Post Reply

Fel standard på byar och ortsnamn runt Söderhamn

Post by JoniX3000
Hej!

1. Enligt wikin så ska byar och samhällen anges som "Bynamn, Postort". Dock finns det en hel del byar (så gott som alla) runt Söderhamn som inte följer denna standard. Jag har provat att sökt på några av dem på Eniro och Google Maps, men då har det bara dykt upp en träff, så namnen är unika. Det jag sitter och klurar på är om dom ska döpas om för att följa standarden, eller inte. Någon input på detta?

2. Om de nu ska döpas om, finns det något lämpligt sätt/verktyg/script för att döpa om CIty på flera vägar, utan att förlora vägnamnet?
JoniX3000
Posts: 66
Has thanked: 5 times
Been thanked: 1 time

POSTER_ID:8005985

1

Send a message

Post by Agusa-154
Det är bra om City-fältet ändras till "By, Postort" eftersom många som börjar redigera kartan kommer att följa de exempel som redan finns.

Risken är annars stor att ortnamn som t.ex Sjöbo, Södergård och Västerstad igen och igen kommer att dyka upp lite varstans på kartan. De som vill ha hjälp att navigera till orterna är inte betjänta av att skickas ut på långfärder.
;-)

Att hålla en konsekvent linje är bäst!
:-)
Agusa-154
Posts: 104
Has thanked: 22 times
Been thanked: 3 times
Send a message

Post by amiga6
Blir det inte lite rörigt i appen, med alla dubbelnamn?
Screenshot_2013-06-24-17-45-55.png
(153.17 KiB) Downloaded 745 times
I karteditorn tycker jag det ser jätte jobbigt ut https://world.waze.com/editor/?lon=17.9 ... TTTFTTTTFT
amiga6
Area Manager
Area Manager
Posts: 499
Has thanked: 86 times
Been thanked: 19 times
Send a message
I'm using Samsung Galaxy S22 Ultra Android 13 Swedish and the latest (beta) Waze version.

Post by JoniX3000
Perfekt, ska kika på det, tackar!
JoniX3000
Posts: 66
Has thanked: 5 times
Been thanked: 1 time
Send a message

Post by JoniX3000
Hmm bra tänkt där faktiskt!

Då så, då ska jag sätta mig och döpa om dom jag kommer åt så fort jag får lite tid över :)
JoniX3000
Posts: 66
Has thanked: 5 times
Been thanked: 1 time
Send a message

Post by JoniX3000
Jo det är ju det som är risken, att det blir för rörigt.

Men som jag ser det så finns det tre alternativ:
1. Döp om dem rätt. Riskerar att bli rörigt
2. Låt dem vara. Riskerar att bli "smudged cities" över hela Sverige.
3. Ta bort de som inte är postorter.

Jag tror inte det kommer bli rörigt på kartan, inte här i Söderhamn i alla fall. Det är trots allt södra Norrland vi pratar om, det är inte precis tätt mellan byarna ;)

Men ja det är synd att det inte finns ett bättre system för det hela!
JoniX3000
Posts: 66
Has thanked: 5 times
Been thanked: 1 time
Send a message

Post by lindq
Ta en titt på Chrome-tillägget WMEc (se http://world.waze.com/forum/viewtopic.p ... c&start=60). Där kan man sätta t.ex. City med bara ett klick (dvs två, ett för att välja sträcka och ett för att ändra city).
lindq
Area Manager
Area Manager
Posts: 326
Has thanked: 24 times
Been thanked: 28 times
Send a message

Post by SverkerN
Jo, det blir jätterörigt. Problemet kring Knivsta är att det verkar bara inte vara namngivna byar (läs: en skylt längs vägen som talar om vad byn heter) utan även gårdsnamn etc.

/Sverker
SverkerN
EmeritusChamps
EmeritusChamps
Posts: 2015
Has thanked: 47 times
Been thanked: 189 times
Send a message