Get a sneak peek at whats next for Permanent Hazards on our April 7th Office Hours!
Post by magfro
Hej

Det där med att flytta isär vägarna är lite feltänkt. Jag förstår att avsikten är att Waze inte ska hoppa över till lokalgatan. Mycket riktigt hjälper det då att flytta lokalgatan längre ifrån stora vägen. Dock ska man inte flytta stora vägen i andra riktningen för då ökar istället risken att Waze tror att man kör på lokalgatan. Istället ska stora vägen flyttas med åt samma håll som man flyttar lokalgatan, fast inte lika mycket.

Ser att galenpanna också skapat om segmenten på lokalgatan. Det tror jag kan vara bra då det återställer medelhastigheten.
magfro
Area Manager
Area Manager
Posts: 175
Has thanked: 9 times
Been thanked: 7 times
Send a message
Area Manager of Småland and south of Stockholm, Sweden (INTL)

Post by ModdeH
ulle2 wrote:Jag har lagt den här delen som privat väg https://www.waze.com/editor/?env=row&zo ... =243223434.

Då undviks genomfart samtidigt som det går att köra in i området. Om man vill ut från t ex Lövåsvägen till Drottningholmsvägen går det ändå att "rutta" över Barrstigen och Sunnanstigen.

/Ulle

Hej.

Ett problem är att Barrstigen inte går att köra igenom (ej genomfart).
Med den här inställningen kommer alla i området som skall ut, att ruttas via Ulvsundavägen.
Skärmklipp.JPG
Barrstigen
(145.56 KiB) Downloaded 1037 times
/H
ModdeH
Area Manager
Area Manager
Posts: 200
Has thanked: 8 times
Been thanked: 11 times
Send a message

Post by ModdeH
Hej igen.

En lösning kan vara att sätta "Privat Väg" på alla infarter till området enligt "Private Installation Definition" https://wiki.waze.com/wiki/Private_Installations.

Vi har ju även tidigare fått felrapporter om att Waze ruttar igenom villaområdet om det är kö på Ulvsundavägen, med detta så skulle även det fixas.

/H
ModdeH
Area Manager
Area Manager
Posts: 200
Has thanked: 8 times
Been thanked: 11 times
Send a message

Post by ulle2
Det är nog så att det faktiskt går fortare att köra på sidovägen under delar av dagen. Vid vissa tider, t ex kl 12 väljer Waze att navigera längs Drottningholmsvägen som första alternativ.

/Ulle
Drottningholmsvägen.jpg
(60.79 KiB) Downloaded 1213 times
ulle2
Waze Global Champs
Waze Global Champs
Posts: 2975
Answers: 1
Has thanked: 91 times
Been thanked: 461 times
Send a message

Post by ulle2
Jag skulle kolla vilken rutt som Waze väljer när man börjar resan. Då ligger rutten enligt Waze ruttberäkning och inte efter GPS-position. Om Waze då väljer lokalgatan som rutt beror det inte på GPS:ens noggranhet.

Om Waze först väljer Drottningholmsvägen och växlar till lokalgatan när man närmare sig den platsen kan det ju beror på att GPS:en är onoggrann. Alt kan det också bero på att trafikförhållanden har ändrats så att Waze väljer en annan rutt. Vi vet ju från tidigare i tråden att Waze kan välja båda rutterna beroende på tid på dygnet.

Den uppfattning jag har är att det måste till en ganska stor GPS-avvikelse innan Waze byter till en angränsande felaktig väg, jag skulle gissa upp emot 50 m, men det är ren spekulation.

/Ulle
ulle2
Waze Global Champs
Waze Global Champs
Posts: 2975
Answers: 1
Has thanked: 91 times
Been thanked: 461 times
Send a message

Post by ulle2
Jag har lagt den här delen som privat väg https://www.waze.com/editor/?env=row&zo ... =243223434.

Då undviks genomfart samtidigt som det går att köra in i området. Om man vill ut från t ex Lövåsvägen till Drottningholmsvägen går det ändå att "rutta" över Barrstigen och Sunnanstigen.

/Ulle
ulle2
Waze Global Champs
Waze Global Champs
Posts: 2975
Answers: 1
Has thanked: 91 times
Been thanked: 461 times
Send a message

Post by ulle2
Sorry, missade att Barrstigen inte har tillåten genomfart.

Har ändrat det "privata" segmentet till ett snäpp längre österut. Skall man in i området blir man hänvisad över Tallkottsbacken vilket inte är helt idealt, men kanske ett mindre problem än huvudproblemet i tråden.

/Ulle
ulle2
Waze Global Champs
Waze Global Champs
Posts: 2975
Answers: 1
Has thanked: 91 times
Been thanked: 461 times
Send a message