Get a sneak peek at whats next for Permanent Hazards on our April 7th Office Hours!

Post Reply

Bussgata, Sjöbo

Post by Agusa-154
Vad är Rätt Sätt?
Hur bör en gata förbjuden för annan biltrafik än bussar kodas?

Länk: https://world.waze.com/editor/?zoom=4&l ... =103233156
Agusa-154
Posts: 104
Has thanked: 22 times
Been thanked: 3 times

POSTER_ID:11198781

1

Send a message

Post by Agusa-154
pnylin wrote:Det bästa är egentligen att inte lägga in den alls. Waze är ju till för privatpersoner. Är den redan inlagd kan den vara kvar men ändra den till "Unknown" och sätt röda pilar på infarterna.

/Patrik
Ja, den är redan inlagd, och sannolikheten för att någon lägger dit den igen, ifall jag raderar den, den sannolikheten måste nog bedömas som stor.

Den editor jag använder ger inte möjlighet att koda vägar som "Unknown". När jag försökte välja den rad som saknar text så gick det inte att spara editeringen.
:-/

Jag valde nu Private Road.

Tack för hjälpen!
Agusa-154
Posts: 104
Has thanked: 22 times
Been thanked: 3 times
Send a message

Post by curantes
V70_white wrote:Hej

Jag vet inte om det är rätt sätt som jag gjort det på, men i Gävle har jag haft problem med en bussgata som vid några tillfällen fått gröna pilar då folk som inte känner till området ändrat efter vad jag gissar automatiska felrapporter. (Folk som åker buss har Waze igång.)
Jag ändrade namn på den lilla snutt som var bussväg till just "bussväg" och efter det har ingen satt tillbaka de gröna pilarna. Nu förstår även de redigerare som inte känner till området att det är en bussväg och accepterar de röda pilarna. :)
Ett alternativ är väl att låsa den snutten till level 3 åtminstone. AMs i området borde känna till detta.

/Matthias
curantes
Area Manager
Area Manager
Posts: 117
Has thanked: 1 time
Been thanked: 5 times
Send a message
https://www.waze.com/wiki/images/5/5a/W ... M_only.png
AM: Växjö, Sweden
Waze device: LG G2

Post by lindq
Bästa typen för en bussgata verkar vara "private road" eftersom det då inte läggs några rutter över den.
lindq
Area Manager
Area Manager
Posts: 326
Has thanked: 24 times
Been thanked: 28 times
Send a message

Post by niclasc
Jag har skapat en bussvägg och valde då "Service Road"

Tyckte det kändes rätt :) :)
niclasc
Posts: 8
Been thanked: 1 time
Send a message

Post by pnylin
Det bästa är egentligen att inte lägga in den alls. Waze är ju till för privatpersoner. Är den redan inlagd kan den vara kvar men ändra den till "Unknown" och sätt röda pilar på infarterna.

/Patrik
pnylin
Waze Local Champs
Waze Local Champs
Posts: 1581
Answers: 2
Has thanked: 12 times
Been thanked: 220 times
Send a message

Post by pnylin
Unknown finns under "Direction". Unknown betyder egentligen att du inte vet om vägen är dubbelriktad eller enkelriktad. Waze kan automatiskt ändra vägen om alla som kör där med Waze igång kör åt samma håll. Vägtyp fungerar Private Road utmärkt till Bussgator eftersom Waze inte guidar via en sådan.

/Patrik
pnylin
Waze Local Champs
Waze Local Champs
Posts: 1581
Answers: 2
Has thanked: 12 times
Been thanked: 220 times
Send a message

Post by regildor
pnylin wrote:Unknown finns under "Direction". Unknown betyder egentligen att du inte vet om vägen är dubbelriktad eller enkelriktad. Waze kan automatiskt ändra vägen om alla som kör där med Waze igång kör åt samma håll. Vägtyp fungerar Private Road utmärkt till Bussgator eftersom Waze inte guidar via en sådan.

/Patrik
Sverker har förklarat unknown här: http://www.waze.com/forum/viewtopic.php?f=33&t=44383

cheers
Anders
regildor
Posts: 46
Has thanked: 11 times
Been thanked: 1 time
Send a message

Post by V70_white
Hej

Jag vet inte om det är rätt sätt som jag gjort det på, men i Gävle har jag haft problem med en bussgata som vid några tillfällen fått gröna pilar då folk som inte känner till området ändrat efter vad jag gissar automatiska felrapporter. (Folk som åker buss har Waze igång.)
Jag ändrade namn på den lilla snutt som var bussväg till just "bussväg" och efter det har ingen satt tillbaka de gröna pilarna. Nu förstår även de redigerare som inte känner till området att det är en bussväg och accepterar de röda pilarna. :)
V70_white
Posts: 166
Has thanked: 2 times
Been thanked: 9 times
Send a message

Post by V70_white
elimat85 wrote: Ett alternativ är väl att låsa den snutten till level 3 åtminstone. AMs i området borde känna till detta.

/Matthias
Det är väldigt lätt att bli AM och att lita till att AMs vet vad de gör är inte alltid det säkraste. Det går ju att bli AM efter bara någon dag som ny användare.

Men absolut, jag låste den till lvl3 också. :)
V70_white
Posts: 166
Has thanked: 2 times
Been thanked: 9 times
Send a message