Get a sneak peek at whats next for Permanent Hazards on our April 7th Office Hours!

Post Reply

Namn på riksvägar

Post by petruslundberg96
Undrar hur vi namnger våra riksvägar. Länsvägarna namnges med exempelvis "279 Ulvsundavägen" eller bara "279", om det inte finns något lokalt vägnamn.
Tillbaka till riksvägarna. Ska vi även namnge dem med vägnummer och vägnamn, eller bara med vägnummer. Står inget helt klart i den svenska wikin.
petruslundberg96
Localizers
Localizers
Posts: 209
Has thanked: 14 times
Been thanked: 22 times

POSTER_ID:10419787

1

Send a message
Localization Expert for the Swedish Translation of Waze

Post by gungust
Bra fråga!

Har börjat lägga in husnummer i min närhet och då kommer jag till riksväg 41, som när den passerar några orter heter Varbergsvägen.

Spontant tycker jag att namnet på vägen ska vara Varbergsvägen, och så har man 41 som alternativt namn.

/Gunnar
gungust
Posts: 28
Has thanked: 4 times
Been thanked: 2 times
Send a message
https://www.waze.com/wiki/images/5/5a/W ... M_only.png
Area Manager: Fotskäl med omnejd i Marks Kommun, Västra Götaland

Post by lindq
Och när vägarna då har ett lokalt namn då de passerar genom tätorter, så bör de väl ha City satt till den orten?

(Till skillnad från när vägen bara heter E6, 41 eller liknande och går utanför tätort.)
lindq
Area Manager
Area Manager
Posts: 326
Has thanked: 24 times
Been thanked: 28 times
Send a message

Post by Wolfeye
Riksvägarna har nyligen ändrats från Minor Highway till Major Highway. I wikin är riksvägarna flyttade till Major Highway men informationen om hur de skall namnges har dock inte följt med riktigt. Tidigare sätt att döpa dem bör alltså gälla, dvs samma som länsvägar:

##, ex 62
### eller ### vägnamn, ex 279 Ulvsundavägen
Wolfeye
Posts: 327
Has thanked: 5 times
Been thanked: 4 times
Send a message