Frågor om användandet av Waze mobilapp

Image

Moderators: Unholy, pnylin, SverkerN, avozetta, Wolfeye

Re: Frågor om användandet av Waze mobilapp

Postby MatsAgeby » Sat Jan 03, 2015 5:52 pm

Jag har en Widget på mobilen (Android) som visar "Din samåkningsmätare".
För att den skulle fungera så var jag tvungen att lägga i en adress i "Arbetet" och jag hade redan tidigare min hem-adress noterad i "Hem".

Den verkar beräkna tiden från "Hem" - "Arbetet" och sedan när jag klickar på widgeten så ser jag en graf med rubriken "Din samåkningsmätare".

Vad gör Widgeten och hur samlar den data?
Kan man konfigurera den på något sätt (har testat men det verkar inte gå)?
Hur är denna tänkt att fungera för mig som användare av den?

.
MatsAgeby

Has thanked: 0 time
Been thanked: 0 time

Postby MatsAgeby » Sat Jan 03, 2015 6:26 pm

Tackar...

Jag skulle vilja att den beräknar restiden utifrån statistik hur det har sett ut tidigare dagar/veckodagar och widgeten och grafen skulle vara helt grymt bra om det som den visar skulle vara "mer trovärdigt".

Som just nu Kl 19:15 en lördag så ger den indikation av att det sedan 1 timme sedan så ökar restiden rätt rejält för att ta sig mellan "Hem" och "Arbetet" och det tvivlar jag starkt på, eftersom det är just lördag kväll. Hade det varit en vardagskväll så hade denna beräkning varit lika fel, så det beror inte heller på att det är vardag/helgdag.

Det är då jag undrar lite hur den "beräknar" dessa körtider.
Utgår den från statistik genom att den "kör" resan flera gånger per timme för att få någon form av "Baseline" för olika veckodagar/tidsperioder för att då samla data hur trafiken flyter "bra" eller "mindre bra".

Just nu känns det mer som att Waze spår i kaffesump än att den gör en "seriös" beräkning av statistiskt data.

Gör era Widgetar en mer "korrekt" bedömning, så som ni uppskattar restiden, mellan de "Punkter" som ni har lagt in som "Hem" och "Arbete".

.
MatsAgeby

Postby Michanek » Tue Dec 10, 2013 12:13 pm

Svenne33 wrote:Är det på en iPhone du ser inställningen? Hittar inte den på min Android längre ...

Den finns inte heller i den senaste versionen på iPhone. Den verkar ha tagits bort.
Michanek

Has thanked: 2 times
Been thanked: 3 times

Frågor om användandet av Waze mobilapp

Postby pnylin » Wed Nov 20, 2013 3:49 pm

I denna tråd kan ni fråga om det är något ni undrar när det gäller själva mobilapparna.
De flesta andra trådar här i forumet handlar om redigeringen av kartorna så för att frågor om användandet av Waze inte ska drunkna bland dessa startar jag en speciell tråd där ni kan fråga om ni undrar över något.

/Patrik
pnylin
Waze Local Champs
Waze Local Champs

Has thanked: 5 times
Been thanked: 54 times

Postby pnylin » Sun Nov 23, 2014 7:31 pm

Om du väljer "Navigera" står Hem och Arbete längst upp. Tryck på "i" längst till höger och välj "Ta bort från favoriter". Därefter går du tillbaka och lägger in nya adresser.

/Patrik
pnylin
Waze Local Champs
Waze Local Champs

Has thanked: 5 times
Been thanked: 54 times

Postby PS870- » Sat Jan 04, 2014 10:52 am

Har någon fler problemen med väganvisningar? Sedan någon dag så hörs bara delar av anvisningarna. Typ "Rondellen" Istället för "I rondellen, ta första avfarten". Eller "Höger" Istället för "Om 1 km sväng höger
Jag använder svenska röster och har provat att om installera Waze.
PS870-

Postby puhbjorn » Sat Jan 04, 2014 2:43 pm

Har kört mycket kring Skänninge som taxichafför och även kört riksväg 50 till Motala. Inga problem för mig att köra den vägen med appen (senast några veckor sedan). Fungerar fin fint för mig med alla avfarter osv.
puhbjorn

Has thanked: 3 times

Postby Svenne33 » Mon Dec 09, 2013 9:14 pm

V70_white: Är det på en iPhone du ser inställningen?
Hittar inte den på min Android längre, men jag minns att den fanns där någonstans i tidigare versioner.
Localization Expert for the Swedish Translation of Waze.
Svenne33
Localizers
Localizers

Has thanked: 13 times
Been thanked: 18 times

Postby SverkerN » Mon Jan 27, 2014 10:30 pm

När det gäller händelse radien så påverkar den inställningen bara de "pop ups" som visas när man stannar för rött ljus och liknande. Den har alltså inget att göra med listan över rapporter.

För att sökningen efter bensinstationer ska fungera så måste Wazeappen ha GPS position och "bilen" ska vara placerad på kartan. Det går alltså inte att starta appen i hemmet och direkt söka efter bensinstationer. Provade det precis och då visas en tom lista. När jag lade in en rutt och sedan valde att leta efter bensinstationer och då visas en lång lista.

Om du får fram en lista över bensinsationerna så är det avstånd som visas fågelvägen från din position. Inte körsträckan.

/Sverker
SverkerN
Waze Global Champs
Waze Global Champs

Has thanked: 53 times
Been thanked: 159 times

Postby SverkerN » Fri Jan 31, 2014 7:08 pm

Tazje wrote:Jag trodde i min enfald att händelseradien var att jag ville ta mot "alla" rapporter inom denna radie, inte endast popuper.

Jag använder mig uteslutande av Waze för att få rapporter, nu faller ju liksom syftet helt och hållet tycker jag.

Jag håller med om att händelseradien borde även gälla för rapportlistan, men det har varit så under de år jag använt Waze.

I stället för att titta på listan så lägger jag en rutt till destinationen. Sedan kan du välja att visa rapportlistan och till sist fliken "On route". Då visas bara de rapporter som är längs din färdväg.
En annan fördel med att först lägga rutten är att då kan du också välja att titta på olika ruttalternativ och hur lång tid de tar under gällande trafiksituation.

/Sverker
SverkerN
Waze Global Champs
Waze Global Champs

Has thanked: 53 times
Been thanked: 159 times

PreviousNext

Return to Sweden [svenska]