Get a sneak peek at whats next for Permanent Hazards on our April 7th Office Hours!

Post Reply

Navigationsproblem tvärs över sverige -allmänt problem?

Post by SverkerN
Hej!

Som du kanske redan sett så sätts inga hastigheter i Waze kart editorn (WME). Waze samlar trafikdata från de som kör på vägarna och räknar sedan ut vad det är för snitthastighet längs olika vägar. Det behöver alltså inte vara ett fel på kartan. Sedan beror det givetvis på om man i mobilklienten valt snabbaste (default) eller kortaste väg för ruttprioriteringen.

När det gäller hur rutter beräknas så är det så att stora vägar prioriteras före mindre vägar. Läs mer här för en utförligare förklaring hur ruttberäkningen går till.

/Sverker
SverkerN
EmeritusChamps
EmeritusChamps
Posts: 2015
Has thanked: 47 times
Been thanked: 189 times

POSTER_ID:806033

1

Send a message

Post by magfro
Hej

Vilken är den bästa vägen till Sälen från Alvesta? Är det 27:an till Värnamo och därifrån E4 via Stockholm?

Jag kan säga att hela Småland är ett myller av fel och problem. Jag och några till har spenderat minst det senaste halvåret åt att göra om röd spaghetti till sekundära länsvägar av typen primary street där. Inte sällan kommer felrapporter angående långa omvägar pga en felaktig röd pil på fel ställe.

Jag har varit restriktiv med att lägga något högre än primary street på sekundära länsvägar då jag inte har den lokalkännedom jag anser behövs för detta men troligen kan några av dessa vägar uppgraderas till minor highway då de är breda, fina, tvåfiliga och förstahandsvalet för bilisterna i området.
magfro
Area Manager
Area Manager
Posts: 175
Has thanked: 9 times
Been thanked: 7 times
Send a message
Area Manager of Småland and south of Stockholm, Sweden (INTL)

Post by magfro
Hej

Vad händer för alla andra, kortare, rutter om man gör på detta vis? Betyder detta att Waze-klienten kanske tar en jätteomväg över en riksväg för att den är satt till major highway istället för att gena över en vanlig länsväg som står som primary street?

Vad gör vi i större städer? Ska även där stora stråk, som t.ex. Huddingevägen och Bergslagsvägen, sättas som major highway?

Och detta lär bli ett jättejobb för dig Sverker, och Patrik, som är dom enda med access till dessa vägar.
magfro
Area Manager
Area Manager
Posts: 175
Has thanked: 9 times
Been thanked: 7 times
Send a message
Area Manager of Småland and south of Stockholm, Sweden (INTL)

Post by ModdeH
sverkernordlund wrote:
Är det någon annan som har synpunkter på att ändra wikin med instruktion om att stamvägar ska vara minst major hwy?
Jag håller med om att det vore bra att höja alla Europa och Riksvägar (<99) som Minor Highway.
Det viktiga är att få en så bra navigering som möjligt.


EDIT: "till Major Highway"

/H
ModdeH
Area Manager
Area Manager
Posts: 200
Has thanked: 8 times
Been thanked: 11 times
Send a message
Last edited by ModdeH on Fri Apr 12, 2013 10:08 pm, edited 1 time in total.

Post by onemanracing
För nån månad sen provade jag att göra en ruttkalkyl mellan Stora Höga (som jag var i vid tillfället) och Svenshögen. Det är ingen lång sträcka men ändå skulle Waze ut på E6an och vela och dessutom köra mig för långt för att sen åka tillbaka igen längs E6 och svänga av igen... En otroligt korkad rutt helt enkelt som ingen i hela världen skulle valt att köra om de hade lite koll på omgivningen. Efter att ha ignorerat den totalt och kört på brevduvesinnet i två minuter så fick jag en ny rutt som var raka spåret i princip och inte alls lång.
Naturligtvis hittade jag inga fel eller liknande på kopplingar eller vägar.
onemanracing
Posts: 176
Has thanked: 1 time
Send a message
https://www.waze.com/wiki/images/5/5a/W ... M_only.png
/Mats
AM:
-Hisingen/Göteborg, Sweden
-Hammarö, Sweden
iPhone4/iOS 5.1.1/Waze 3.5.1.0

Post by pnylin
Hastighetsinformationen har inget med vägtyp att göra utan baseras på de användare som kört den aktuella sträckan. Dvs. kör de flesta i ca. 50 km/tim kommer Waze tro att där är 50 km/tim och då visas trafikstockning när fordonen kör långsammare. Kör de flesta ca. 75 km/tim trots att högsta tillåtna hastighet är 50 km/tim kommer Waze tro att det är trafikstockning när användare kör lagligt.

/Patrik
pnylin
Waze Local Champs
Waze Local Champs
Posts: 1581
Answers: 2
Has thanked: 12 times
Been thanked: 220 times
Send a message

Post by pnylin
gungust wrote:Användaren kristofer82 verkar ha satt tillbaks en bit av riksväg 26/47 mellan Mullsjö och Jönköping till Minor Highway https://world.waze.com/editor/?zoom=0&l ... TTTTTTTTFT

Jag skickade ett PM i söndags med en fråga om varför han gjort det och hänvisning till denna tråd, men har inte fått något svar. Meddelandet har hamnat i min Sent-korg. Stämmer det att det betyder att mottagaren har läst meddelandet?

Har inga rättigheter där, så jag hoppas att någon annan kan fixa det.

/Gunnar
Jag fixar det och höjer låsningen till 5.

/Patrik

EDIT: Han hade dessutom missat att ändra mindre segment samt bara hälften i rondellerna.
pnylin
Waze Local Champs
Waze Local Champs
Posts: 1581
Answers: 2
Has thanked: 12 times
Been thanked: 220 times
Send a message

Post by regildor
Hej,
Eftersom vägarna Fjälievägen och Norra ringen genom Lund mellan E6/E22 (tp21) och E22 (tp22) är en del av E6 (dvs E6.2) och helt klart av genomfartskarraktär, borde de inte vara Major Highway då?
Innan vägen blev en del av E6 så var det en egen riksväg.

https://world.waze.com/editor/?lon=13.1 ... ,195364962

mvh
Anders
regildor
Posts: 46
Has thanked: 11 times
Been thanked: 1 time
Send a message

Post by robgus
Usch då, det är ju verkligen illa om Waze inte lyckas hitta snabbare vägar än användaren, trots Waze stora trafikdatabas. Klassificeringen måste bero på att de vill förenkla routingen så att inte långa körningar tar för mycket datakraft från deras servrar att utföra. Tycker dom kunde spola vägtyperna helt och sortera vägarna efter genomsnittshastighet istället.

Finns absolut ingen anledning att "premiera stora vägar" såvida de inte räknar med att dom flesta åker runt med sitt hus i släpkärra eller liknande.
robgus
Posts: 181
Been thanked: 1 time
Send a message
HTC Touch HD | Volvo 940

Post by SverkerN
sweus wrote:Jag har nu bytt 25:an från Halmstad till Ljungby från Minor till Major Highway.

Efter nästa kartuppdatering så gör ditt test och avrapportera resultatet. Jag är nyfiken på om det gör någon skillnad.
Kollade precis rutten mellan Kungsbacka och Kosta. Inte den bästa. Det ska bli intressant om detta löser problemet.
/Sverker
SverkerN
EmeritusChamps
EmeritusChamps
Posts: 2015
Has thanked: 47 times
Been thanked: 189 times
Send a message