Post Reply

E18 Grimstad - Arendal N L5

Post by Cammolele
Strekningen fra Grimstad tilogmed avkjøringen til Molandsveien (nord for Arendal) er oppført som Motorvei på referansekartet hos Statens Veivesen, iflg oversikten over når veien skal brukes skal denne strekningen da være "Freeway", men er nå satt til "Major Highway".
Strekningen er låst til lvl5 så ber om at den låses opp, eller blir endret til rett veitype

Lenken ville ikke ta med markeringen min for hele veien, men området er her: LENKE
Cammolele
Posts: 19
Has thanked: 4 times
Been thanked: 3 times

POSTER_ID:16809437

1

Send a message

Post by Black-Voyager
Hei :)

Hvis vegen er Motorvegtype "Motorveg" har du rett, men hvis den har type "Motortrafikkveg" regnes den ikke som Freeway. Motortrafikkveg er det vi tidligere kalte Motorvei klasse B.
Black-Voyager
Waze Local Champs
Waze Local Champs
Posts: 853
Has thanked: 168 times
Been thanked: 439 times
Send a message
Attachments

Post by Black-Voyager
Det kan nok være rom for diskusjon her... det er ikke sikkert alle er enig i min konklusjon men jeg mener at det ikke er lett for oss som redigerer kart å vite hva slags standard det er på vegene over alt så et sted bør vi ha som referanse til en "standard" og nettopp Statens Vegvesen er etter min mening den beste kilden vi har.

Det kartutsnittet du viser til viser begge typer Motorveg samtidig.

Men helt enig I at Wiki må i så fall oppdateres :)
Black-Voyager
Waze Local Champs
Waze Local Champs
Posts: 853
Has thanked: 168 times
Been thanked: 439 times
Send a message

Post by Black-Voyager
Nå ble jeg faktisk veldig I tvil i hvilken grad vi kan stole helt på det Vegvesenets kart sier. På bildet her mener jeg er skilt til Motorveg type Motorveg. Vi burde ihvertfall kunne si at der det er skiltet slik må det vel kunne defineres som Freeway... tanker?
Black-Voyager
Waze Local Champs
Waze Local Champs
Posts: 853
Has thanked: 168 times
Been thanked: 439 times
Send a message
Attachments

Post by Black-Voyager
En kjapp referanse til :)
Black-Voyager
Waze Local Champs
Waze Local Champs
Posts: 853
Has thanked: 168 times
Been thanked: 439 times
Send a message
Attachments

Post by Black-Voyager
Snakk om surrehue! Av en eller annen grunnen trodde jeg vi snakket om streknigen av E18 som går sørover fra Grimstad. Beklager rotet, det er straffen for å prøve å sjonglere Waze og andre arbeidsoppgaver! :(

Slik jeg ser det er det følgende 2 krav til at det skal være Freeway (og det er vel omtrent det Wiki sier også):
Må være 4-felts med fysisk skille mellom kjøreretningene.
Må være klassifisert som Motorveg.

Hvis dette stemmer ovenens med den streknigen, si fra så skal jeg nedgradere slik at det kan endres.
Black-Voyager
Waze Local Champs
Waze Local Champs
Posts: 853
Has thanked: 168 times
Been thanked: 439 times
Send a message

Post by Cammolele
Om det er rett så burde nok Wikisiden oppdateres med at en ikke skal stole på eller bruke Statens Veivesen sin oversikt som referanse (eller at en skal se etter hva det står om type motorvei), men i forhold til veistandard så vil jeg mene at Freeway er mer passende her da det er stor forskjell på veien der og den som går videre nordover.
Cammolele
Posts: 19
Has thanked: 4 times
Been thanked: 3 times
Send a message

Post by Cammolele
Trur vi foreløpig stoler på Statens veivesen, og så neste gang jeg kjører strekningen skal jeg følge med på skilting og om det faktisk er 4 felts hele eller deler av strekningen.
Ser søket på Statens vegvesen i teorien skal kunne gjøre logisk søk ved å ekskludere veier av en viss type innen hovedkategorien, desverre får jeg ikke søket til å godta når jeg velger å ekskludere Motortrafikkveg, så må vel sende en liten bug-rapport til dem.
Cammolele
Posts: 19
Has thanked: 4 times
Been thanked: 3 times
Send a message

Post by Cammolele
chrmeum wrote:Kartet til vegvesenet er nok rett, så den bør nedgraderes. :)
Nedgradering er nok ikke nødvendig, men at strekningen ikke oppgraderes enda er nok heller rett, det pågår ikke noe veiarbeid mellom arendal og kristiansand(strekningen Kristiansand-> Grimstad stod ferdig for flere år siden.) for øyeblikket. mesteparten av arbeid nå på E18 pågår i Telemark, Vestfold, Akershus regionen...
Cammolele
Posts: 19
Has thanked: 4 times
Been thanked: 3 times
Send a message

Post by chrmeum
Sist jeg kjørte der så var det stort sett en Freeway og resten var vel under utbygging. Kartet til vegvesenet er nok rett, så den bør nedgraderes. :)

Dette er en såpass stor utbygging at den nok også ligger som gammelt prosjekt på vegvesenet sine sider.
chrmeum
Waze Local Champs
Waze Local Champs
Posts: 290
Has thanked: 162 times
Been thanked: 124 times
Send a message

Country Manager, Norway
Regional Manager Buskerud, Telemark, Østfold and Vestfold, Norway