Post Reply

Hur hantera genomfartsgata med lokalgator för parkering?

Post by Ticketick
Jag vill lägga in husnummer på Poesigatan i Örebro där man hittills bara lagt in genomfartsgatan. Vid sidan av denna ligger en enkelriktad lokalgata i varje riktning där man kör in för t.ex leveranser eller parkering vid resp huskropp. Ni som bor i Stockholm känner igen detta från t.ex. Ringvägen, där det går en lokalgata på varje sida. Lokalgatorna har samma namn som huvudgatan men det är ju där man vill placera husnummer, så att Waze leder fordon in på rätt lokalgata för att nå resp husnummer. Däremot vill man inte använda lokalgatorna för genomfart, så de borde kanske ha en lägre klass. Jag har sökt men inte hittat någon tidigare diskussion om detta, hänvisa mig gärna om detta redan är diskuterat. Hur gör jag enklast för att lägga in husnummer på en sådan gata utan att lura någon att stanna mitt på genomfartsgatan. Jag vill att Waze ska visa dem in på lokalgatan.
Ticketick
Posts: 3
Has thanked: 4 times

POSTER_ID:14882058

1

Send a message

Post by curantes
Ticketick wrote:Jag vill lägga in husnummer på Poesigatan i Örebro där man hittills bara lagt in genomfartsgatan. Vid sidan av denna ligger en enkelriktad lokalgata i varje riktning där man kör in för t.ex leveranser eller parkering vid resp huskropp. Ni som bor i Stockholm känner igen detta från t.ex. Ringvägen, där det går en lokalgata på varje sida. Lokalgatorna har samma namn som huvudgatan men det är ju där man vill placera husnummer, så att Waze leder fordon in på rätt lokalgata för att nå resp husnummer. Däremot vill man inte använda lokalgatorna för genomfart, så de borde kanske ha en lägre klass. Jag har sökt men inte hittat någon tidigare diskussion om detta, hänvisa mig gärna om detta redan är diskuterat. Hur gör jag enklast för att lägga in husnummer på en sådan gata utan att lura någon att stanna mitt på genomfartsgatan. Jag vill att Waze ska visa dem in på lokalgatan.
Jag är också intresserad av hur man ska göra detta på ett bra sätt. I Växjö finns bl a Mörners Väg som också har mindre lokalgator.

Jag funderar på om inte enklast är att döpa lokalgatorna till samma namn? genomfarts vägen borde vara Primary road och de andra vanlig street?

/Matthias
curantes
Area Manager
Area Manager
Posts: 117
Has thanked: 1 time
Been thanked: 5 times
Send a message
https://www.waze.com/wiki/images/5/5a/W ... M_only.png
AM: Växjö, Sweden
Waze device: LG G2

Post by NateRobinson
Jag vet inte hur Waze hanterar detta (eller om namnet verkligen stämmer med Wazes hantering), men det som ni beskriver är precis det som menas med "service road" på engelska.

http://en.wikipedia.org/wiki/Frontage_road

-Nate
NateRobinson
Posts: 8
Send a message

Post by NateRobinson
Jo, det stämmer nog. Men om du läser denna forumpost så framgår det att Waze kommer i USA att ta bort vägtypen Service road eftersom den inte skiljer något mot Street. Alltså kommer allt som är satt som Service road att uppdateras till Street.
Detta hade jag läste, men det som jag inte förstår är
De flesta vet säkert att vi generellt inte ska använda vägtypen Service road eftersom vi inte har den vägtypen som avses i Sverige.
Det kanske var fel, men jag tolkade det som ett missförstånd om vad "Service Road" betyder.

Vi får se vad händer med "Service Road" utanför NA, men jag tycker att det känns konstigt att folk letar efter en lösning som har funnits.

-Nate
NateRobinson
Posts: 8
Send a message

Post by NateRobinson
Att svara på din fråga:
Vad är då en limited access road?
Om man inte kan nå alla hus längs en väg är det (per definition) "limited access". Det behöver inte vara någon motorväg.

Själv ser jag ingen självklar lösning på den urspringliga frågan. Jag förstår att waze kommer att navigera rätt på genomfarten, men vad får man för instruktion när man ska byta till den lokala gatan? Ska waze säga "sväng höger på [samma gatunamn]" när man kommer till kvarteret? Kan vi bestämma något namn för såna gator i Sverige? Jag skulle tro att de flesta såna är så nära till huvudgatan att GPS:n inte kommer skilja dem åt. Det viktigaste är att föraren får en tydlig instruktion när det är dags att svänga.

