Get a sneak peek at whats next for Permanent Hazards on our April 7th Office Hours!

Post Reply

Hur skall vi namnge vägar för navigation?

Post by amiga6
Hur skall vi namnge vägar för navigation?

När man navigerar här, läser den upp allt som står på skylten. Iofs bra men det blir rena rappakaljan...
https://world.waze.com/editor/?lon=18.0 ... s=86226489
amiga6
Area Manager
Area Manager
Posts: 499
Has thanked: 86 times
Been thanked: 19 times

POSTER_ID:4750270

1

Send a message
I'm using Samsung Galaxy S22 Ultra Android 13 Swedish and the latest (beta) Waze version.

Post by amiga6
Har upplevt att det vid påfarter till större vägar (t.ex. E4, 73) så läses det E4 sch( E4 söderut) Vore det inte bättre att man får E4 mot Helsingborg? Alltså något(störst ort eller det översta) av det som står på skylten före på/avfarten.
amiga6
Area Manager
Area Manager
Posts: 499
Has thanked: 86 times
Been thanked: 19 times
Send a message
I'm using Samsung Galaxy S22 Ultra Android 13 Swedish and the latest (beta) Waze version.

Post by Arvid782004
Tja det är ju även en gps och att gårdar finns med är ju inte fel. Finns många även jag ajälv som har användning av detta.
Arvid782004
Posts: 4
Send a message

Post by ModdeH
Hej.
Apropå namnge vägar, är det någon annan än jag som tycker det ser lite rörigt ut runt Knivsta?

https://world.waze.com/editor/?zoom=1&l ... TTTFTTTTFT

Bör gårdsnamn etc vara med i vägnamnen?
ModdeH
Area Manager
Area Manager
Posts: 200
Has thanked: 8 times
Been thanked: 11 times
Send a message

Post by Nils-Arvid
Jag hade alternativen "Sundsvägen" eller "X 734" för att namnge en väg.
Valet blev "X 734" eftersom det är det namn som blåljusorganisationerna hittar.
Jag höll på i 10-15 minuter för att prata polisen rätt för något år sedan då det inte visste var "Sundsvägen" var.
Nils-Arvid
Posts: 14
Has thanked: 2 times
Send a message

Post by pnylin
Jag tycker att det räcker att skriva det som står överst på vägskylten. Alternativt det viktigaste. Om skyltarna över eller bredvid vägen anger 7 orter hinner den inte läsa upp allt förren man är framme. Står det ...

E4 Helsingborg
Södertälje
Göteborg
Midsommarkransen
Västberga
Nybro

... på den aktuella platsen räcker det med att skriva E4 Helsingborg.

/Patrik
pnylin
Waze Local Champs
Waze Local Champs
Posts: 1581
Answers: 2
Has thanked: 12 times
Been thanked: 220 times
Send a message

Post by pnylin
När det gäller gårdsnamn är det bättre att lägga in dem vid street istället för City. Vid mindre orter kan vi sätta city "Ortsnamn, Postort". Jag skulle inte kalla dessa exempel utanför Knivsta som orter utan mer som gårdsnamn.
Har även sett liknande vid Höga Kusten där användaren satt varje väg som en ort vilket ser väldigt rörigt ut.

/Patrik
pnylin
Waze Local Champs
Waze Local Champs
Posts: 1581
Answers: 2
Has thanked: 12 times
Been thanked: 220 times
Send a message

Post by sweus
traesko wrote:Nu talar jag bara för mig själv men att göra vägar till och namnge varenda gård verkar lite "overkill."
Klockrent exempel där uppfarten inte bör ritas ut. Det är i vart fall vad jag anser. Eventuellt kan man ha med när det är en längre uppfart som går till flera hus.
sweus
Map Raider
Map Raider
Posts: 144
Has thanked: 21 times
Been thanked: 8 times
Send a message

Post by traesko
Nu talar jag bara för mig själv men att göra vägar till och namnge varenda gård verkar lite "overkill."
traesko
Posts: 24
Has thanked: 11 times
Send a message

Post by V70_white
Du kan ju lägga till Sundsvägen i alternativt namn så även de som skriver in det namnet på vägen när de söker adress hittar dit. :)
V70_white
Posts: 166
Has thanked: 2 times
Been thanked: 9 times
Send a message