Post Reply

Länsvägar utan mittlinje; länsvägar med grusbeläggning

Post by Agusa-154
Hej!

Diskussionen om hur waze routar, och hur det påverkas av vägtyp, leder mot tydligt förbättrad funktion. På de något kortare avstånden spelar de sekundära länsvägarna en stor roll. Man vill, om möjligt, inte i onödan ledas ut på långa omvägar via riksvägar och länsvägar med lägre nummer, vilket inträffar alltför ofta om man förlitar sig på waze.


För tillfället står det i redigeringsanvisningarna:
Sekundära länsvägar (vägnummer 500 - 2999)
Flerfältsväg/Mötesfri väg = Minor highway
Normal tvåfältsväg = Primary street
Primary Street = Huvudled, mindre länsvägar
Utanför tätort: mindre länsvägar med nummer 500 och uppåt.
Street = Gator
Utanför tätort: asfalterade vägar av sämre eller bristande kvalitet utan markerad mittlinje eller grusvägar i bra skick.
Mindre länsvägar kan mycket väl sakna mittlinje, och här i grannskapet har en del av dem oljegrus som ytbeläggning. Ytbeläggning framgår för övrigt av Trafikverkets driftsområdeskarta.

Frågan är väl, med hänsyn till den diskussion om routning som just förts, om det inte vore bäst att acceptera också asfalterade vägar utan mittmarkering som Primary Streets.

Och i vilket fall som helst bör väl de tre definitionerna harmoniera med varandra?

Två alternativ verkar naturliga att välja mellan:

Alternativ 1:
Sekundära länsvägar (vägnummer 500 - 2999)
Flerfältsväg/Mötesfri väg = Minor highway
Asfalterad väg = Primary street
Grusväg = Street
Alternativ 2:
Sekundära länsvägar (vägnummer 500 - 2999)
Flerfältsväg/Mötesfri väg = Minor highway
Normal tvåfältsväg = Primary street
Väg utan markerad mittlinje = Street
Agusa-154
Posts: 104
Has thanked: 22 times
Been thanked: 3 times

POSTER_ID:11198781

1

Send a message

Post by Agusa-154
sverkernordlund wrote:Ett problem med att använda vägtypen street för länsvägar är att de används inte vid rutter över 15 km.
Vilket starkt talar för att även länsvägar som saknar mittlinje borde sättas som Primary Streets.
Agusa-154
Posts: 104
Has thanked: 22 times
Been thanked: 3 times
Send a message


Post by Agusa-154
sverkernordlund wrote:Det kanske är något som är otydligt beskrivet i Redigera kartan sidan på wikin, men länsvägar är primary street som lägst.
Det blir tydligare om orden "Normal tvåfältsväg" byts mot "övriga vägar".

...samt om definitionen för "Street" uttryckligen utesluter länsvägar, riksvägar och europavägar.
:-)

Alltså:

Sekundära länsvägar (vägnummer 500 - 2999)
Flerfältsväg/Mötesfri väg = Minor highway
Övriga vägar = Primary street
Primary Street = Huvudled, mindre länsvägar
Utanför tätort: länsvägar med nummer 500 och uppåt, samt onumrerade vägar om de är asfalterade och har markerad mittlinje.
Street = Gator
Utanför tätort: vägar utan nummer som är grusvägar i bra skick eller asfalterade utan markerad mittlinje.
Agusa-154
Posts: 104
Has thanked: 22 times
Been thanked: 3 times
Send a message

Post by Agusa-154
Nils-Arvid wrote:Lv X734 är en bra underhållen grusväg med möjlighet att möta lastbilar, men det är en grusväg "Dirt road/4x4".
Tidigare var det att om jag lyfte nivån på Lv X734 från "Dirt road/4x4" till "Street" så skulle jag förflytta trafiken från Rv 83 till denna väg då den är avsevärt kortare, men det är något som de flesta skulle opponera sig emot då säkerheten på Rv 83 är något högre.
Har du testat?

