Get a sneak peek at whats next for Permanent Hazards on our April 7th Office Hours!
Post by NeXTer
Har haft problem med det ett tag, verkar ha att göra med att man ser för stort område och att det blir timeout. Zoomar jag in ett steg eller gör fönstret mindre fungerar det igen. Säkerligen "according to specification" som det brukar heta när man upptäcker ett problem. :P
NeXTer
Posts: 79
Been thanked: 10 times
Send a message

Post by NeXTer
Noterar inga sådana problem här med senaste Chrome, så det verkar ju inte vara något generellt... Testat att köra i ett inkognitofönster?

Edit: Alltså att inte kunna redigera utanför AM-område...
NeXTer
Posts: 79
Been thanked: 10 times
Send a message

Post by Peter_Jac
Problem med sökningen har jag också upplevt. Det har varit så flera dagar nu, eventuellt sedan i onsdags. Om det kan ha något att göra med rollbacken dom fick göra.
http://status.waze.com/2013/07/24/intl- ... -rollback/

/Peter
Peter_Jac
Posts: 129
Has thanked: 3 times
Been thanked: 13 times
Send a message

Post by Peter_Jac
Jag använder Chrome och har märkt någon gång under dagen, så slutar möjligheten att editera.
Är inte AM, så i mitt fall gäller det bara drives. Möjligtvis kan jag komma åt editeringen om jag zoomar in, eller ut något steg.
Har även provat IE under dessa tillfällen, men det fungerar inte heller. Det enda jag kan göra då är att ta en eller några koppar kaffe. ;)
Väntar jag en timme eller så, så brukar det fungera igen.
Vet inte vad det kan bero på.

/Peter
Peter_Jac
Posts: 129
Has thanked: 3 times
Been thanked: 13 times
Send a message

Post by Peter_Jac
Ja, även mitt körda område blir grått, om det är så du menar. Och alla vägar visas som låsta.

/Peter
Peter_Jac
Posts: 129
Has thanked: 3 times
Been thanked: 13 times
Send a message

Post by Quinness
Jag har en relaterad fråga: När jag lägger namn på vägar som innehåller svenska tecken så blir det bara ett frågetecken i en svart ruta. Ett exempel : https://world.waze.com/editor/?lon=15.1 ... TTTTTTTTFT Ska vara "Fatmomakke, Marsfjällen" (där ä blir problem), men en av er, vägens riddare har städat upp efter mig på andra platser, tack.
Men vad kan detta bero på? Jag kör Linux-distributionen openSUSE med Chromium 30.0.1553.0. Det ser ut som jag skriver i UTF-8 medans waze använder ISO-8859-15, utan att jag kan verifiera det. Vad är mjukvaran som fungerar så fint för er?
/Johan
Quinness
Posts: 64
Has thanked: 29 times
Been thanked: 5 times
Send a message
-från en som passerat babywazestatiet
  • Almunge, Uppsala, Sweden.
    Red car.
    Green Geeko computer.

Post by Quinness
Quinness wrote:Jag har en relaterad fråga: När jag lägger namn på vägar som innehåller svenska tecken så blir det bara ett frågetecken i en svart ruta. ...
Men vad kan detta bero på? Jag kör Linux-distributionen openSUSE med Chromium 30.0.1553.0. Det ser ut som jag skriver i UTF-8 medans waze använder ISO-8859-15, utan att jag kan verifiera det.
/Johan
OK, enkelt löst, bara man vet svaret ;)
Skriv in adressen

Code: Select all

chrome://settings/fonts
och längst ned välj UTF-8.
Det var fel håll jag tänkte i inlägget ovanför. Väljer man UTF-8 snackar Waze och jag samma språk :oops:

[edit] Lite för snabb där. Det fungerar om det bara är ett svenskt tecken i namnet, inte två. Mysko, kollar vidare
Quinness
Posts: 64
Has thanked: 29 times
Been thanked: 5 times
Send a message
-från en som passerat babywazestatiet
  • Almunge, Uppsala, Sweden.
    Red car.
    Green Geeko computer.

Post by SverkerN
hmm. Jag sökte i forumet för att se om fler har problem med Linux/chromium, men hittade inga aktuella poster.

Jag ändrade ""Fatmomakke, Marsfjällen" så nu ser det rätt ut.

Jag har inga problem med åäö och använder win8/win7 med senaste Chrome 28 (ej beta). Det jag läst i andra forumposter är att Waze inte stöder beta versioner av Chrome. Ej heller om man ändrar zoom inställningen i webläsaren. Den ska stå på 100%. Det påverkar givetvis inte åäö problem. Jag har inte tillgång till någon linux dator där jag är nu så jag kan ej prova själv.

Kan också tillägga att jag inte heller hittar Göteborg när jag söker i WME. Har inte provat i mobilklienten. Det står lite om problem med sökning i mobilklienten i denna tråd. http://www.waze.com/forum/viewtopic.php?f=5&t=55044

/Sverker
SverkerN
EmeritusChamps
EmeritusChamps
Posts: 2015
Has thanked: 47 times
Been thanked: 189 times
Send a message

Post by ulle2
Upplever inga sådana problem.

Däremot kan jag inte söka på vissa orter och det verkar höra ihop med svenska tecken, t ex Strängnäs och Södertälje. Får upp en droplista som är nonsens, ibland med utländska orter. Någon annan som upplever samma sak?
ulle2
Waze Global Champs
Waze Global Champs
Posts: 2975
Answers: 1
Has thanked: 91 times
Been thanked: 461 times
Send a message

Post by ulle2
Problemet med otillgängliga områden inträffade idag även för mig. Gäller körda områden men inte AM-områden. Har provat att zooma in och ut, starta om Chrome etc men utan framgång. Klickar jag på fliken Areas får jag meddelandet "You need to drive with Waze to get permissions to edit the map." Problemet verkar således vara att WME inte populeras med korrekt info från databasen.

Vad gäller osökbara tecken gäller det bara ibland. T ex fungerar Enköping men inte Hölö. Så det verkar inte vara systematiskt för vissa tecken. Problemet gäller både WME och klienten.

Jag kör Win7 och Chrome Version 28.0.1500.72

/Ulle
ulle2
Waze Global Champs
Waze Global Champs
Posts: 2975
Answers: 1
Has thanked: 91 times
Been thanked: 461 times
Send a message