Get a sneak peek at whats next for Permanent Hazards on our April 7th Office Hours!
Post by SverkerN
gungust wrote:
sweus wrote:Jag har nu bytt 25:an från Halmstad till Ljungby från Minor till Major Highway.
Bra, vet inte hur petig man behöver vara, men det är inte ändrat ända fram till E6 respektive E4. Frågan är hur det påverkar med små snuttar minor highway emellan.
/Gunnar
Det är kinkigt. Har du några permalänkar så fixar jag.

Edit: Tror jag hittade lite segment. Fixar dessa.

/Sverker
SverkerN
EmeritusChamps
EmeritusChamps
Posts: 2015
Has thanked: 47 times
Been thanked: 189 times
Send a message

Post by SverkerN
sweus wrote:Ska vi prova att göra om 26 till Major Highway? Vd säger du Sverker N?
Prova. Det fungerade ju bra för riksväg 25.

Skicka PM till mig om du behövs hjälp med något låst segment eller så.

/Sverker
SverkerN
EmeritusChamps
EmeritusChamps
Posts: 2015
Has thanked: 47 times
Been thanked: 189 times
Send a message

Post by SverkerN
elimat85 wrote:Stämmer säkert som du säger. Men då skulle jag behöva hjälp av någon level 5 editor som kan felsöka Alvesta -> Sälen. Jag har inte rättighet att gå så långt.

/Matthias
Jag kan titta på det.

Edit: Du skrev också "Snabbaste vägen borde vara från alvesta --> Värnamo --> E4 mot Jönköping sen via skövde och norrut."

Kollade i livemap.
Alvesta -> Sälen ger ingen bra rutt.
Jönköping -> Sälen verkar ok
Alvesta -> Jönköping verkar ok.

Ska titta mer på straäckan Alvesta -> Jönköping. Hinner dock detta idag.

/Sverker
SverkerN
EmeritusChamps
EmeritusChamps
Posts: 2015
Has thanked: 47 times
Been thanked: 189 times
Send a message

Post by SverkerN
sweus wrote:Jag har börjat ändra 27:an mellan Alvesta och Värnamo till Major Highway. Stötte på några segment nära Värnamo som var låste för mig. Se permalänk: https://world.waze.com/editor/?zoom=3&l ... ,104831914

Sen norr om Värnamo har jag inte behörighet att ändra. Det kanske räcker att ändra 27:an. Föreslår att vi prövar det först.

PS Ifall även detta faller väl ut så börjar jag luta åt att alla riksväger ska ändras till Major Highway. DS
Jag ändrade de segment du länkat till major hwy.
/Sverker
SverkerN
EmeritusChamps
EmeritusChamps
Posts: 2015
Has thanked: 47 times
Been thanked: 189 times
Send a message

Post by SverkerN
Det är nog ingen dum idé att ändra alla stamvägar till minst Major hwy. Det är ett problem med navigeringen över längre vägsträckor. Problemet är dock inte bara för stamvägarna utan kanske alla riksvägar måste ändras till minst major hwy.

Finns det någon sammanställning av stamvägarna hos Trafikverket?

/Sverker
SverkerN
EmeritusChamps
EmeritusChamps
Posts: 2015
Has thanked: 47 times
Been thanked: 189 times
Send a message

Post by SverkerN
elimat85 wrote:Sverker: Har du hunnit titta något mer på detta? Har fortfarande en felrapport som jag skulle gärna vilja stänga. Helst med en lösning på detta.

/Matthias
Jag gjorde några ändringar som är live, men det hjälpte inte. Har ändrat vägtyp för rondell vid påfarten till E4 vid Värnamo nu. Vi får vänta tills den ändringen är live för att se om det gjorde någon skillnad.
/Sverker
SverkerN
EmeritusChamps
EmeritusChamps
Posts: 2015
Has thanked: 47 times
Been thanked: 189 times
Send a message

Post by SverkerN
elimat85 wrote:Jag tror att vi behöver sätta major highway på 26an från Jönköping norrut också för att få till rätt rutt till Sälen från Alvesta.

/Matthias
ok. Det tog en liten stund, men nu är 26:an mellan Jönköping och Mora Major hwy.

25:an mellan Alvesta och Ljungby är också fixad.

/Sverker
SverkerN
EmeritusChamps
EmeritusChamps
Posts: 2015
Has thanked: 47 times
Been thanked: 189 times
Send a message

Post by SverkerN
Bra! Nu får vi hoppas att massor av wazare åker mellan Alvesta och Sälen! :-)

Det verkar ju fungera bra att sätta stamvägarna till Major hwy. Det är dock trist att behöva göra så pga att ruttberäkningen är förenklad för långa sträckor.

Är det någon annan som har synpunkter på att ändra wikin med instruktion om att stamvägar ska vara minst major hwy?

/Sverker
SverkerN
EmeritusChamps
EmeritusChamps
Posts: 2015
Has thanked: 47 times
Been thanked: 189 times
Send a message

Post by SverkerN
ok. Inga större protester. Det är enklare att sätta alla riksvägar till major hwy än bara stamvägarna. Vi har navigationsproblem efter riksväg 44 också som inte är stamväg.

Vi gör så att alla riksvägar (vägnummer < 100) sätts till major hwy. Europavägar också riksvägar. Ex E4 = riksväg 4.

Vi uppdaterar wikin och sätter igång. :-)

/Sverker
SverkerN
EmeritusChamps
EmeritusChamps
Posts: 2015
Has thanked: 47 times
Been thanked: 189 times
Send a message

Post by sweus
Jag har nu bytt 25:an från Halmstad till Ljungby från Minor till Major Highway.

Efter nästa kartuppdatering så gör ditt test och avrapportera resultatet. Jag är nyfiken på om det gör någon skillnad.
sweus
Map Raider
Map Raider
Posts: 144
Has thanked: 21 times
Been thanked: 8 times
Send a message