21 minuter (29 km) menar Waze (Livemap) att det ska ta via riksvägen.
Skulle den 3,2 km kortare sträckan via Sundsvägen verkligen gå att köra snabbare?
Mellan Bäckan och Huskasnäs har Waze registrerat en betydligt lägre medelhastighet.
Sträckan är 6 kilometer, och beräknad körtid är 12 minuter, dvs 30 km/h.

Dessutom är det väl på gränsen till att kunna komma ifråga för routning via ens Primary streets?
Fågelavståndet Ramsjö-Bäckan blir nog över 20 km.
Long Distances:

0-15 km - All road types are allows for routing.
15-20 km - All road types except Streets.
20-30 km - All road types except Streets and Primary streets.
30-200 km - Only Minor, Major, and Freeways.
more than 200 km - only Freeways.
Men även om just detta exempel är på gränsen, så har du ju helt rätt i att det kan spela roll på andra sträckor.

Om man t.ex funderar över hur Waze routar från Bäckan till Gåda (9,7 km), via Rv 83 och Ramsjö (38 km, varav hälften på grusväg), så kan man ju fråga sig vad som är vettigast.
Agusa-154
Posts: 104
Has thanked: 22 times
Been thanked: 3 times
Send a message

Post by clhe
Jag tror på att inte stirra sig blind på vägnr. på vägar under Minor Highway, utan se till hur relationen mellan vägarna är, för att den lokala routingen ska bli så bra som möjligt.
Eftersom vi graderat upp riksvägarna kommer ju de långa resorna gå över dessa ändå.
clhe
Area Manager
Area Manager
Posts: 74
Has thanked: 5 times
Been thanked: 3 times
Send a message

Post by Nils-Arvid
Lv X734 är en bra underhållen grusväg med möjlighet att möta lastbilar, men det är en grusväg "Dirt road/4x4".
Tidigare var det att om jag lyfte nivån på Lv X734 från "Dirt road/4x4" till "Street" så skulle jag förflytta trafiken från Rv 83 till denna väg då den är avsevärt kortare, men det är något som de flesta skulle opponera sig emot då säkerheten på Rv 83 är något högre.

Så man bör tänka sig för vad man vill skapa. Ett stöd för den genomsnittlige resenären som passerar rätt sällan eller vi som är van vid omgivningen och som vet och kan tänja lite ...

Personligen så tycker jag att man ska utveckla Waze för att vara ett redskap för den oerfarne föraren som inte är van vid omgivningen så att denne kan förflytta sig snabbt och säkert mellan punkt A till punkt B.
Då är en grusväg en grusväg med de begränsningar som det medför.
Nils-Arvid
Posts: 14
Has thanked: 2 times
Send a message

Post by SverkerN
Ett problem med att använda vägtypen street för länsvägar är att de används inte vid rutter över 15 km.

Från support sidan om hur vägtyper används vid rutter:
Long Distances:

0-15 km - All road types are allows for routing.
15-20 km - All road types except Streets.
20-30 km - All road types except Streets and Primary streets.
30-200 km - Only Minor, Major, and Freeways.
more than 200 km - only Freeways.
En annan aspekt är att vid waze champs mötet tidigare i år så beslutades att ändra på "Dirt road / 4x4" vägtypen. När jag först läste om det så lät det som en kryssruta skulle läggas in med "Unpaved" för att markera att vägen saknar asfalt samt att dagens "Dirt road..." skulle döpas om till "Offroad / 4x4".

I går läste jag att förslaget är att dagens "Dirt road..." görs om till "Unpaved" och att det läggs in en ny väg typ för "Offroad / 4x4". Det finns alltså två olika förslag. Jag har skickat PM till den champen för att få mer info, men inte fått svar ännu.

Jag ser ingen anledning att ändra på något just nu utan vill vänta in vad Waze gör med grusvägtypen.

/Sverker
SverkerN
EmeritusChamps
EmeritusChamps
Posts: 2015
Has thanked: 47 times
Been thanked: 189 times
Send a message

Post by SverkerN
Det kanske är något som är otydligt beskrivet i Redigera kartan sidan på wikin, men länsvägar är primary street som lägst.

/Sverker
SverkerN
EmeritusChamps
EmeritusChamps
Posts: 2015
Has thanked: 47 times
Been thanked: 189 times
Send a message