så krävs det att många kör på den parkeringen. I dessa lägen så kan det vara bra med ett parkeringslandmark.

Syftet med Waze kartan är att skapa en enkel logisk representation av verkligheten som används vid navigering när man kör bil. Tyvärr är det väldigt många som inte väljer att följa den best editing practice som finns. Många använder även Waze ombord på tåg och bussar, när de cyklar osv. Detta ställer till problem. Bl a så genereras onödiga automatiska kartfel. Det finns flera bättre alternativ om man är ute efter en karta.

Jag tycker också att kartan ska hållas så enkel som möjligt. Det finns dock vissa större korsningar som måste kompletteras med svängfiler och vissa vägar ska delas upp. För att kunna avgöra detta så är utgångspunkten GPS-spåren och de riktlinjer som finns i Best editing practice. Den korsning som du beskriver (Årstabergsv / Södertäljevägen) så är det tydligt att höger svängfilen norrut behövs och även några av de andra svängfilerna. När heldragen linje ligger upp emot 100 m från en större korsning så kan det vara befogat med vänster svängfilerna. Om Årstabergsvägen skulle läggas in idag så skulle den vara en dubbelriktad väg. Det förenklar korsningen också.

/Sverker
SverkerN
EmeritusChamps
EmeritusChamps
Posts: 2015
Has thanked: 47 times
Been thanked: 189 times
Send a message

Post by SverkerN
Ja. Det är en återkommande idé. Det finns lite olika förslag här på förbättringar av mobilklienten. https://waze.uservoice.com/forums/59223 ... our-phone-

/Sverker
SverkerN
EmeritusChamps
EmeritusChamps
Posts: 2015
Has thanked: 47 times
Been thanked: 189 times
Send a message

Post by V70_white
Jag är en av de skyldiga till ett par sånna parkeringar i Gävle-området...

Jag fick som uppfattning efter ha läst på forumet och wikin att det var bra för att slippa felaktiga automatiska rapporter om vägar som saknas från Waze. Alltså om en viss mängd GPS-spår åker runt på parkeringen (även om den är rätt liten) kan ju Waze då tro att det är ett vägavsnitt som saknas och skapa en rapport om det.

Är det alltså inte så?
V70_white
Posts: 166
Has thanked: 2 times
Been thanked: 9 times
Send a message