Frågor om användandet av Waze mobilapp

Image

Moderators: Unholy, avozetta, SverkerN, Wolfeye, pnylin

Re: Frågor om användandet av Waze mobilapp

Postby avozetta » Wed Apr 29, 2015 6:03 pm

Apfelstrudeln wrote:Jag vill inte att rösten ska ge körinstruktioner när jag kör utan bara prata när varningar dyker upp. Den verkar komma tillbaka till den inställningen hela tiden. Klart irriterande! Är det för att det kommer nya versioner hela tiden?

Hej!

Intressant iakttagelse då vi som är betatestare på appen har en sådan buggrapport på nuvarande androidversion 3.9.4.0. Jag har lyckats återskapa det beteendet några gånger men ganska sällan och detta utan att installera någon ny version av appen, bara slå av och på en. Vad det beror på vet vi inte och waze har inte agerat på rapporten än.

Vilken telefon/platform kör du på och vilken version av waze?
/Anders
Sweden Waze Champ, AM in Sweden/Stockholm area, Waze Beta Tester
HTC One (M7) Android 5.0.2
avozetta
Waze Local Champs
Waze Local Champs

Has thanked: 2 times
Been thanked: 18 times

Postby brensly » Tue Apr 28, 2015 2:18 pm

Hej!

Mitt "Hem" i Waze har fått fnatt. Klickar jag på infoknappen (i) bredvid "Hem" i listan över destinationer, så står det "241866.-7 km bort". Samma distans står oavsett var jag befinner mig. Konsekvensen av detta är att navigering Hem ger mig felmeddelande "Tyvärr, men vi kan bara ge körinstruktioner på sträckor under 160 mil. Vi jobbar på att förbättra detta".

Det skummaste, är att när jag startar appen och jag automatiskt blir föreslagen att navigera Hem, så fungerar det. Det är endast när jag själv väljer i listan som problemet uppstår.

Jag har testat att sätta en ny plats (visserligen i närheten) som "Hem" men problemet kvarstår.
Är detta något som någon annan upplevt tidigare, och hur kan jag lösa det själv?

Tack på förhand!
Attachments
Screenshot_2015-04-28-15-57-26.png
Vid automatiskt föreslagen navigering Hem, så fungerar det!
Screenshot_2015-04-28-15-57-26.png (230.24 KiB) Viewed 74 times
Screenshot_2015-04-28-16-08-04.png
Felmeddelandet vid manuell navigering Hem.
Screenshot_2015-04-28-16-08-04.png (216.06 KiB) Viewed 74 times
Screenshot_2015-04-28-15-57-44.png
Distansen hem, oavsett var jag befinner mig.
Screenshot_2015-04-28-15-57-44.png (102.16 KiB) Viewed 76 times
brensly

Has thanked: 0 time
Been thanked: 0 time

Postby clhe » Tue Dec 31, 2013 10:38 am

Funderar fortfarande hur kartorna uppdateras hos "vanliga användare". Får fortfarande felrapporter att väg 50 mellan Motala och Skänninge saknas hos användare, trots att den funnits med i 2 och en halv månad typ.
clhe
Area Manager
Area Manager

Has thanked: 2 times
Been thanked: 2 times

Postby finnen1234 » Mon Dec 30, 2013 6:41 pm

Efter uppgraderingen waze appen hittar man inte en enda bensinmack (fast jag ser en mack från min fönster, och den fanns med på appen innan).
En annan sak som är konstigt får ja får två stycken trafik störninga ena kan vara inom 5 mil och den andra är i Rysland 162 mil borta,och stockholm är full av störningar!
Appen är till ipad ios 7.0.4 (senaste)
Häls finnen1234
finnen1234

Has thanked: 1 time

Postby finnen1234 » Tue Dec 31, 2013 9:16 am

Händelseradien är på 50km, och idag har jag fått varningar från Polen och Rysland.
Det finns alltid en varning inom 50km och ett från fjärran Europa! :oops:
Nu är frågan? Hittar man en äldre APP någonstans? :idea:
finnen1234

Postby finnen1234 » Mon Jan 27, 2014 8:08 am

Appen blir sämre i varje uppgradering, jag kommer snart radera Waze och använda något annat!

Händelse radie är 5 mil och detta får man när man kollar rapporter!

