Get a sneak peek at whats next for Permanent Hazards on our April 7th Office Hours!

Post Reply

Import av kartor och WME kommer stänga för redigering

Post by SverkerN
Hej!

Edit 2013-06-16: Fick nyss meddelande från Unholy att pga de problem som de har med INTL servern så skjuts kartimporten fram ytterligare en tid.


Jag fick följande meddelande av Unholy för någon timme sedan.
We are about to embed to the current user generated map of Waze in Sweden, new maps that will increase the overall coverage of Waze maps in Sweden.

The new maps will cover the areas that were still not mapped by Wazers (mainly outside of the major cities in Sweden). The maps that were created by Wazers will not be changed or affected in any way.

Thee new maps will contain geocoding (house numbers), street names and directionality.
The new maps will not contain turn restrictions and will not be connected to the already existing maps.

The current road map to this project is:
* Tomorrow, June 4th, we will restrict the Waze map editor from editing in Sweden until the maps are embedded - meaning, the users will not be able to edit the maps in Sweden.
* Sunday/Monday - The new maps will be available in Sweden (site and client), and we will remove the editing restriction from the map editor.
Några svar jag fått:
  • Waze sätter vägtyperna på importerade vägar efter eget huvud. Inte nödvändigtvis överrensstämmande med vårt sätt.
  • Waze vill inte uppge varifrån de fått kartorna och vi har ingen chans att bedömma kvaliteten på kartorna.
Fick inte svar på frågan varför vi fick reda på detta idag då Waze rimligtvis känt till detta under en tid.

Jag hoppas att detta blir till det bättre, bl a att husnummer läggs in. Det kommer att innebära en hel del arbete när de importerade kartorna är på plats att sammanfoga dessa med de vägnät vi har.

/Sverker
SverkerN
EmeritusChamps
EmeritusChamps
Posts: 2015
Has thanked: 47 times
Been thanked: 189 times

POSTER_ID:806033

1

Send a message

Agusa-154
Posts: 104
Has thanked: 22 times
Been thanked: 3 times
Send a message

Post by Agusa-154
sverkernordlund wrote:
Förstår inte vad du menar med länken?
Jag tror det är ett representativt exempel på vad som lagts in och ansågs vara almost complete.

I detta exempel, och i andra jag tittade på, var samtliga inlagda noder rödpilade åt alla håll.
(En annan sak är att korsningar och vägar ibland hamnat rätt långt ifrån satelitbildens.)

Man kan ju i varje fall hoppas på att alla de där röda pilarna blir gröna innan operationen är completely complete.
;)
Agusa-154
Posts: 104
Has thanked: 22 times
Been thanked: 3 times
Send a message

Post by Daisuke-Jigen
Passar väl bra med lite nya kartunderlag lagom till en av de mest gpskörda helgerna i landet. Vi får hoppas inget går fel till midsommarhelgen.
Undrar om Waze tänker köra lite "latest drives" nu, jag har ont om regstrerade körsträckor sedan början på juni.
Edit. Har nu fått registrerade körningar till 4 juni, så det arbetas nog för fullt hos Waze. :)
Daisuke-Jigen
Area Manager
Area Manager
Posts: 55
Has thanked: 3 times
Been thanked: 2 times
Send a message
Last edited by Daisuke-Jigen on Thu Jun 06, 2013 5:52 pm, edited 1 time in total.

Post by magfro
Hmmm...

Känns ju som att det definitivt kommer vara kaos de första månaderna efter detta. Man kan hoppas att de lägger in vägarna utan namn och att de blir röda så att det syns i helt utzoomat läge, så man har en chans att snabbt gå in och koppla ihop vägar och sätta rätt svängbegränsningar.

Det som är lite synd, om jag förstår texten rätt, är att de gator som redan finns inte kommer ha husnummer medans de nya kommer få det. Vi har alltså gjort oss själva en "otjänst" genom att mappa upp så mycket vägar som möjligt - de importerade kommer ju bli "bättre".
magfro
Area Manager
Area Manager
Posts: 175
Has thanked: 9 times
Been thanked: 7 times
Send a message
Area Manager of Småland and south of Stockholm, Sweden (INTL)

Post by NeXTer
Om inte annat kan vi ju hoppas att uppdateringen löser lite av problemen vi har tack vare att det inte finns satellitbilder över stora delar av landet...

Men man kan ju vända på det myntet och konstatera att om de haft en annan bildkälla hade det troligen inte behövts någon kartimport vid det här laget, jag vet att jag själv undviker att lägga in vägar där jag inte ser vad jag håller på med och jag är nog inte ensam...
NeXTer
Posts: 79
Been thanked: 10 times
Send a message

Post by petruslundberg96
Intressant. Detta kan kanske ha något att göra med att vi inte fått några kartuppdateringar sedan den 28:e.
petruslundberg96
Localizers
Localizers
Posts: 209
Has thanked: 14 times
Been thanked: 22 times
Send a message
Localization Expert for the Swedish Translation of Waze

Post by SverkerN
Svenne33 wrote:Intressant. Detta kan kanske ha något att göra med att vi inte fått några kartuppdateringar sedan den 28:e.
Vet inte om det har något samband. Jag fick intrycket av att det är för Sverige detta görs. Jag har inte läst någon om att kartimport ska ske i andra länder just nu.

/Sverker
SverkerN
EmeritusChamps
EmeritusChamps
Posts: 2015
Has thanked: 47 times
Been thanked: 189 times
Send a message

Post by SverkerN
magfro wrote:Man kan hoppas att de lägger in vägarna utan namn och att de blir röda så att det syns i helt utzoomat läge, så man har en chans att snabbt gå in och koppla ihop vägar och sätta rätt svängbegränsningar.

Det som är lite synd, om jag förstår texten rätt, är att de gator som redan finns inte kommer ha husnummer medans de nya kommer få det. Vi har alltså gjort oss själva en "otjänst" genom att mappa upp så mycket vägar som möjligt - de importerade kommer ju bli "bättre".
Som jag tolkade texten kommer vägarna att ha namn. Det går t ex inte att ange husnummer för en namnlös gata. *håller tummarna*

/Sverker
SverkerN
EmeritusChamps
EmeritusChamps
Posts: 2015
Has thanked: 47 times
Been thanked: 189 times
Send a message

Post by SverkerN
Jag vet faktiskt inte. Som du ser så vidarebefordrade jag informationen utan editering. Jag ska fråga Unholy hur det går.

/Sverker
SverkerN
EmeritusChamps
EmeritusChamps
Posts: 2015
Has thanked: 47 times
Been thanked: 189 times
Send a message