Get a sneak peek at whats next for Permanent Hazards on our April 7th Office Hours!

Post Reply

Ny husnummer funktion i WME

Post by SverkerN
I dag så lade Waze ut en ny version av WME som bl a inkluderar den nya husnummer funktionen. Läs mer här om hur den fungerar.

Övriga ändringar i WME hittar du här.

/Sverker
SverkerN
EmeritusChamps
EmeritusChamps
Posts: 2015
Has thanked: 47 times
Been thanked: 189 times

POSTER_ID:806033

1

Send a message

Post by pnylin
obygds wrote: Hur kommer det sig att jag inte lyckats med det trots åtskilliga försök? Jag kan inte lägga några nummer utanför det higlightade fältet när jag varit i husnummerredigeraren. Vad gör jag för fel?
Lägg först markören i det ljusa området. Flytta den sedan till den mörkare området genom att dra i den blå punkten. Du behöver inte ange numret eller spara innan du flyttar markören vidare.

/Patrik
pnylin
Waze Local Champs
Waze Local Champs
Posts: 1581
Answers: 2
Has thanked: 12 times
Been thanked: 220 times
Send a message

Post by pnylin
Jag tycker att det beror på hur området ser ut. Vägarna in till husen kanske är lite för smala och det kanske finns en bom vid infarten. Då bör alla nummer ha stoppunkten på parkeringen. Saknas bom och det är vanligt att man kör in i området kan man lägga in vägarna.
T.ex. områden som Fårdala, Tyresö eller Norrviken, Sollentuna, la jag in vägarna inne i området. Detta berodde visserligen mest på att det är flera vägnamn inne bland husen.

/Patrik
pnylin
Waze Local Champs
Waze Local Champs
Posts: 1581
Answers: 2
Has thanked: 12 times
Been thanked: 220 times
Send a message

Post by Rajjan60
Hej!

Ny här i forumet, gillar Waze och gör den gärna bättre.

Jag försökte lägga in husnummer men WME ville inte låta mig lägga in udda husnummer. Antar att det beror på en (felaktig i detta fall) uppfattning om vilken sida som ska ha jämna resp udda husnummer.
Det syns ingen Force-knapp när jag försöker spara så jag kan inte over-rula i detta fall, hur göra?

Adressen är Videtunet på Lidingö, en väg som rundar en skogsklädd höjd där hela vägen runt heter Videtunet.

Länk: https://world.waze.com/editor/?zoom=7&l ... on=18.1935

Mvh Raymond Bergmark
Rajjan60
Posts: 8
Has thanked: 2 times
Send a message

Post by Rajjan60
Tack, det blev helt rätt!
Men jag såg aldrig någon Force-knapp så jag kunde inte komma förbi det läget.
Kanske blir det bättre framöver.

Mvh Raymond
Rajjan60
Posts: 8
Has thanked: 2 times
Send a message

Post by SverkerN
Rajjan60 wrote:Hej!

Ny här i forumet, gillar Waze och gör den gärna bättre.

Jag försökte lägga in husnummer men WME ville inte låta mig lägga in udda husnummer. Antar att det beror på en (felaktig i detta fall) uppfattning om vilken sida som ska ha jämna resp udda husnummer.
Det syns ingen Force-knapp när jag försöker spara så jag kan inte over-rula i detta fall, hur göra?

Adressen är Videtunet på Lidingö, en väg som rundar en skogsklädd höjd där hela vägen runt heter Videtunet.

Länk: https://world.waze.com/editor/?zoom=7&l ... on=18.1935

Mvh Raymond Bergmark
Hej och välkommen!

Kul att du vill hjälpa till. Läs gärna igenom länkarna i min signatur. Där framgår det hur saker och ting ska läggas till och uppdateras.

När det gäller husnumren så verkar detta vara en inte helt igenom testad version som vi fått ta del av. När man läser på den generella tråden som finns länkad inledningsvis så är det flera som har synpunkter.

För mig så har det ibland fungerat att hoppa ur husnummer läget. Trycka F5 och sedan prova igen.

Jag gick in på Videtunet, Lidingö, och lade till några nummer (3, 5, 7). Fick felmeddelande när jag sparade. Valde "force". Hoppade ur (Close) och sedan in igen och lade till 9 - 15. Sparade och fick inget meddelande om några fel. Gick då tillbaka igen, tredje gången gillt, och petade lite på de första (3, 5, 7) och då försvann "Force etiketten".

Det kanske är några fler som provat och har lite tips och trix att dela med sig av?

/Sverker
SverkerN
EmeritusChamps
EmeritusChamps
Posts: 2015
Has thanked: 47 times
Been thanked: 189 times
Send a message

Post by SverkerN
Precis vad jag råkade ut för när jag provade nyss. Lägga in nummer först. Ändra stoppunkt sedan.

/Sverker
SverkerN
EmeritusChamps
EmeritusChamps
Posts: 2015
Has thanked: 47 times
Been thanked: 189 times
Send a message

Post by SverkerN
Wolfeye wrote:Vi behöver besluta om en praxis för hur vi ska göra i bostadsområden. Alltså där man normalt inte kör in till varje hus, vanligtvis flerbostadshus eller liknande. Är det villor utmed en väg med egen infart och parkering ser jag inte att det kan finnas någon tvetydighet.

Frågor med förslag:

När bör vi lägga in Private Road från parkering in mellan husen?
När det är fullt möjligt att köra in där även om man som boende eller vanlig besökare normalt parkerar på P-platsen.

Skall dessa Private Roads ha något namn (Street Name)?

När bör vi inte lägga in Private Road från parkering in mellan husen?
När det är en bom eller annat "hinder" för att köra där.

Var bör "ankaret" (punkten för infarten) placeras?
I anslutning till parkeringen då man normalt endast kör dit.
Anledningen till att vägarna läggs in i området är för att de ska namnges och sättas husnummer. Om inte det sätts någon namn på dem fyller de ingen funktion. I möjligaste mån ska ankaret sättas i anslutning till infarten om till fastigheten. I ett bostadsområde där man inte får köra in så är det frågan om det fyller någon funktion att lägga in husnumren? Jag ska se om jag hittar något bra exempel.

/Sverker
SverkerN
EmeritusChamps
EmeritusChamps
Posts: 2015
Has thanked: 47 times
Been thanked: 189 times
Send a message

Post by V70_white
Ett fel som ni också skriver om, är när man lägger till ett nummer och i samma veva ändrar punkten.

Gör man istället så att man lägger till numret, skriver vilken siffra, trycket enter och därefter klickar på nummret igen och då ändrar var punkten på vägen ska sitta så funkar det oftast. Man behöver alltså inte spara emellan, bara se till att numret är satt först.
V70_white
Posts: 166
Has thanked: 2 times
Been thanked: 9 times
Send a message

Post by V70_white
obygds wrote:Jag har också märkt att ibland räcker inte den körbara vägen, "street", till för att lägga in alla husnummer! Jag har då fått lägga in en bit "pedestrian boardwalk" för att täcka upp området!
Antagligen ett stereotypiskt amerikanskt fel som gör att man inte kan gå mer än 75 m från bilen! ;)
Det ska du inte behöva göra. Det går utmärkt att lägga husnumret utanför det område som anges för vägen när man är i husnummerredigeringsläge. Den kommer att fråga dig om det är rätt och du får välja "force".

Inget som gör att man behöver lägga in onödiga småvägar eller gångvägar. :)
V70_white
Posts: 166
Has thanked: 2 times
Been thanked: 9 times
Send a message