Get a sneak peek at whats next for Permanent Hazards on our April 7th Office Hours!
Post by SverkerN
V70_white wrote:Det har varit lite automatiska felrapporten och några manuella runt norra gävle och E4:an, men det är svårt att säga vad de beror på ibland då man ju bara ser hur waze valt att navigera precis intill felrapporten. Jag kan tänka mig att waze kan navigera en genom t.ex förorten Hille norr om Gävle istället för gamla E4:an då de vägarna nu har samma status. Självklart svårt att testa ett stopp..
Skicka PM till mig nästa gång du ser en felrapport i området. Förenklat så ska rutten läggas över den vägsträcka som har högst snittfart vid samma vägtyp.
V70_white wrote:En annan fördel är väl att vägarna syns på ett längre avstånd i appen och om man själv vill navigera runt ett problem längre fram lätt ser att det finns en skapligt smidig väg runt det.
Visst är det så att vägar med högre rank syns bättre i mobilklienten.
V70_white wrote:Jag förstår att det här är en återkommande diskussion, men ser inte att det är något fel i det.. Jag har lagt fram varför jag tycker att man ska uppgradera just den vägen, fått medhåll från de flesta, och lite mothugg från dig. Är dock fortfarande inte helt på det klara vad nackdelarna med att uppgradera den skulle vara, annat än att man går ifrån vad som just nu står i wikin.

Menar inte att vara "jobbig ny användare".. förstår att du som varit med flera år kan bli less på att alla nya som kommer har sina egna ideér.
Det är i och för sig inget konstigt med återkommande diskussioner. De flesta som börjar redigera kartan håller på några veckor eller några månader. Merparten orkar inte läsa på wikin eller i forumet. Oftast fixas något i närområdet eller kring rutten till och från jobbet. Vissa ser till att bli AM efter någon dag och ger sedan järnet utan att ha en aning om vad som gäller. Det finns många exempel på det.

Det tillkommer nya hela tiden nya redigerare och många försvinner. När jag började hade Waze mindre än 2 miljoner användare och nu är vi över 40 miljoner. Det som var "rätt" när jag började är i många fall helt fel idag. Det sker hela tiden förändringar; funktioner tillkommer och andra funktioner ändras. Bara häromveckan framkom att landmark av typen Parking lot inte fungerar för att undvika att trafikstockning rapporteras.

För att waze kartan ska vara någorlunda enhetlig över Sverige och för att andra ska enkelt kunna ta vid så är det bra om vi följer de riktlinjer som finns. Det är extra viktigt i de områden där flera hjälper till att redigera. Riktlinjerna är också viktiga vid namngivningen av vägarna. Användarna ska inte behöva hålla rätt på vem som redigerat kartan och hur den personen valt namnstandard.

De flesta riktlinjerna har satts upp av Waze. Några av dessa har översatts och återfinns i Redigera kartan sidan och i en del (ex vägtyper) har det gjorts vissa lokala anpassningar. Om ändringar ska göras i dessa, vilket sker lite nu och då, så är det bra om så många som möjligt får komma till tals och det kan ta tid. Det är exempelvis inte alla som är inne på waze forumet dagligen eller ens varje vecka.

Det är också bra att hitta enkla riktlinjer. Det underlättar för alla och vägtypsvalet blir förhoppningsvis lika oavsett vem som redigerar vägen. Jag ser heller en enklare regel än ett större utrymme för fri tolkning. Ex Freeway = väg som är motorvägsklassad, Mayor highway = Riksväg. Finns det någon bra regel för den ändring du vill göra?
V70_white wrote:Finns det något sätt att påverka Waze att lägga till ytterligare väg-statusar? Vi i Sverige skulle ju kunna behöva någon till för att klassa de vägar som är större än primary street men mindre än minor higway.
Gissar att det inte är aktuellt just nu, men det hade varit skönt. :)
Visst hade det varit trevligt! Waze borde ta bort alla ovidkommande vägtyper ex Stairway och ersätta dem med något bättre. Jag skulle ännu hellre vilja dela upp "road type" till dels verklig vägtyp (enkelfilig, 2-1 väg, flerfilig väg etc) och dels rank (Riksväg, länsväg, "större genomfartsled" etc).
Det lär nog dröja innan något sådant händer.

