Get a sneak peek at whats next for Permanent Hazards on our April 7th Office Hours!

Post Reply

Ruttval i rusning?

Post by skiiit
Har precis börjat testa Waze och är lite undrande till vägval vid rusningstrafik, använder den inte kö/medelhastighetsinformationen vid ruttberäkning? Åker mellan Hässelby och Täby, och på skoj så tänkte jag följa vad Waze föreslog imorse vilket innebar att jag körde E18-Kymlingelänken-E4S-Bergshamraleden etc. Resultatet blev förstås tio minuter längre restid än beräknat, pga köerna på E4an. De köerna är ju alltid där och hela Wazeskärmen var fylld med kövarningar men ändå tycker alltså Waze att det var snabbaste vägen?

Min normala väg är över Norrortsleden, som man även får förslag på med någon minut längre restid än över E4, skillnaden är förstås att den tiden faktiskt går att köra på i verkligheten.
skiiit
Posts: 7

POSTER_ID:16883339

1

Send a message

Post by amiga6
avozetta wrote:Det finns många faktorer som spelar in i ruttberäkningen som vägtyp, antalet korsningspunkter, medelhastigheten på sträckan m.m. Det som gör det lite klurigt är att du inte kan köra båda sträckorna samtidigt, det kan ju faktiskt ha varit ett sämre alternativ via Norrortsleden just då.
Vi kanske kunde göra något test ifall någon har tid och lust, när man kör från samma start till samma mål men olika rutter...
amiga6
Area Manager
Area Manager
Posts: 499
Has thanked: 86 times
Been thanked: 19 times
Send a message
I'm using Samsung Galaxy S22 Ultra Android 13 Swedish and the latest (beta) Waze version.

Post by avozetta
Det finns många faktorer som spelar in i ruttberäkningen som vägtyp, antalet korsningspunkter, medelhastigheten på sträckan m.m. Det som gör det lite klurigt är att du inte kan köra båda sträckorna samtidigt, det kan ju faktiskt ha varit ett sämre alternativ via Norrortsleden just då.

En annan faktor i just Norrortsledsfallet är att där förekommer ett antal tunnlar. Waze har ingen tunnelnavigering i dagsläget och jag vet inte hur waze tolkar dessa sträckor som aldrig får någon trafikinformation. Där kan kanske någon annan kan fylla i.

Själv bor jag i Solna och Jobbar i Kista, en sträcka mellan 8 och 13 km beroende på vägval och jag har ganska många att välja på. Jag tycker att ruttvalen fungerar alldeles utmärkt idag, jag har svårt att misstänka att det finns logiska fel i själva ruttberäkningen om kartmaterialet vi själva underhåller är korrekt. De gånger jag fastnar i större köer numera är när jag av ren lathet inte använt waze eller inte följt rutten hela vägen.

En annan sak att ta hänsyn till är att när du sätter dig i bilen och får dina ruttval baserar sig dessa ruttval på data från en viss tid tillbaka, hur stor den fördröjningen är vet jag inte. Det kanske någon annan kan svara på. När du sen passerar på sträckan så kan trafiksituationen ha förbättrats eller försämrats.
avozetta
Waze Local Champs
Waze Local Champs
Posts: 2594
Has thanked: 39 times
Been thanked: 293 times
Send a message
/Anders
Sweden Wiki Master, Sweden Waze Champ, Sweden Country Manager, AM in Sweden/Stockholm area, Waze Beta Tester
Sony Xperia 5 IV Android 13

Post by Herginho
Tror tyvärr att en teori som lanserades ovan är korrekt. Många taxichaufförer har börjat använda Waze och de är frekventa nyttjare av E4 i BUSSFILEN, vilket troligen förstör statistiken.
Herginho
Posts: 26
Has thanked: 4 times
Been thanked: 2 times
Send a message

Post by Michanek
skiiit wrote:Kan man se Waze statistik för restid på en sträcka någonstans?
Ja, om man skaffar vissa tillägg till WME.
Michanek
Posts: 103
Has thanked: 2 times
Been thanked: 3 times
Send a message

Post by skiiit
Bra funderingar, tack! Tror inte att det hade hänt något på Norrortsleden den här dagen, det är flera på jobbet som åker där och ingen hade märkt något. Dessutom så verkar Waze konsekvent tycka att det är en strålande ide att ta E4an till Täby på morgonen, men Norrortsleden hem på kvällen vilken känns ännu märkligare. Nåja, jag ska köra med Waze igång ett tag och sedan testa igen, kanske är något som rättar till sig. Kör jag dagligen en rutt som går minst tio minuter snabbare än Wazerutten så kanske den lär sig till slut?
skiiit
Posts: 7
Send a message

Post by skiiit
Efter lite mer forskning så tror jag vi kan skrinlägga teorin att det skulle vara Norrortsleden som är problemet, jag får en realistisk restid den vägen varje gång. Problemet är alltså att man får en helt orealistisk beräkning av restiden på E4 mellan Kista och Järva krog i morgonrusningen, så antingen har man en grym latens i beräkningen (dvs när jag testar på morgonen så beräknas tiden på hur kösituationen var flera timmar tidigare), stora vägar prioriteras före i princip allt annat eller Waze har fel uppgifter om restiden (kanske bilar som kör i bussfilen och använder Waze?). Kan man se Waze statistik för restid på en sträcka någonstans?

Det här är inget större problem för mig eftersom jag vet hur köerna brukar vara och väljer väg efter det, men jag hade förhoppningar om att Waze skulle vara mer dynamisk och närmare realtid än vad andra lösningar har lyckats med men i det här fallet så är det uppenbarligen inte så och jag är lite nyfiken på varför Waze misslyckas varje gång.
skiiit
Posts: 7
Send a message

Post by skiiit
Nu har faktiskt Waze börjat föreslå Norrortsleden istället för E4, vet inte om den har lärts sig efter att jag har kört den vägen oavsett eller om det har hänt något annat. Dock har jag fortfarande en helt orealistisk låg restid via E4/Bergshamraleden men restiden via Norrortsleden har gått ned så det löser ju problemet.
skiiit
Posts: 7
Send a message

Post by SverkerN
Michanek wrote:
skiiit wrote:Kan man se Waze statistik för restid på en sträcka någonstans?
Ja, om man skaffar vissa tillägg till WME.
Nja. Det man kan se är en medelhastighet för vägsegmentet. Men det är inte den siffran som används vid beräkningen. Waze använder, enligt egen utsago, både realtidsinfo och historisk väginformation som är uppdelad i korta tidsintervall.

Jag åker dagligen mellan Akalla/Kista och Vaxholm. Norrortsleden går alltid fortare, men ändå så får jag ibland förslag om att åka via Järva krog / Bergshamraleden på eftermiddagen. Något som skulle ta mycket längre tid.

Jag vet inte om det är för få användare i området eller om det är något annat som gör att restidsberäkningen inte fungerar på det sätt som vi förväntar oss.

/Sverker
SverkerN
EmeritusChamps
EmeritusChamps
Posts: 2015
Has thanked: 47 times
Been thanked: 189 times
Send a message