Frågor om användandet av Waze mobilapp

Image

Moderators: Unholy, avozetta, SverkerN, Wolfeye, pnylin

Re: Frågor om användandet av Waze mobilapp

Postby jnsson » Sat Mar 22, 2014 9:13 am

Tazje wrote:
sverkernordlund wrote:Det har skrivits en hel del om rapportlistan mm under åren. Det finns en hel del att läsa i waze app forumdelen. Dels har det konstaterats att funktionen är buggig och ett försök till förklaring av funktionen.

/Sverker

Buggar i all ära, det är något som man mera eller mindre får leva med ;) Det jag tycker är trist är att appen försämras i stället för att förbättras.

Tidigare så fungerade rapporterna hyfsat, men som du skrev "25 km: 4 rapporter, varav 3 +800 km" låter lite egendomligt, Just den radien är den som är mest intressant tycker jag. Och det är ungefär hur det ser ut för mig i sthlm.

Nu är det tyvärr lite för mycket problem med Waze för att den skall vara användbar.
• Trafikrapporer som inte fungerar
• Rutter som inte loggas rätt, saknas upp mot 50% av den körda sträckan
• Navigera hem som "poppar upp" varje gång man startar Waze, även fast man inte har "hem" satt och står utanför sitt "hem" ;)
• Efter samtal då man skall återgå till Waze så kommer frågan "dela rutt/starta navigering"
• plus andra små saker som krånglar

Nu låter jag säkert som en gällejöns, men från att ha varit hyfsat nöjd med Waze tidigare, har jag gått till besviken och frusterad och lär väl snart förpassa den till papperskorgen

Huvudsaken är väl att man fixar trafikrapporterna och loggningen av rutterna, de andra "glitcharna" kan jag personligen leva med ;)

Jag har faktiskt inte haft några av dem problemen som du beskriver

Skickat från min Nexus 4. Stavfel kan förekomma! Deal with it
Area Manager i hela Ekerö, Bromma och ungefär hela Stockholm. Har även stora rättigheter i delar av Södertälje och mellan Stockholm och Nyköping
jnsson
Area Manager
Area Manager

Has thanked: 11 times
Been thanked: 3 times

Postby lindq » Wed Jan 07, 2015 11:50 am

Jag har inte användt widgeten tidigare, men blev nyfiken. Normal tar en resa jobb-hem runt 15 minuter men ibland upp till 40, beroende på trafikläget. Jag har fått rimliga tider i widgeten utom strax efter lunch idag då den rapporterade 22 minuter (direkt efter omladdning). Valde jag "kör" så Waze drog igång fanns tre ruttförslag på 15, 16 respektive 16 minuter. Inget som liknande 22 minuter. Man jag ska kolla vidare.
lindq
Area Manager
Area Manager

Has thanked: 8 times
Been thanked: 19 times

Postby lindq » Mon Jan 12, 2015 11:09 am

Nu har jag testat vidare, och det verkar som om widgeten ger i stort sett rätt tider (i Waze använder jag begränsningar om att undvika vägtullar som jag inte tror att widgeten plockar upp).
lindq
Area Manager
Area Manager

Has thanked: 8 times
Been thanked: 19 times

Postby MatsAgeby » Sat Jan 03, 2015 5:52 pm

Jag har en Widget på mobilen (Android) som visar "Din samåkningsmätare".
För att den skulle fungera så var jag tvungen att lägga i en adress i "Arbetet" och jag hade redan tidigare min hem-adress noterad i "Hem".

Den verkar beräkna tiden från "Hem" - "Arbetet" och sedan när jag klickar på widgeten så ser jag en graf med rubriken "Din samåkningsmätare".

Vad gör Widgeten och hur samlar den data?
Kan man konfigurera den på något sätt (har testat men det verkar inte gå)?
Hur är denna tänkt att fungera för mig som användare av den?

.
MatsAgeby

Has thanked: 0 time
Been thanked: 0 time

Postby MatsAgeby » Sat Jan 03, 2015 6:26 pm

Tackar...

Jag skulle vilja att den beräknar restiden utifrån statistik hur det har sett ut tidigare dagar/veckodagar och widgeten och grafen skulle vara helt grymt bra om det som den visar skulle vara "mer trovärdigt".

Som just nu Kl 19:15 en lördag så ger den indikation av att det sedan 1 timme sedan så ökar restiden rätt rejält för att ta sig mellan "Hem" och "Arbetet" och det tvivlar jag starkt på, eftersom det är just lördag kväll. Hade det varit en vardagskväll så hade denna beräkning varit lika fel, så det beror inte heller på att det är vardag/helgdag.

Det är då jag undrar lite hur den "beräknar" dessa körtider.
Utgår den från statistik genom att den "kör" resan flera gånger per timme för att få någon form av "Baseline" för olika veckodagar/tidsperioder för att då samla data hur trafiken flyter "bra" eller "mindre bra".

Just nu känns det mer som att Waze spår i kaffesump än att den gör en "seriös" beräkning av statistiskt data.

Gör era Widgetar en mer "korrekt" bedömning, så som ni uppskattar restiden, mellan de "Punkter" som ni har lagt in som "Hem" och "Arbete".

.
MatsAgeby

Postby Michanek » Tue Dec 10, 2013 12:13 pm

Svenne33 wrote:Är det på en iPhone du ser inställningen? Hittar inte den på min Android längre ...

Den finns inte heller i den senaste versionen på iPhone. Den verkar ha tagits bort.
Michanek

Has thanked: 2 times
Been thanked: 3 times

Frågor om användandet av Waze mobilapp

Postby pnylin » Wed Nov 20, 2013 3:49 pm

I denna tråd kan ni fråga om det är något ni undrar när det gäller själva mobilapparna.
De flesta andra trådar här i forumet handlar om redigeringen av kartorna så för att frågor om användandet av Waze inte ska drunkna bland dessa startar jag en speciell tråd där ni kan fråga om ni undrar över något.

/Patrik
pnylin
Waze Local Champs
Waze Local Champs

Has thanked: 5 times
Been thanked: 55 times

Postby pnylin » Sun Nov 23, 2014 7:31 pm

Om du väljer "Navigera" står Hem och Arbete längst upp. Tryck på "i" längst till höger och välj "Ta bort från favoriter". Därefter går du tillbaka och lägger in nya adresser.

/Patrik
pnylin
Waze Local Champs
Waze Local Champs

Postby pnylin » Tue Apr 07, 2015 6:31 pm

Kan även tillägga att du inte ser alla wazare i mobilen utan bara några slumpmässigt utvalda.

/Patrik
pnylin
Waze Local Champs
Waze Local Champs

Postby PS870- » Sat Jan 04, 2014 10:52 am

Har någon fler problemen med väganvisningar? Sedan någon dag så hörs bara delar av anvisningarna. Typ "Rondellen" Istället för "I rondellen, ta första avfarten". Eller "Höger" Istället för "Om 1 km sväng höger
Jag använder svenska röster och har provat att om installera Waze.
PS870-

PreviousNext

Return to Sweden [svenska]