Get a sneak peek at whats next for Permanent Hazards on our April 7th Office Hours!

Post Reply

Fergestrekninger

Post by the2rB
SPLITTET FRA PRIMARY STREET VS MINOR HIGHWAY-TOPIC.

Ser ut til at me er passe enige :)

Men - kan eg ta med ein tanke samtidig, som deeelvis går inn på dette - som eg ikkje har funnet omtalt nokon andre steder?

Ser at dei i UK setter ferjestrekninger som "Service Road".
Er det noko me burde tenkt på også, eller vil ikkje dette ha så mykje å sei?
Det er ein del stader på vestlandet der det kan lønna seg å kjøre "rundt" framfor å ta ferje, litt etter kor ein skal på andre sida av fjorden. Vil dette hjelpe til med å sette litt "straff" for ferja - eller har det ikkje noko å sei - og at Waze lærer kor lang tid ferja bruker, og setter det som "hastighet" på "vegen"?.
the2rB
Experts
Experts
Posts: 128
Has thanked: 53 times
Been thanked: 43 times

POSTER_ID:9004743

1

Send a message
Norway | Regional Manager for Hallingdal | Betatester | Norwegian Translator
Samsung S7 Edgde | Sony Xperia Z | iPad (3rd gen)

Post by Pepsodont
Jeg synes i utgangspunktet det ikke ser så galt ut. Det finnes neppe noe nedskrevet om hvordan man navngir kø-felt ved fergekai, men at anvisningene bør være i overenstemmelse med skilting er en god regel. Det er samme utgangspunkt med avkjøringsramper ihht vegvesenets kryssnummer. Skilting og anvisning bør ligne hverandre. At Stavanger og Våge ikke er finnes på "Bergenshalvøen" (sic) gjør ikke anvisningene misvisende. Alle (forhåpentligvis) vil vite man ikke er i Stavanger eller Våge, men at man er på vei dit, slik som med annen sammenlignbar skilting.

Jeg ville imidlertid slettet rundkjøringen og bygget den opp på nytt. Følsomme vesener som de er tåler de dårlig foreldreløse noder, slik denne har flere av. Videre bør den låses før "automagien" setter den til toveiskjørt (noe den før eller siden vil gjøre med nok trafikk). Jeg ville ha degradert av og på-kjøringstraseen til street ihht Wikien. Videre ville jeg slettet rundkjøringen vest for av og på-kjøringfeltet, og plassert en endenode i dens sted. Rundkjøringer bør ikke plasseres i enden av vei. Uten endenode (koble til et segment, for deretter å slette det) vil du få kjøreanvisning "proceed to higlighted route" som vil alle kjenner. Jeg ser også at fergen E39 nordover er stengt med svingforbud fra kaikanten og videre inn på kaia, men dette er kanskje tilsiktet?
Pepsodont
Posts: 392
Has thanked: 4 times
Been thanked: 48 times
Send a message
CM & Moderator

Post by Pepsodont
brekkjen wrote:Prøvde meg på ei ferjekai utifrå det som står i tråden her, kan nokon av de erfarne ta ein kikk og kontrollere?
Jeg tror dette systemet vil fungere fint. At du har laget et avkjøringsfelt med "E39 Anda" som også er i overenstemmelse med skilting, vil gjøre det lett å forstå at man må ligge til høyre for midtdelet mot fergekaia hvis man skal med fergen.
Pepsodont
Posts: 392
Has thanked: 4 times
Been thanked: 48 times
Send a message
CM & Moderator

Post by persunde
Pepsodent wrote:Jeg ser for meg at strekningene ofte vil få samme standard som veiene den forbinder.
Enig.
Egentlig burde waze lagt til ferje som egen "veitype" synes jeg. Det samme med tunneler, men det er en annen diskusjon.
persunde
Posts: 173
Send a message
iPhone 4 | iOS 5.1 | Waze 3.1.0.0 | Crown | AM Stavanger, Norway

Post by persunde
Fant akkurat et nytt landmark for ferjekai ved en tilfeldighet. Er det noe nytt?

Jeg la det ihvertfall til på to ferjekaier her, og da er spørsmålet om veien bare skal hete E39 mens landmark beskriver navn på kai og ferjedestinasjon?

Kan også håpe på at veisegmenter under dette landmark får undertrykket kø-rapporter, slik det fungerer på parkeringsplasser og bensinstasjoner.
persunde
Posts: 173
Send a message
iPhone 4 | iOS 5.1 | Waze 3.1.0.0 | Crown | AM Stavanger, Norway

Post by Pokerfjes
The2rB - jeg har jobbet meg opp mot denne ferjestrekningen sørfra og lurer litt på hvorfor du har definert en stor landmark "Ferry Lane" i sjøen på hele ferjestrekningen :). En ferry lane er per def et eller flere stykke vei på land, på ferjekaia.
Pokerfjes
Posts: 106
Been thanked: 1 time
Send a message

