Get a sneak peek at whats next for Permanent Hazards on our April 7th Office Hours!
Post by SverkerN
Morfar wrote:Mycket bra att informera innan radering av något på kartan. En användare som har bidragit med att rita mer på kartan kommer inte tillbaka och lägger ner mer tid på Waze om det bara försvinner igen. Även när någon lägger till saker på kartan som bara till hälften är enligt "Best map editing practice" blir det ju i alla fall en utbyggning av kartan. Gyttret av vägar inom parkeringsplatser kan ju t o m hjälpa någon stackare att hitta ut igen när man väl har lyckats hitta bilen :)
Att allt som läggs till kartan är bra även om det inte följer Best Editing Pracitce stämmer inte. Väldigt mycket som läggs in gör kartan bara grötig. Hittar man inte ut från en parkering vet jag inte om Waze är lösningen.

Ang att ta bort det som inte hör hemma. Jag håller med om att det är viktigt att informera innan radera. Det är en mycket svårt avvägning vad som kan sägas/skrivas så att inte lusten att hjälpa till försvinner. Vissa tar illa upp när någon påpekar minsta lilla fel. Andra förstår att det går inte att kunna allt på en gång utan tar till sig och gör det bättre nästa gång.

En liknelse från hemmet. 3-åringen kommer över en tuschpenna och ritar ett, enligt honom, fint spöke på väggen. Vad ska man då säga så att motivationen att rita/teckna/måla bibehålls, men att det finns en Best Practice att följa? Jag önskar ett bra svar här.

Kan tillägga att vi fick måla om väggen. Dvs radera det han gjort för det följde inte Best Practice i detta hem. :-)

/Sverker
SverkerN
EmeritusChamps
EmeritusChamps
Posts: 2015
Has thanked: 47 times
Been thanked: 189 times
Send a message

Post by SverkerN
Agusa-154 wrote:Jag har en känsla av att det här kanske är en Frequently Asked Question, och att mitt minne är lite åldrat, men jag undrar: När man skickar PM till andra kartediterare, är man verkligen säker på att de får meddelande om det?
När du skickar PM till en person ligger det i mappen "Outbox" tills mottagaren läst det. Då flyttas det till "Sent messages". Det äldsta jag har kvar PM i "Outbox" är från 2012-06-08, dvs den användaren har aldrig gått in och läst meddelandet.

/Sverker
SverkerN
EmeritusChamps
EmeritusChamps
Posts: 2015
Has thanked: 47 times
Been thanked: 189 times
Send a message


Post by SverkerN
Nu vet jag inte hur Tornbyområdet såg ut innan, men på det stora hela ser det bra ut nu.

Det är nog så att den svenska wikisidan behöver förtydligas alternativt att vi länkar till engelska sidan.

Edit:
Jag uppdaterade wikin.
Tittade igen på Tornbyområdet med landmarks-lagret påslaget. Många av dessa landmarks hör inte hemma på kartan. Vilka landmärken som ska läggas in och hur finns beskrivet här. Ex ska parkeringsplatsen inkluderas i köpcentra-landmärket.

/Sverker
SverkerN
EmeritusChamps
EmeritusChamps
Posts: 2015
Has thanked: 47 times
Been thanked: 189 times
Send a message

Post by SverkerN
xerfas wrote:Dessa rensade jag tidigare i år https://www.waze.com/editor/?zoom=5&lat ... 98&env=row men så dök någon upp och la till dom igen. Har pratat med personen om andra ställen där han la in just så här. Ska jag rensa Sony Mobile än en gång, eller vad tycks?
Risken finns att någon lägger upp det igen.
Kanske rensa, sen låsa intilliggande vägar till nivå 2?
Rensa. Jag vet inte hur många parkeringar jag rensat om och om igen. I bland med bara någon vecka mellan gångerna.

/Sverker
SverkerN
EmeritusChamps
EmeritusChamps
Posts: 2015
Has thanked: 47 times
Been thanked: 189 times
Send a message

Post by ulfhe
Jag tycker inte det blir bra när man tar bort alla vägar inom parkeringsplatser. Finns det flera utfarter är det bra att få tips om vilken som är bäst och att veta, innan man är där, åt vilket håll man skall åka. Är alla vägar borttagna från parkeringsplatsen så låser Waze på närmaste väg utanför - kanske inte alls en väg man kan åka till. När man kommer till en utfart så hoppar Waze dit och kartan snurrar runt en del. Är man bekant med parkeringen går det ofta bra, men även då kan det bli problem om Waze av något skäl rekommenderar en annan utfart eller annan färdväg från platsen pga trafiksituationen.
ulfhe
Area Manager
Area Manager
Posts: 14
Send a message
Last edited by ulfhe on Tue Oct 08, 2013 6:42 pm, edited 1 time in total.

Post by ulfhe
Jo, det är perfekt, men det är inte vad det står på de svenska sidorna: https://www.waze.com/wiki/index.php/Swe ... gsv.C3.A4g
ulfhe
Area Manager
Area Manager
Posts: 14
Send a message

Post by ulfhe
Jo, kanske, men inte så tydligt. Resultatet syns t.ex. i Tornbyområdet Linköping.

Ulf
ulfhe
Area Manager
Area Manager
Posts: 14
Send a message

Post by Wolfeye
Alldeles riktigt!
Det var ju inte särskilt tydliga instruktioner i Wikin.
Wolfeye
Posts: 327
Has thanked: 5 times
Been thanked: 4 times
Send a message

Post by xerfas
Dessa rensade jag tidigare i år https://www.waze.com/editor/?zoom=5&lat ... 98&env=row men så dök någon upp och la till dom igen. Har pratat med personen om andra ställen där han la in just så här. Ska jag rensa Sony Mobile än en gång, eller vad tycks?
Risken finns att någon lägger upp det igen.
Kanske rensa, sen låsa intilliggande vägar till nivå 2?
xerfas
Posts: 35
Has thanked: 15 times
Been thanked: 3 times
Send a message