Get a sneak peek at whats next for Permanent Hazards on our April 7th Office Hours!

Post Reply

Vad är policyn för vägar inom parkeringsplatser?

Post by GertSve
Skall vi ta bort gyttret av vägar inom parkeringsplatser eller låta dem vara kvar?

https://world.waze.com/editor/?zoom=6&l ... TTTTTTTTFT
GertSve
Area Manager
Area Manager
Posts: 72
Has thanked: 12 times
Been thanked: 3 times

POSTER_ID:7497980

1

Send a message

Post by Agusa-154
Jag har en känsla av att det här kanske är en Frequently Asked Question, och att mitt minne är lite åldrat, men jag undrar: När man skickar PM till andra kartediterare, är man verkligen säker på att de får meddelande om det?
Agusa-154
Posts: 104
Has thanked: 22 times
Been thanked: 3 times
Send a message

Post by avozetta
pelmered wrote:Hej,

Jag är nybörjare på det här med att editera kartor, men jag tycker det är väldigt roligt.

Jag skulle vilja ha lite feedback på den här parkeringen jag precis ritade:
https://www.waze.com/editor/?zoom=6&lat ... TT&env=row

Har jag gjort for många onödiga "parking lot roads" eller är det bra så?
Hej och välkommen till waze underbara värld!
Finns det adresser inne på dessa områden så är det motiverat. De längst upp se lite små ut dock, vill minnas att det finns en regel att inte rita ut återvändsgator som är kortare än ? meter. Förhoppningsvis kan sverkernordlund fylla i där :-)
avozetta
Waze Local Champs
Waze Local Champs
Posts: 2590
Has thanked: 38 times
Been thanked: 292 times
Send a message
/Anders
Sweden Wiki Master, Sweden Waze Champ, Sweden Country Manager, AM in Sweden/Stockholm area, Waze Beta Tester
Sony Xperia 5 IV Android 13

Post by GertSve
Precis min uppfattning också. Då sätter jag igång och meddelar innan jag raderar.
Ditt exempel är exemplariskt! :D
GertSve
Area Manager
Area Manager
Posts: 72
Has thanked: 12 times
Been thanked: 3 times
Send a message

Post by Morfar
Mycket bra att informera innan radering av något på kartan. En användare som har bidragit med att rita mer på kartan kommer inte tillbaka och lägger ner mer tid på Waze om det bara försvinner igen. Även när någon lägger till saker på kartan som bara till hälften är enligt "Best map editing practice" blir det ju i alla fall en utbyggning av kartan. Gyttret av vägar inom parkeringsplatser kan ju t o m hjälpa någon stackare att hitta ut igen när man väl har lyckats hitta bilen :) Där jag redigerar blir jag glad för varje liten vägstump som Någon Annan lägger digital asfalt på. Även när jag får (poäng för att) ordna med koppling till befintlig väg, vägnamn och körriktningar.
Morfar
Posts: 112
Has thanked: 20 times
Been thanked: 10 times
Send a message

Post by Morfar
Ett tänkt exempel: en ny entusiastisk användare med inställningen "instruktionsböcker är för fegisar" ritar in två helt korrekta villavägar, en grötig parkering och ett felaktigt landmark. Det vore synd om han/hon inte lägger in ytterligare två riktiga villavägar nästa månad. Så även om någon av oss gamla rävar får städa lite blir kartan ju faktisk bättre. Där jag editerar finns det i princip bara förskjutna satellitbilder eller gröna nyanser, så allt nytt måste asfalteras på plats. Här i glesbygd är kartan mycket långt från färdigritat. Eftersom jag sällan ser andra rita in mer på kartan i "mitt" område blir jag kanske inte så lätt irriterat även om det blir något "tuschspöke" ibland. Jag kan tänka mig att AM i storstäder kan bli lite stressade om för många "lägger sig i" och ritar hellre än bra.

Det är precis som du skriver känsligt att "säga åt" någon. Kommunikation är lättare ansikte mot ansikte. Vi får försöka hjälpa och vägleda nya i stället för att "morra" åt dem. Det blir väldigt lätt missuppfattningar när man bara har smileys som ansiktsuttryck och gemener och versaler som tonlägen.

Jag har tyvärr inget bra svar på frågan om tuschspöket. Han kan ju vara en ny Rembrandt, synd att bromsa kreativiteten. Vi får nog koncentrera oss på spökvägar i Waze :-)
Morfar
Posts: 112
Has thanked: 20 times
Been thanked: 10 times
Send a message

Post by NeXTer
Bra att det förtydligas, även om det spontant känns lite märkligt att täcka in hela området i landmärket, men eftersom Waze bara använder en färg för landmärken går det ju ändå inte att få byggnadernas konturer att framträda.

Om jag tolkar det rätt ska det se ut så här om vi tar Ikanohuset i Linköping som exempel? https://www.waze.com/editor/?zoom=4&lat ... rks=247055

En följdfråga på det, om man tar dessa tre butiker som exempel https://www.waze.com/editor/?zoom=5&lat ... rks=875220 (och de intilliggande) där man inte har ett sammanhållande namn för området, ska de vara som de är (men som Mall), slås samman på något lämpligt sätt, eller tas bort helt och behandlas som POI?
NeXTer
Posts: 79
Been thanked: 10 times
Send a message

Post by pelmered
Hej,

Jag är nybörjare på det här med att editera kartor, men jag tycker det är väldigt roligt.

Jag skulle vilja ha lite feedback på den här parkeringen jag precis ritade:
https://www.waze.com/editor/?zoom=6&lat ... TT&env=row

Har jag gjort for många onödiga "parking lot roads" eller är det bra så?
pelmered
Posts: 2
Has thanked: 2 times
Send a message

Post by pelmered
avozetta wrote:Hej och välkommen till waze underbara värld!
Finns det adresser inne på dessa områden så är det motiverat. De längst upp se lite små ut dock, vill minnas att det finns en regel att inte rita ut återvändsgator som är kortare än ? meter. Förhoppningsvis kan sverkernordlund fylla i där :-)
Tack så mycket!
Jag tror inte det finns egna adresser längs de längre återvändsgatorna inne på parkeringen. Det är en större kontorsbyggnad som tillhör samma företag(Ericsson).
De du tycker ser för små ut, är de som är vid Thore Christoffersgatan och Spårgatan?
pelmered
Posts: 2
Has thanked: 2 times
Send a message

Post by pnylin
pelmered wrote:Hej,

Jag är nybörjare på det här med att editera kartor, men jag tycker det är väldigt roligt.

Jag skulle vilja ha lite feedback på den här parkeringen jag precis ritade:
https://www.waze.com/editor/?zoom=6&lat ... TT&env=row

Har jag gjort for många onödiga "parking lot roads" eller är det bra så?
Egentligen ska inga av dessa parkeringsvägar läggas in.

Dessutom; Eftersom vägarna är röda är det något som är fel. I detta fall saknas ort och vägnamn. Skulle dessa vägar finnas med ska du sätta orten till "Karlskrona" och kryssa i "None"/"Ingen" vid vägnamnet. Ligger vägen utanför en ort ska du kryssa i "None"/"Ingen" även på orten.

Vad jag kan se har du även glömt att markera vilka svängar som är tillåtna. Alla "korsningar" har röda pilar åt någon riktning.

/Patrik
pnylin
Waze Local Champs
Waze Local Champs
Posts: 1581
Answers: 2
Has thanked: 12 times
Been thanked: 220 times
Send a message