Post by Pokerfjes
Orko420 wrote:"Ferry Lane" er selve ferjestrekningen (som i shipping lane = skipslei), ikke ombordkjøringsområdet på kaien. Landemerket skal vel ha den funksjonen at det ikke blir generert automatiske veistrekker midtfjords når fergen avviker fra det som allerede er inntegnet. Disse landemerkene vises ikke i klienten.
My bad dere har selvfølgelig rett. Og det er et nyttig landemerke... det blir stadig generert nye veistrekninger over boknafjorden av folk som har waze på pave.
Pokerfjes
Posts: 106
Been thanked: 1 time
Send a message

Post by Saupskalle
"Ferry Lane" er selve ferjestrekningen (som i shipping lane = skipslei), ikke ombordkjøringsområdet på kaien. Landemerket skal vel ha den funksjonen at det ikke blir generert automatiske veistrekker midtfjords når fergen avviker fra det som allerede er inntegnet. Disse landemerkene vises ikke i klienten.
Saupskalle
Posts: 61
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times
Send a message

Post by the2rB
Og ein liten ting til.

Korleis navner ein kø-felt på ein ferjekai?
Eg har til no navna dei for kor dei er skilta til.

Eksempel: E39 / Fv49 Halhjem Ferjekai

Når eg gjor det tenkte eg det var logisk med tanke på at Waze vil fortella deg navnet på feltet du skal inn i (tekst /TTS), og dette stemmer overeins med skiltinga- men det er jo veldig lite både Stavanger og Våge har på "Bergenshalvøen" å gjera, så kanskje det blir misvisande?

Tanker?
the2rB
Experts
Experts
Posts: 128
Has thanked: 53 times
Been thanked: 43 times
Send a message
Norway | Regional Manager for Hallingdal | Betatester | Norwegian Translator
Samsung S7 Edgde | Sony Xperia Z | iPad (3rd gen)

Post by the2rB
Pepsodent wrote:Jeg synes i utgangspunktet det ikke ser så galt ut. Det finnes neppe noe nedskrevet om hvordan man navngir kø-felt ved fergekai, men at anvisningene bør være i overenstemmelse med skilting er en god regel. Det er samme utgangspunkt med avkjøringsramper ihht vegvesenets kryssnummer. Skilting og anvisning bør ligne hverandre. At Stavanger og Våge ikke er finnes på "Bergenshalvøen" (sic) gjør ikke anvisningene misvisende. Alle (forhåpentligvis) vil vite man ikke er i Stavanger eller Våge, men at man er på vei dit, slik som med annen sammenlignbar skilting.
Flott at me er einige. Da lar eg desse stå slik inntil nokon kjem med ein bedre idé.
Pepsodent wrote:Jeg ville imidlertid slettet rundkjøringen og bygget den opp på nytt. Følsomme vesener som de er tåler de dårlig foreldreløse noder, slik denne har flere av. Videre bør den låses før "automagien" setter den til toveiskjørt (noe den før eller siden vil gjøre med nok trafikk).
Denne hadde eg ikkje sett. Takk. Ordna.
Pepsodent wrote:Jeg ville ha degradert av og på-kjøringstraseen til street ihht Wikien.
Ordna. Takk. Her hadde eg berre ikkje tenkt meg om. Var litt mange vegar her eg ordna på ein gong...
Pepsodent wrote: Videre ville jeg slettet rundkjøringen vest for av og på-kjøringfeltet, og plassert en endenode i dens sted. Rundkjøringer bør ikke plasseres i enden av vei. Uten endenode (koble til et segment, for deretter å slette det) vil du få kjøreanvisning "proceed to higlighted route" som vil alle kjenner.
Done. Dette visste eg veldig godt at eg ikkje skulle gjera. Antar eg hadde tenkt å laga vegar ut frå denne - men det er berre små "stopp-lommer", så gjor det ikkje. Takk.
Pepsodent wrote:Jeg ser også at fergen E39 nordover er stengt med svingforbud fra kaikanten og videre inn på kaia, men dette er kanskje tilsiktet?
Svingforbudet her er satt for at ein ikkje skal bli ruta gjennom kø-feltene, og tilbake om ein har kjørt feil og Waze skal ha deg til å snu. At ein da i stedenfor blir ruta til av- og påstigningsfeltet.

---

Ang "Ferry Lanes":
Man slipper og varsel frå Waze om at man ikkje er "på veien" når man er på Ferry Lane.
Min "herjing" med dette feltet på Halhjem - Sandvikvåg var egentlig ein kopi av Bruravik - Brimnes på Rv7 der ein smart kar hadde lagt det inn :-)

Halhjem - Sandvikvåg er dessverre ein strekning der det er litt uoversiktlig med hvor nøyaktig ferja vil gå på sjøen - derfor vart feltet litt i overkant stort. Dette vil kanskje ein sjekk på GPS-punkt avdekke.
Eg har ikkje rettigheter til heile strekningen - men nokon med rettigheter til heile strekningen må gjerne gjera det - så kan vegen justerast samtidig.
the2rB
Experts
Experts
Posts: 128
Has thanked: 53 times
Been thanked: 43 times
Send a message
Norway | Regional Manager for Hallingdal | Betatester | Norwegian Translator
Samsung S7 Edgde | Sony Xperia Z | iPad (3rd gen)