/Sverker
SverkerN
EmeritusChamps
EmeritusChamps
Posts: 2015
Has thanked: 47 times
Been thanked: 189 times
Send a message

Post by SverkerN
lindq wrote:Vad är numera rekommendationen för bussvägar? Sätta till Private road? Eller som vanlig Street men bortkopplad (borde inte det ge automatiska felrapporter)?
Helst ska de inte läggas in. Waze är ju till för vanlig biltrafik. Om de läggs in så är det av typen private road för att inte rutter ska läggas där.

/Sverker
SverkerN
EmeritusChamps
EmeritusChamps
Posts: 2015
Has thanked: 47 times
Been thanked: 189 times
Send a message

Post by SverkerN
lindq wrote:
sverkernordlund wrote:
lindq wrote:Vad är numera rekommendationen för bussvägar?
Helst ska de inte läggas in. Waze är ju till för vanlig biltrafik. Om de läggs in så är det av typen private road för att inte rutter ska läggas där.
Vettigt.

Jag lägger själv inte in några, men ändrar ibland om jag råkar på dem. Anledningen att lägga in dem skulle ju vara för att slippa felrapporter från folk som åker buss med Waze.

Men om man låter den vara Private Road, ska den även vara bortkopplad (i minst en ände) från resten av vägnätet för att ge hängslen-och-livrem till att det inte läggs rutter över den. Eller riskerar det också att ge automatiska felrapporter?
Private road ska vara kopplad till övriga vägnätet. Av alla de saker som inte fungerar med Waze så är Private road undantaget som verkligen fungerar.

/Sverker
SverkerN
EmeritusChamps
EmeritusChamps
Posts: 2015
Has thanked: 47 times
Been thanked: 189 times
Send a message

Post by SverkerN
Agusa-154 wrote:
ModdeH wrote: Bara lite kuriosa om grusvägar.
Hittade siffror på Trafikverket och vi hade i Sverige december 2011 följande väglängder med oljegrus;
  • Europavägar 0 km.
    Riksvägar: 3,5 km.
    Primära länsvägar: 66,8 km.
    Övriga länsvägar: 19 229,8 km.
http://publikationswebbutik.vv.se/uploa ... t_2011.pdf
Wiki-texten säger emot sig själv vad det gäller grusvägar.

Menar vi att de där 67 kilometrarna primära länsvägar med oljegrus ska kodas som minor highway - och på samma sätt primary street för tvåtusen mil sekundära och tertiära länsvägar?

I så fall skulle texten kunna bli en gnutta tydligare.
Det är nog så att wiki texten behöver förtydligas. De vägtyper som har med numrerade vägar (riksvägar, länsvägar mm) att göra trumfar över beläggningen på vägen. Det innebär att oljegrusvägar som är primära länsvägar tillsvidare ska sättas som minor hwy. Detta för att långväga navigering ska fungera.

Waze jobbar på olika alternativ för grusvägarna. Ett av alternativen är att lägga in en kryss ruta (liknande toll road) för att kunna tala om att vägen saknar beläggning.

När det gäller långväga navigering och vägtyper vet jag att det testas nya rutt algoritmer i beta-WME på NA servern. Jag är själv inte med i de testerna, men vi får väl veta vad som ändras när de testat lite mer.

/Sverker
SverkerN
EmeritusChamps
EmeritusChamps
Posts: 2015
Has thanked: 47 times
Been thanked: 189 times
Send a message

Post by SverkerN
Jag vet inte på vilket sätt jag var otydlig tidigare. Det pågår ändringar i hur rutter beräknas och i detta så kommer vägtyperna att få mindre betydelse. Dagens regler om vad som gäller för långväga navigering kommer att ändras. Jag ser ingen anledning att ändra något innan vi vet mer om dessa ändringar.