-Nate
NateRobinson
Posts: 8
Send a message

Post by pnylin
Det ska gå bra att döpa lokalgatorna till samma namn som huvudgatan även om de har samma vägtyp. Waze känner ju av hur fort bilarna kör och sätter därefter automatiskt in hastigheten på vägarna. Eftersom hastigheten oftast är högre på huvudgatan än på lokalgatan väljer Waze huvudgatan vid navigationen. Skulle det däremot vara kö på huvudgatan väljer Waze istället lokalgatan precis som många bilister antagligen gör om det inte är kö där också.
Tyvärr finns det ingen funktion för att lägga in att en gata har genomfartsförbud. Man kan ju använda sig av "Private Road" på lokalgatorna men då använder sig Waze inte av dessa vägar även om det är helt stopp.

När det gäller Mörners väg i Växjö är väl den Primary Road så där blir det även skillnad när lokalgatorna läggs in som Street.

/Patrik
pnylin
Waze Local Champs
Waze Local Champs
Posts: 1581
Answers: 2
Has thanked: 12 times
Been thanked: 220 times
Send a message

Post by SverkerN
NateRobinson wrote:Jag vet inte hur Waze hanterar detta (eller om namnet verkligen stämmer med Wazes hantering), men det som ni beskriver är precis det som menas med "service road" på engelska.

http://en.wikipedia.org/wiki/Frontage_road

-Nate
Jo, det stämmer nog. Men om du läser denna forumpost så framgår det att Waze kommer i USA att ta bort vägtypen Service road eftersom den inte skiljer något mot Street. Alltså kommer allt som är satt som Service road att uppdateras till Street.

/Sverker
SverkerN
EmeritusChamps
EmeritusChamps
Posts: 2015
Has thanked: 47 times
Been thanked: 189 times
Send a message

Post by SverkerN
Jag svarade nog lite för snabbt. Nej, vi har inte riktigt det som avses med Service road i Sverige om vi ska tro det som står på wikipedia.
A frontage road (also access road, service road, parallel road, etc.) is a local road running parallel to a higher-speed limited access road
Vad är då en limited access road? Enligt wikipedia:
A limited-access road known by various terms worldwide, including limited-access highway, dual-carriageway and expressway, is a highway or arterial road for high-speed traffic which has many or most characteristics of a controlled-access highway
Jag har tolkat att service road (frontage road) alltså är en parallellgata till en motorväg eller motortrafikled. Inte en parallellgata till en vanlig lokalgata. Men det kan ju vara så att jag läser helt fel i nattmörkret.

Det spelar mindre roll om vi har denna vägtyp i Sverige eller inte då det har visat sig att Waze inte gör skillnad på Service road och Street i ruttberäkningar mm. Då blir det enklare att bara använda Street.

Sedan har det inte varit tydligt vad som avses med Service road. Både i Sverige och i andra länder. Det finns åtskilliga exempel där vägtypen används för bussgator eller andra vägar som inte tillåter vanlig trafik. I flera av dessa fall ska dessa segment inte läggas in eller vara av typen Private road.

/Sverker
SverkerN
EmeritusChamps
EmeritusChamps
Posts: 2015
Has thanked: 47 times
Been thanked: 189 times
Send a message

Post by Ticketick
elimat85 wrote:Jag funderar på om inte enklast är att döpa lokalgatorna till samma namn? genomfarts vägen borde vara Primary road och de andra vanlig street?
Det kan bli svårt om Waze innehåller en massa gator med samma namn. Om lokalgatorna ska läggas in som enkelriktade gator kunde de kanske särskiljas genom att man i namnet har med de husnummer som berörs, t.ex. "Poesigatan 2 till 18". Men blir det ändå inte rörigt?

Ett annat alternativ är att lägga alla husnumrens stoppunkt/segment marker vid infarten till lokalgatan, det finns ett exempel på det i tutorial om husnummer, men då handlar det bara om ett hus. Som förare har jag ju då hamnat på en plats där jag inte vill stanna och måste själv räkna ut att jag ska köra in på lokalgatan trots att det kan vara långt kvar till det husnummer jag ska till. Enklast för föraren vore att få instruktionen att svänga in på lokalgatan och fortsätta där, som om det vore an helt annan gata.
Ticketick
Posts: 3
Has thanked: 4 times
Send a message

Post by Ticketick
Så, då har jag lagt in en enkelriktad lokalgata på varje sida och lagt in husnummer på dessa. Det var lite pyssligt eftersom vissa av husen ligger långt ifrån gatan, så jag fick mickla lite med stoppunkterna.

Eftersom detta var min första insats som kartredigerare, kan någon AM vara snäll och kolla att jag gjort det rätt? Eller granskar ni automatiskt alla ändringar som görs av nybörjare?

Tack för all hjälp. Hoppas jag kan bidraga med mer i framtiden.
Ticketick
Posts: 3
Has thanked: 4 times
Send a message