Post Reply

Möjligt problem E4N vid Gävle södra avfart och vid Arlanda

Post by Nils-Arvid
När jag åkte norrut igår så ville Waze dirigera mej av E4'an på södra avfarten mot Gävle för att dirigera mej runt cirkulationsplatsen och upp på E4N med nästa påfart.
Jag har tittat kring det området utan att hitta något skumt. De flesta är låsta så jag kan inte göra så mycket på egen hand.

Jag har noterat att det har varit rätt så många kommentarer kring Trafikplats Arlanda och där ville Waze skicka mej av E4N redan vid avfarten Arlanda stad men när jag kontrollerar i efterhand så verkar allt rätt.

Det kan vara så att det har varit ett fel som är rättat men inte uppdaterat mot mobiltelefonerna.
Nils-Arvid
Posts: 14
Has thanked: 2 times

POSTER_ID:10030746

1

Send a message

Post by magfro
Hej

Två saker att kontrollera:
- Se till så du valt inställningen för bästa vägen och inte kortaste vägen i Waze-appen.
- Ladda ner de senaste kartorna från avancerat-menyn.

När problemet sker, rapportera det då gärna genom klienten. Det kan ge en lite bättre bild av Waze avsikter.
magfro
Area Manager
Area Manager
Posts: 175
Has thanked: 9 times
Been thanked: 7 times
Send a message
Area Manager of Småland and south of Stockholm, Sweden (INTL)

Post by magfro
Detta beteende kan också vara det som Waze kallar för "ramp to ramp routing", dvs man routas av från motorvägen via en ramp för att direkt routas på igen via nästa ramp. Normalt ska man alltid sätta en "röd pil" för ruttning från avfartsramp till påfartsramp för att undvika detta. Dock när det är rondeller eller flera andra segment mellan avfart och påfart så är det svårt att förhindra denna routing att ske.

Vi hade ett liknande problem i Hallunda i november (här: https://world.waze.com/editor/?zoom=6&l ... s=84272441) där trafik söderut på E4 ruttades av och sedan på igen. Det blev många felrapporter och jag försökte lösa det på flera olika sätt under lång tid men på något ologiskt sätt fortsatte det vara problem. Inte förns jag kopplade om avfarten till en annan junction point löste sig problemet.

Samma problem fanns runt en rondell i norrköping (här: https://world.waze.com/editor/?lon=16.1 ... s=90313607). Efter att jag gjort om Linköpingsvägen till en och samma vägtyp med ett och samma namn förbi både på och avfart (vägen bytte namn och typ mitt under rondellen tidigare) så löste sig problemet där.

Så det ligger nog en hel del i det ni säger, ibland blir det fel på segment/korsningar som inte syns för blotta ögat i editorn. Inte förns man gör om tillräckligt mycket (eller rätt saker) så löser det sig.
magfro
Area Manager
Area Manager
Posts: 175
Has thanked: 9 times
Been thanked: 7 times
Send a message
Area Manager of Småland and south of Stockholm, Sweden (INTL)

Post by Nils-Arvid
Att jag tog upp det här var bara för att jag fick frågan tillbaka.
Min app var inställd på kortaste rutt, men det verkar konstigt ändå att en "utsvävning" kan vara kortare än att hålla "innerspår".
Jag får prova igen nästa helg.

Men om nu inställningen "Kortaste" ger så konstigt resultat, varför finns den då valbar?
Det måste ligga något annat bakom fenomenet. Det kan inte vara bra för appen om det är så många som rapporterat problem vid Arlanda-avfarten.
Nils-Arvid
Posts: 14
Has thanked: 2 times
Send a message

Post by Sweo
Jag hade tidigare problem med att rutter inte längre las över ett segment i Örnsköldsvik.
Sörbyvägen här: https://world.waze.com/editor/?zoom=6&l ... =198211158.

Jag provade att koppla loss segmentet, ändra vägtyp (den var inte "Private road"), m.m.
Det var dock först då jag deletade segmentet och la ut ett nytt som det åter började fungera.

Jag kunde inte se något fel över huvud taget på det segment som fans, och det hade fungerat tidigare.

Kan kanske något liknande ha hänt med segmenten på E4:an, som får klienten att lägga rutterna på omväger?

/Sweo
Sweo
Posts: 19
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time
Send a message