Post Reply

Asså....

Post by cloakingdevice
Ibland undrar jag om det är revirpisseri på vissa ställen.. https://world.waze.com/editor/?zoom=4&l ... =111142411
cloakingdevice
Posts: 77
Has thanked: 14 times
Been thanked: 5 times

POSTER_ID:1705744

1

Send a message

Post by cloakingdevice
Om jag skulle kommunicera med berörda om låsningar som gjorts till högre nivåer, skulle jag inte ha tid att editera Vissa verkar väldigt onödiga och framstår istället som "I made this, låt stå". Vore fantastiskt om det fanns ett anteckningsfält där man kunde ge en kort förklaring till varför man låst något till mer än nivå 3.

Som exempel, jag vet hur inte mycket problem non-consecutive segments i rondeller orsakar i routingen, men det känns smått motigt att be låsaren låsa upp alla gånger eftersom det förekommer ganska flitigt. Samtidigt skulle man dra på sig en hel del ovett, som jag säkert gör nu för att jag agerar som jag gör.

Med det sagt vill jag göra klart att detta inte är nån bitter lashout sprungen ur min ranks-förfrågan. Men det fick mig att fundera på hur mycket de översta låsningsnivåerna behövs. AM's och de med mer än 10k edits borde vara mer eller mindre kapabla att lösa de flesta problem. Ingen är perfekt, det har jag själv påvisat den senaste veckan (genom att inte kolla efter JUST låsta segment).

Jag förstår att det behövs högre ranks, men långtidslåsningar på grejer som AM's och andra tredjerankare är villiga att lösa, blir bara jobbigt. Och självklart förstår jag att man kan glömma bort om en låsning som man senare tänker ta bort, då behöver man såklart bli påmind om det. Annars tycker jag att standardlåsningen skulle vara högst nivå 3. Samt ett anteckningsfält.

Nu har jag såklart vädrat åsikter som jag inte har bakomliggande vetskap om (tänker då på "politik" osv) så det kan ju bli lite fel. Och rant:en kan bli hur lång som helst, snor in mig i argument. Men det är mina fem öre om låsningssystemet. Så jag slutar skriva nu och tittar på fotbollen istället. Det verkar gå bra. :D
cloakingdevice
Posts: 77
Has thanked: 14 times
Been thanked: 5 times
Send a message

Post by cloakingdevice
PS: Sorry för den smått infantila ärenderaden DS

Sent from my GT-N7105 using Tapatalk 2
cloakingdevice
Posts: 77
Has thanked: 14 times
Been thanked: 5 times
Send a message

Post by Daisuke-Jigen
Det finns naturligtvis alltid en bakomliggande historik bakom låsnivåerna i Waze, en av dem, som Sverker Nordlund ofta brukar ta upp, är att tidare så låstes editerade segment till den rank editeraren hade vid tidpunkten för låsningen. I ett ytterligare (kort) historiskt perspektiv var nu tills för ungefär en månad sedan stora delar av Sverige kartlöst land, där vägar fick ritas i med hjälp av GPS-spår och koordinater, det är klart att en AM eller editerare efter att ha ritat om vägarna för tredje gången eller så, ledsnat och låst segmenten. Ytterligare ett annat exempel är i en kommun i norra Stockholm, där en större trafikomläggning pågår, vägarna har flyttats tillbaka till den utformning de har på flygfotot i stället för verklighetens trafikplan. I dessa fall är det motiverat med låsning till högre nivå. Motiverat kan det nog också vara på europavägnätet, då en del ändringar har skett (förhoppningsvis av okunskap och inte av illvilja), sådana ändringar har stor påverkan på användare av Waze som utnyttjar tjänsten för navigering. Vi som skriver och läser här på forumet frivilligarbetar troligen de flesta som redigerare av någon funktion av Waze, en fråga vi måste ställa oss är då, varför gör vi detta arbete. Kan det vara för att det är roligt att rita kartor åt andra användare (och åt oss själva), eller är det rankingen som lockar med att tjäna poäng och komma med på 45 i topplistan som är den stora motivationen. Själv får jag erkänna att det faktiskt påverkade att hamna på 45-listan, vilket absolut inte var det mål som jag satt upp när jag började editera kartan. Frustrerande moment förekommer dock som när man redigerat och namngett vägar i det sekundära vägnätet (forhoppningsvis numera enligt BEP) och återkommer till ett avsnitt där alla vägar har fått namnen borttagna av någon annan, är det en AM som tagit bort namnsättningen så får man väl förutsätta att det man skapat inte varit korrekt då. ;)
Daisuke-Jigen
Area Manager
Area Manager
Posts: 55
Has thanked: 3 times
Been thanked: 2 times
Send a message

Post by mirarkitty
Ja, det verkar rätt troligt att vägen är låst för att Waze inte ska automatrita om vägen.

Det blev en hel del sånt när

1. man bara kunde låsa till sin egen nivå (det fanns bara "lås" eller "lås inte")
2. waze flyttade på vägar till GPS-spåren alldeles automagiskt om vägen inte var låst

vilket gjorde att nästan alla större vägar blev låsta till rätt höga nivåer. :p
mirarkitty
Posts: 109
Been thanked: 4 times
Send a message

Post by mirarkitty
Poontus wrote:går det att se vem som tar bort vägarna?
Jag tror inte det.

Det skulle vara bra om man kunde kommentera vägarna. Undrar om man kan få in det i WME...

Jag såg att engelsmännen började använda rapporter för att kommuncera att saker ska stå kvar (speciellt avbrott på vägar). Vi har en del landmarks för samma sak.
mirarkitty
Posts: 109
Been thanked: 4 times
Send a message

Post by NeXTer
Jag tror att det oftast beror på att låsningen följt med i övergången, som i det här fallet när vägen är uppdaterad 2011. Det är tråkigt, men inte mycket att göra åt annat än att be om sänkning när de hittas.

Visst kan det säkert förekomma att vissa segment låses för att "det ska se ut som jag vill och jag skiter i BEP", men de är förhoppningsvis räknade på ena handens tumme då en sådan person inte borde uppnå den nivå som gör det till ett problem.

Desto vanligare - och förståeligt - är det nog som skrivs ovan att man blivit less på att fixa samma sträcka alla dagar i veckan och två gånger på söndagar för att folk "rättar" efter inaktuella flygfoton.
NeXTer
Posts: 79
Been thanked: 10 times
Send a message

Post by Sukraruji
NeXTer wrote:Desto vanligare - och förståeligt - är det nog som skrivs ovan att man blivit less på att fixa samma sträcka alla dagar i veckan och två gånger på söndagar för att folk "rättar" efter inaktuella flygfoton.
går det att se vem som tar bort vägarna?
Sukraruji
Posts: 1
Send a message

Post by SverkerN
Du får gärna utveckla vad du menar. Det brukar också fungera rätt bra att kommunicera med de berörda.

/Sverker
SverkerN
EmeritusChamps
EmeritusChamps
Posts: 2015
Has thanked: 47 times
Been thanked: 189 times
Send a message