Get a sneak peek at whats next for Permanent Hazards on our April 7th Office Hours!

Post Reply

Linköping med omnejd

Post by kpblom
Hej

Linköping har de senaste dagarna blivit helt nedklottrat med "lokal"namn i postortsfältet, dvs, stadsdelar syns på kartan. Jag är helt ny så det kanske är så det ska vara men när användaren som lägger in detta är klar om någon vecka kommer det vara än värre än det är nu. Kikade på Göteborg som är större och hittade inte att man gjort så där.

Känns som användaren tänker att detta är en karta mer än navigation. Han har även lagt till massa privata vägar och gårdsnamn utanför Linköping. Hur korrigerar man detta och går det säga till att han ska sluta?
kpblom
Posts: 1

POSTER_ID:16745074

1

Send a message

Post by Agusa-154
Vägverket (Trafikverket) har satt upp ortsskyltar också för orter som är mycket mindre än småorter.

Jag har ingen aning om vad som är officiell policy, men i Skåne har jag intrycket att byar/hussamlingar som är så stora att de finns med i Jordaregistret typiskt har blå ortsnamnsskylt.

Men sedan är frågan hur vi ska göra.

Det är inte så självklart.

Hittills har det väl i princip fungerat på det sättet att om Någon ;) ansett att en by är värd att hamna på waze-kartan, så har den hamnat där.

Jag har haft mod att plocka bort en hel del gårdsnamn som stoppats in i City-fältet, men jag har inte rört orter/bynamn som återfinns i fastighetsbeteckningar. Se t.ex det här inlägget.
Agusa-154
Posts: 104
Has thanked: 22 times
Been thanked: 3 times
Send a message
In Barcelona: not much use for cars.
In Sweden: driving mostly on the countryside.

Post by Dan_Olsson
Ett tips är att titta på Eniros kartor för att se bynamnen i fetstil, vilket kan vara till nytta...
Dock är de dåliga på att skriva ut vägnamnen trots att de finns i det underliggande databaserna.
Men när man klickar på ett hus så får man trots det upp den officiella adressen, trots att inte gatan visas i kartan ;)
Dan_Olsson
Area Manager
Area Manager
Posts: 65
Has thanked: 9 times
Been thanked: 3 times
Send a message
AM Helsingborg/Landskrona etc (in Sweden)

Post by NeXTer
Gårdsnamn läggs, om jag tolkat det rätt, (i de fall det är motiverat) som vägnamn och postort lämnas blankt för att undvika utsmetning. På så vis får man resultat vid sökningen men slipper en kladdig karta. Just nu är det lite kladdigt runt Linköping, så jag tror vi får hjälpas åt att städa lite. :)
NeXTer
Posts: 79
Been thanked: 10 times
Send a message

Post by SverkerN
Du kontaktar användaren via PM. PM skickar du ifrån forumet och användarens namn är samma här som i WME.

Även när detta rättas till så kan det ta åtskilliga månader innan namnen försvinner från kartan. Waze uppdaterar citylagret vid varje kartuppdatering Waze så i de maptiles som har ändras så försvinner namnet. I maptiles som inte ändras ligger namnet kvar. Vi dras fortfarande med "Dalarna" som spreds över halva Sverige vid åsskiftet.

/Sverker
SverkerN
EmeritusChamps
EmeritusChamps
Posts: 2015
Has thanked: 47 times
Been thanked: 189 times
Send a message

Post by SverkerN
Hej och välkommen till forumet!

När det gäller uppdelningen "bynamn, postort" så är minimikravet att byn ska ha en vägskylt (blå med vit text). I de fall som den sökta byn kommer upp med google sökningen så tillför det inget att lägga in den i WME. Tyvärr är det många som lägger in allt mellan himmel och jord vilket gör att kartan blir väldigt rörig. I och med att Waze har problem med att ta bort namn från citylagret så är det olyckligt att tillföra fler. Vi har exempel på felaktiga ortsnamn som syns på kartan, men ej i WME, sedan 1,5 år.

Edit: Ett exempel är Yngsjö. Där behövs ingen uppdelning i "Yngsjöstrand, Yngsjö".

Jag har läst någonstans i forumt att numera så krävs det minst 20 segment med samma citynamn för att citypolygonen ska ritas upp och namnet ska synas på kartan. Tror dock inte att Waze fått till detta än.

Ett alternativ som jag övervägt senaste året eller så är att göra som BeNeLux och att inte tillåta fritext i cityfältet. Där väljer man bland tillåtna citynamn. Då slipper vi många fel. Nackdelen är att det är massor av timmar som måste läggas på att rensa upp i den soppa som är nu.

/Sverker
SverkerN
EmeritusChamps
EmeritusChamps
Posts: 2015
Has thanked: 47 times
Been thanked: 189 times
Send a message

Post by TeddeJ
Det var ett tag sedan denna tråden var aktiv och det är möjligt att svaret finns någon annanstans, dock utan att jag har hittat det.

Vad är VÅR praxis för när man ska använda ortsnamn, postort?

Ser man på kartan så är det en stor skillnad i praxis mellan olika användare. Själv tycker jag det är bättre om man kan söka på en ort i Waze än om man inte kan det, dock kanske det har andra nackdelar som jag inte överskådar.
TeddeJ
Posts: 16
Has thanked: 1 time
Send a message

Post by TeddeJ
Tack för ett bra svar. Typiskt med Yngsjö, där var en väldig soppa mellan Yngsjö och Yngsjöstrand, Yngsjö så jag valde att rätta alla till samma. Dock blev det givetvis fel variant man valde.
TeddeJ
Posts: 16
Has thanked: 1 time
Send a message

Post by TeddeJ
Då är Yngsjö städat "på andra hållet", och allt ska nu heta bara Yngsjö
TeddeJ
Posts: 16
Has thanked: 1 time
Send a message

Post by TeddeJ
Tack för ett bra tips!
TeddeJ
Posts: 16
Has thanked: 1 time
Send a message