Get a sneak peek at whats next for Permanent Hazards on our April 7th Office Hours!
Post by Wolfeye
På den svenska wikin http://www.waze.com/wiki/index.php/Sweden finns en sida om vägnamn. Jag håller dock på att uppdatera wikin med en svensk översättning av "Best editing practice" där bla vägnamn kommer att finnas med. Så denna sida är inte helt uppdaterad enligt det som "beslutats" här i forumet att gälla.

http://www.waze.com/wiki/index.php/V%C3%A4gnamn
Wolfeye
Posts: 327
Has thanked: 5 times
Been thanked: 4 times
Send a message

Post by Wolfeye
Kan ni vara snälla och fortsätta denna diskussionen i Definitioner av vägar i Sverige!. Denna tråd är bara till för att meddela vilka som är AM på olika platser.

Apropå det så har det tagits fram en internationell karta över AM på Google Maps.
Join the community on the Area Manager Display Map
Wolfeye
Posts: 327
Has thanked: 5 times
Been thanked: 4 times
Send a message

Post by Wolfeye
gertsve wrote: Finns det något sätt att se sin eller sina egna AM-områden? Jag har ett område i Malmö men ser inte det på kartan.
Beträffande inaktiva AM, kan man inte ta bort dem som AM om de inte varit aktiva på en längre tid? Inaktiva AM måste ju rimligen ha tappat intresset och därmed även de riktlinjer som tas fram under tid.
I WME kan du välja att visa ett lager med alla AM. Då syns det vem/vilka som är AM. Det går dock inte att söka på en AM och visa alla områden för bara den AM.

Jag har tillgång till listan för alla AM med koordinater för respektive områden. Har försökt att enkelt importera dessa till Google Maps men har tyvärr inte rätt kunskaper för detta. Ett bekymmer är att områdena inte alltid är rektangulära, dvs fyra punkter, utan kan ha vilken form som helst och därmed tiotals punkter. Det innebär att man skulle behöva göra ett mer avancerat skript för att plocka ut koordinaterna.

Inaktiva AM tas bort med automatik efter 90 dagar. Tror dock att Waze HQ gör manuella körningar ett par ggr per år där inaktiva AM rensas bort. Vilket i praktiken kan innebära att de ligger kvar längre tid.
Wolfeye
Posts: 327
Has thanked: 5 times
Been thanked: 4 times
Send a message

Post by zeppen
Användarnamn : Zeppen
Område : Kosteröarna rakt öster ut till Väse, därefter söderut tom ner till Skövdetrakten, därefter västerut till Kode ungefär.
Har ingen länk, men koordinaterna är
top left
58.980028,10.413208
top right
59.216998,13.764038
bottom left
58.288128,13.950805
bottom right
57.840658,11.248169

Håller mestadels till i Bohuslän, Dalsland samt Trollhättan, Vänersborg, Lidköping, Götene osv.
Mao täcker ett hyfsat område :)

/Zeppen
zeppen
Posts: 1
Send a message

Post by zonkt
Användarnamn: zonkt
AM-område: från Uppsala i sydväst och ut mot kusten (Östhammarstrakten)

Jag försöker få ordning på vägarna i de trakter där jag kör mycket. Mycket för egen vinnings skull, för att navigeringen ska fungera till och från jobbet med alternativa vägar t.ex.

Det finns stora områden som inte är uppritade (mil efter mil med grusvägar t.ex. :) ) i skogarna hemmavid och så har vi omdragningen av 288:an (2+1-väg) som nu börjar bli klart. Försöker snygga till hafsiga lösningar och ritar klart vägar där andra har kört, men inte själva editerat in.
zonkt
Area Manager
Area Manager
Posts: 144
Has thanked: 6 times
Been thanked: 12 times
Send a message
AM: Uppland, Sweden
Waze device: iPhone 7+Motorola Moto G100+Xtrons Nav

Post by zonkt
Wolfeye wrote:
gertsve wrote: Inaktiva AM tas bort med automatik efter 90 dagar. Tror dock att Waze HQ gör manuella körningar ett par ggr per år där inaktiva AM rensas bort. Vilket i praktiken kan innebära att de ligger kvar längre tid.
Det där är bra att veta, ifall det är så att man kommer i en situation där man inte kommer åt att redigera på tre månader eller mer - att områdesrättigheterna kan försvinna. Editerandet för min del går lite i vågor beroende på jobb och hur det ser ut hemma med saker som måste göras. Flera timmar varje dag en period, för att sedan bli uppehåll flera veckor - bortsett från enstaka inhopp och lösa upp inkomna rapporter om vägfel o.d.

Apropå det där med koordinater och lägga in på karta. Det ska nog finnas verktyg för sånt i Google Maps eller andra kartverktyg. Jag kan ju höra med en kollega på jobbet som pysslat med GIS m.m. om vad som går att göra. Hur är data upplagt/formaterat i listan?
zonkt
Area Manager
Area Manager
Posts: 144
Has thanked: 6 times
Been thanked: 12 times
Send a message
AM: Uppland, Sweden
Waze device: iPhone 7+Motorola Moto G100+Xtrons Nav