Hög trafikbelastning B506-Berqish Gladbacher Strabe Köln 1162 km bort
Måttlig trafikbelastning Witten 1115 km bort
Helt stillastående L137 Dusseldorfer strabe Neuss 1156 km bort
Hög trafikbelastning Arbad hid. budapest III. 1342 km bort

Och när man söker Bensin priser blir svaret:
Åh nej - Kunde inte hitta några bensinmackar i närheten.
Det betyder att det inte finns några mackar inom 134 mil?
finnen1234

Postby jnsson » Sat Mar 22, 2014 9:13 am

Tazje wrote:
sverkernordlund wrote:Det har skrivits en hel del om rapportlistan mm under åren. Det finns en hel del att läsa i waze app forumdelen. Dels har det konstaterats att funktionen är buggig och ett försök till förklaring av funktionen.

/Sverker

Buggar i all ära, det är något som man mera eller mindre får leva med ;) Det jag tycker är trist är att appen försämras i stället för att förbättras.

Tidigare så fungerade rapporterna hyfsat, men som du skrev "25 km: 4 rapporter, varav 3 +800 km" låter lite egendomligt, Just den radien är den som är mest intressant tycker jag. Och det är ungefär hur det ser ut för mig i sthlm.

Nu är det tyvärr lite för mycket problem med Waze för att den skall vara användbar.
• Trafikrapporer som inte fungerar
• Rutter som inte loggas rätt, saknas upp mot 50% av den körda sträckan
• Navigera hem som "poppar upp" varje gång man startar Waze, även fast man inte har "hem" satt och står utanför sitt "hem" ;)
• Efter samtal då man skall återgå till Waze så kommer frågan "dela rutt/starta navigering"
• plus andra små saker som krånglar

Nu låter jag säkert som en gällejöns, men från att ha varit hyfsat nöjd med Waze tidigare, har jag gått till besviken och frusterad och lär väl snart förpassa den till papperskorgen

Huvudsaken är väl att man fixar trafikrapporterna och loggningen av rutterna, de andra "glitcharna" kan jag personligen leva med ;)

Jag har faktiskt inte haft några av dem problemen som du beskriver

Skickat från min Nexus 4. Stavfel kan förekomma! Deal with it
Area Manager i hela Ekerö, Bromma och ungefär hela Stockholm. Har även stora rättigheter i delar av Södertälje och mellan Stockholm och Nyköping
jnsson

Has thanked: 11 times
Been thanked: 3 times

Postby lindq » Wed Jan 07, 2015 11:50 am

Jag har inte användt widgeten tidigare, men blev nyfiken. Normal tar en resa jobb-hem runt 15 minuter men ibland upp till 40, beroende på trafikläget. Jag har fått rimliga tider i widgeten utom strax efter lunch idag då den rapporterade 22 minuter (direkt efter omladdning). Valde jag "kör" så Waze drog igång fanns tre ruttförslag på 15, 16 respektive 16 minuter. Inget som liknande 22 minuter. Man jag ska kolla vidare.
lindq
Area Manager
Area Manager

Has thanked: 8 times
Been thanked: 19 times

Postby lindq » Mon Jan 12, 2015 11:09 am

Nu har jag testat vidare, och det verkar som om widgeten ger i stort sett rätt tider (i Waze använder jag begränsningar om att undvika vägtullar som jag inte tror att widgeten plockar upp).
lindq
Area Manager
Area Manager

Has thanked: 8 times
Been thanked: 19 times

Postby MatsAgeby » Sat Jan 03, 2015 5:52 pm

Jag har en Widget på mobilen (Android) som visar "Din samåkningsmätare".
För att den skulle fungera så var jag tvungen att lägga i en adress i "Arbetet" och jag hade redan tidigare min hem-adress noterad i "Hem".

Den verkar beräkna tiden från "Hem" - "Arbetet" och sedan när jag klickar på widgeten så ser jag en graf med rubriken "Din samåkningsmätare".

Vad gör Widgeten och hur samlar den data?
Kan man konfigurera den på något sätt (har testat men det verkar inte gå)?
Hur är denna tänkt att fungera för mig som användare av den?

.
MatsAgeby

Has thanked: 0 time

PreviousNext

Return to Sweden [svenska]