Post by lindq
lindq wrote:Jag hittade en punkt (eller vägsegment) som fortfarande hette Backa och tog bort det. Får se om spökbacka försvunnit till nästa uppdatering av kartan.
Jag hittade en till, "Egnahemsgatan, Backa, Sweden" (https://world.waze.com/editor/?zoom=5&l ... TTTTTTTTFT). Men den ligger precis utanför mitt editeringsområde. Skulle någon kunna ändra postorten till Hisings Backa, tack?
lindq
Area Manager
Area Manager
Posts: 326
Has thanked: 24 times
Been thanked: 28 times
Send a message

Post by lindq
Man får känslan av att vissa namn återkommer mycket ofta på dessa vägdelningar. Det är nog alltså ett litet antal ambitiösa personer som lägger in detta. Kanske hjälper det att påpeka det för dem?

Var ska man göra med kartorna nu? Ändra tillbaka?
lindq
Area Manager
Area Manager
Posts: 326
Has thanked: 24 times
Been thanked: 28 times
Send a message

Post by lindq
petkr4 wrote: Vidare har jag noterat att segment vid E6 Tingstads motet har delats upp i mindre mellan avfarterna.
Det högra segmentet på E6S vid Tingstad (https://world.waze.com/editor/?zoom=7&l ... =103420969) är listat som "Freeway" men denna del är inte motorväg utan vanlig (primary) väg. Det finns t.ex. trafikljus på sträckan, vilket orsakar stopp. Det verkar som det faktum att sträckan är listad som motorväg gör att Waze blir "orolig" om man stannar här och underar om det är kö. Segmentet är låst och senast editerat av dig. Borde inte det ändras till "Primary street" eftersom det inte är motorväg?
lindq
Area Manager
Area Manager
Posts: 326
Has thanked: 24 times
Been thanked: 28 times
Send a message

Post by lindq
petkr4 wrote: Det ni säger saknar helt stöd i de tester som gjorts angående avancerade korsningar. Den absolut vanligaste orsaken till felaktig routing är att sväng eller korsning inte är tillåten, andra kända fel är fel namnsättning av stad (postadress) och gatunamn.
Idag råkade jag ut för att Waze placerade mig i fel fil i korsningen https://world.waze.com/editor/?zoom=6&l ... TTTTTTTTFT från öster, och inte tillät mig att svänga vänster utan ville skicka ut mig till höger. Avstånden mellan filerna är inte många meter, och om inte satellitmottagningen är verkligt perfekt (och man står still) är sannolikheten att Waze placerar en i fel fil inte obefintlig.
lindq
Area Manager
Area Manager
Posts: 326
Has thanked: 24 times
Been thanked: 28 times
Send a message

Post by lindq
onemanracing wrote:
lindq wrote:
lindq wrote:Jag hittade en punkt (eller vägsegment) som fortfarande hette Backa och tog bort det. Får se om spökbacka försvunnit till nästa uppdatering av kartan.
Jag hittade en till, "Egnahemsgatan, Backa, Sweden" (https://world.waze.com/editor/?zoom=5&l ... TTTTTTTTFT). Men den ligger precis utanför mitt editeringsområde. Skulle någon kunna ändra postorten till Hisings Backa, tack?
Done, tack!
Fast den där staden "Backa" ligger fortfarande utsmetad trots senaste kartuppdateringen. (Din uppdatering i mitten av juni, kartan rån 7:e juli.)

Är det kanske så att mappningen av "städer" inte görs samtidigt med nya kartor, utan körs mer sällan?
lindq
Area Manager
Area Manager
Posts: 326
Has thanked: 24 times
Been thanked: 28 times
Send a message

Post by lindq
Ett problem i närheten av Göteborg: https://world.waze.com/editor/?zoom=9&l ... TTTTTTTTFT
Södra in/utfarten i rondellen är markerad som "no turn". Inget är låst, men jag kan inte ändra det. Kan någon gå in och tillåta alla riktningar?
lindq
Area Manager
Area Manager
Posts: 326
Has thanked: 24 times
Been thanked: 28 times
Send a message

Post by lindq
Den var inte låst, men WME ansåg att någon del av vägen var bortplockad, så jag fick inte ändra i den, varken väl, in/utfart eller rondell. Och eftersom vägen inte fanns gick den inte heller att plocka bort... Ett moment 22.
Men i den gamla editorn gick det att ta bort i alla fall rondellen. Sedan gick det att återskapa den, tillsammans med en ny väg. Lite oklar på om alla spår av den gamla vägen verkligen försvunnit, men jag hittar inget i alla fall.
lindq
Area Manager
Area Manager
Posts: 326
Has thanked: 24 times
Been thanked: 28 times
Send a message

Post by lindq
Hm, nej, den gamla vägen finns kvar och man kan inte editera den. Men alla in- och utfarter på den är blockade. Den borde inte störa routing.
lindq
Area Manager
Area Manager
Posts: 326
Has thanked: 24 times
Been thanked: 28 times
Send a message

Post by lindq
Nu har den utsmetade staden "Backa" vid Göteborg försvunnit, men bara i LiveMap, inte i mobilklienten. I appen dyker både namnet upp och man kan se andra ändan av den utsmetade staden nere i Fjärås. De gatorna bytte namn för någon månad sedan så de fick rätt stad. Det underliga är dock att den utsmetade staden är borta bara i WME, i mobilen ligger den kvar även om jag gör "Update map".
lindq
Area Manager
Area Manager
Posts: 326
Has thanked: 24 times
Been thanked: 28 times
Send a message

Post by lindq
Precis. Vägarna uppdaterades för en eller två månader sedan. Men det underliga är att kartan i LiveMap/WME skiljer sig från den i mobilen vad avser just stadslagret. Man tycker ju att om den är uppdaterad i LiveMap och VME (en uppdatering som skett senaste dagarna) borde den vara det i appen också.
lindq
Area Manager
Area Manager
Posts: 326
Has thanked: 24 times
Been thanked: 28 times
Send a message