Frågor om användandet av Waze mobilapp

Image

Moderators: Unholy, Wolfeye, SverkerN, pnylin, avozetta, Unholy, Wolfeye, SverkerN, pnylin, avozetta

Re: Frågor om användandet av Waze mobilapp

Postby Apfelstrudeln » Tue Apr 07, 2015 8:56 am

När jag ser andra Wazare på min rutt ser dom ut att stå stilla på vägen, varför är det så?
Apfelstrudeln

Has thanked: 1 time
Been thanked: 0 time

Postby Apfelstrudeln » Tue Apr 07, 2015 9:04 am

Aha, på det viset. Utmärkt, tack för svar!
Apfelstrudeln

Postby Apfelstrudeln » Tue Apr 28, 2015 3:37 pm

Jag vill inte att rösten ska ge körinstruktioner när jag kör utan bara prata när varningar dyker upp. Den verkar komma tillbaka till den inställningen hela tiden. Klart irriterande! Är det för att det kommer nya verisoner hela tiden?
Apfelstrudeln

Postby Apfelstrudeln » Wed Apr 29, 2015 9:01 pm

Hej.

Det är version 3.9.4.5 på iphone5S. Jag kör inte så ofta så var därför jag trodde att den går tillbaka till inställningen där den ger körinstruktioner med röst för varje ny version. Nu när jag kollar version så ser jag att den har rätt inställning.
Apfelstrudeln

Postby Apfelstrudeln » Thu Apr 30, 2015 8:50 am

För min del har den inte fungerat perfekt. Dels detta problem som jag nämnde (kanske inte låter så farligt men man blir lite småförbannad när man måste in i menyerna och pilla när man precis kört iväg. Det är ju inte så att man kör in till vägkanten heller, fast man ska), dels att appen föreslår konstiga rutter vid köer osv.
Men man kanske måste använda den varje dag om den ska göra full nytta. Jag kör kanske bara en eller varannan vecka.
Apfelstrudeln

Postby avozetta » Wed Dec 11, 2013 8:59 pm

Fick en ny version för Android idag, 3.7.7.0, och jag kan inte hitta den heller :-(
/Anders
Sweden Waze Champ, AM in Sweden/Stockholm area, Waze Beta Tester
HTC One (M7) Android 5.0.2
avozetta
Waze Local Champs
Waze Local Champs

Has thanked: 2 times
Been thanked: 18 times

Postby avozetta » Sat Jan 03, 2015 6:08 pm

Välkommen till forumet!

Den har inte jag använt på länge, kollade lite snabbt på den nu. Den är till för oss som pendlar ofta till samma ställe mellan hem och arbete. I mitten ser då den uppskattade restiden, till vänster hur mycket trafiken avviker från en normal restid på sträckan (hur mycket hinder som finns på sträckan), all detta utan att behöva starta wazeappen. Klicka du på "Kör" startar du wazeappen och får rutten hem eller till jobbet. Grafen vet jag inte riktigt vad den är till för, kanske någon annan kan fylla i.
/Anders
avozetta
Waze Local Champs
Waze Local Champs

Postby avozetta » Sat Jan 03, 2015 7:13 pm

Tyvärr är det inte min eller vår widget :-)

Vi som hänger här på forumet och som underhåller kartan är wazeanvändare precis som du. Vi hjälper till på egen tid att underhålla kartmaterialet vilket är ruskigt beroendeframkallande för vissa ;-)

De som ligger bakom själva appen och all infrastruktur har vi dock kontakt med emellanåt för att ge varandra feedback och utveckla waze till något ännu bättre.

Det går till ungefär så här (algoritmerna bakom är delvis hemliga) för att räkna ut en restid:
Waze gissar absolut inte till sig någon restid utan allt baseras på den data som appen samlar in när vi kör med waze påslagen (med eller utan rutt). Utifrån det räknas en medelhastighet ut för ett vägsegment kopplat till veckodag och tid på dygnet. Om det för stunden går långsammare en normalt på en viss sträcka så flaggas det i kartan med gula eller röda markeringar som indikerar långsamtgående trafik, detta sker således i realtid (med viss fördröjning). Sen kan vi också skicka in manuella rapporter om köer och olyckor, det bidrar också till restidsberäkningen. Också klassningen på vägen ger ett bidrag samt hur många korsningar som finns på rutten.

Att du får en onormalt lång restid en lördagskväll beror med största sannolikhet på att det är eller precis varit köer på sträckan.

Utan oss användare skulle inte waze fungera överhuvudtaget.
/Anders
avozetta
Waze Local Champs
Waze Local Champs

Postby avozetta » Tue Apr 07, 2015 9:01 am

Apfelstrudeln wrote:När jag ser andra Wazare på min rutt ser dom ut att stå stilla på vägen, varför är det så?

Det är medvetet inlagt en fördröjning av integritetssjäl, ingen skall kunna se exakt var du är just nu. Hur nära verkligheten där är vet jag dock inte.
/Anders
avozetta
Waze Local Champs
Waze Local Champs

Postby avozetta » Wed Apr 29, 2015 5:55 pm

brensly wrote:Hej!

Mitt "Hem" i Waze har fått fnatt. Klickar jag på infoknappen (i) bredvid "Hem" i listan över destinationer, så står det "241866.-7 km bort". Samma distans står oavsett var jag befinner mig. Konsekvensen av detta är att navigering Hem ger mig felmeddelande "Tyvärr, men vi kan bara ge körinstruktioner på sträckor under 160 mil. Vi jobbar på att förbättra detta".

Det skummaste, är att när jag startar appen och jag automatiskt blir föreslagen att navigera Hem, så fungerar det. Det är endast när jag själv väljer i listan som problemet uppstår.

Jag har testat att sätta en ny plats (visserligen i närheten) som "Hem" men problemet kvarstår.
Är detta något som någon annan upplevt tidigare, och hur kan jag lösa det själv?

Tack på förhand!

Hej!

Inget jag sett tidigare och om ingen annan har ett bättre förslag så föreslår jag att du avinstallerar appen och installerar den på nytt. Om du är lite mer teknisk kunnig så kan du efter avinstallationen och innan du installerar appen på nytt även ta bort waze-mappen på telefonen via en filhanterare i din telefon eller om du kopplar telefonen via USB-kabel till en dator.

Om inget av detta hjälper föreslår jag att du skickar in en felrapport via waze supportsidor.
/Anders
avozetta
Waze Local Champs
Waze Local Champs

Next

Return to Sweden [svenska]