När det gäller vägnamnet ovan så fungerar "X 546 Åmotsvägen". Inga punkter eller andra skiljetecken. Tyvärr sätts, i detta fall, "Åmotsvägen" på allt för lång sträcka. Vanligtvis är det en kort sträcka ut ur byn som den heter så. Att titta på vem som ändrat vägen senast säger inget om vem som satte namnet. Jag kan ha ändrat på någon annan egenskap. Senaste tiden har jag mest ägnat åt att låsa upp (sänka låsnivån) på vägar. Dessutom ändras vad som är best editing practice och våra egen praxis för namngivningen. Jag hade namngett några hundra mil länsväg ex "X576" när vi ändrade praxis till att det skulle vara ett mellansteg "X 576". Även om jag lagt åtskilliga timmar på att ändra namnet så det innehåller mellansteg har jag fortfarande inte hittat allt jag namngett utan mellansteg.

/Sverker
SverkerN
EmeritusChamps
EmeritusChamps
Posts: 2015
Has thanked: 47 times
Been thanked: 189 times
Send a message

Post by SverkerN
Jag stänger denna tråd. Behöver det diskuteras defiitioner av vägar så skapa en ny tråd.

/Sverker
SverkerN
EmeritusChamps
EmeritusChamps
Posts: 2015
Has thanked: 47 times
Been thanked: 189 times
Send a message

Post by sweus
Jag har på sistone använt alternativ namn på länsväg för vägnumret och angett bara namnet. Alltså i detta fall skulle det bli "Åmotsvägen" som namn och "X 576" som alternativt namn.

Har funderat på vilket sätt som är bäst, men har inte kommit fram till ett svar. Håller med om att det skulle vara bra om wikin kunde vara ännu tydligare.

Skickat från min GT-I9100 med Tapatalk 4 Beta
sweus
Map Raider
Map Raider
Posts: 144
Has thanked: 21 times
Been thanked: 8 times
Send a message

Post by sweus
Tittade i NVDB och där är den klassad som Tertiär landsväg och vägbredden är 3.5 m längs hela sträckan.

Såg att även O 1007 som ligger lite norr om har liknande förhållanden.
https://www.waze.com/sv/editor/?env=row ... ,234452323

Tyvärr svarar detta inte på din fråga. Jag lutar åt att de ska vara fortsätta vara huvudvägar.
sweus
Map Raider
Map Raider
Posts: 144
Has thanked: 21 times
Been thanked: 8 times
Send a message

Post by swm
sweus wrote:
Tyvärr svarar detta inte på din fråga. Jag lutar åt att de ska vara fortsätta vara huvudvägar.
Jag håller med, det finns inget bra alternativ. Att klassa ner vägen till vanlig "väg" blir inte heller så bra. De aktuella vägarna är visserligen smala, men det är en egenskap de delar med många andra sekundära/tertiära länsvägar i norra Bohuslän. De är definitivt del av det vägnät som krävs för att förflytta sig genom landskapet. Längre norrut i landet är flera länsvägar visserligen några decimeter bredare, men där är det vanligt med grusvägar. Bohuslänningarna har åtminstone varit ganska frikostiga med asfalten. :D
swm
Map Raider
Map Raider
Posts: 706
Has thanked: 57 times
Been thanked: 103 times
Send a message
Area Manager: Dalsland,Värmland & Dalarna, SWEDEN
iPhone SE Waze beta tester

https://s.waze.tools/betc.png https://s.waze.tools/mapr.png https://s.waze.tools/s0500.pnghttps://s.waze.tools/c4.png

Post by Tappjocke
Det är viktigt att länsvägarnas nummer framgår tydligt. Inte minst vid angivandet av olycka. Kom hem från UK i natt och såg hur bra och enkelt det var att korsa landet genom att följa länsvägsnummren. Finns lokalt använda "adress namn" på vägar bör de anges som alternativ väg då de inte är kända för transiterande trafik och också saknar inträsse. Som sökbegrepp till en destination kan de vara mycket viktiga där emot.
Tappjocke
Posts: 2
Send a message