Post by lindq
Nu verkar Backa även borta ut mobilklienten.
lindq
Area Manager
Area Manager
Posts: 326
Has thanked: 24 times
Been thanked: 28 times
Send a message

Post by lindq
Välkommen till forumet, och som kartediterare. Jag är AM i Göteborg (det finns flera) och det går ner och innefattar Mölndal C.

Om det är parkeringarna jag tror (https://world.waze.com/editor/?zoom=6&l ... TTTTTTTTFT) så tror jag inte de kommer att synas i klienten, eftersom vägarna inte har namn och stad. Saknas sådant (vilket det mycket väl kan göra) så klickar man i "No street" respektive "No city". Då kommer de i karteditorn att synas som vita vägar istället för röda, vilket de är nu.

Sedan är rekommendationen att normalt inte ange varje väg på en parkeringsplats för att det blir plottrigt, utan i stället göra en "Parking lot road" av infarten och sedan ett "Parking Lot" landmark över parkeringen. Ibland får man göra en "ytterväg" på en sådan parkering för att inte Waze ska flytta över en på intilliggande vanlig väg.
Ibland kan det säkert finnas skäl till att rita ut enskilda vägar på en parkering, men det är normalt undantag.
lindq
Area Manager
Area Manager
Posts: 326
Has thanked: 24 times
Been thanked: 28 times
Send a message

Post by lindq
"State" kommer bara fram när man editerar flera segment samtidigt.
lindq
Area Manager
Area Manager
Posts: 326
Has thanked: 24 times
Been thanked: 28 times
Send a message

Post by lindq
Vad tänkte du det skulle läggas till kring Partihallsförbindelsen?

Och ang. att märka ut icke-körbara vägar (som gång- och cykelvägar, tåg, mm). Det finns väl en poäng om många (felaktigt) har Waze på när de t.ex. går eller åker tåg, då det kommer att dyka upp en massa "nya" vägar i WME. Då är det bättre att de hamnar på en existerande, men icke-körbar, väg.

I editorn listas dessutom "Pedestrian Boardwalk" under "non-drivable". Då borde man väl inte routas den vägen?
lindq
Area Manager
Area Manager
Posts: 326
Has thanked: 24 times
Been thanked: 28 times
Send a message

Post by lindq
timmybird wrote:
lindq wrote:Vad tänkte du det skulle läggas till kring Partihallsförbindelsen?
Jag ser inte namnet Partihallsförbindelsen någonstans utan bara avfart ett eller annat. Kanske är det bara mig det är fel på?
Jag körde igenom Partihallsförbindelsen igår (men bara åt ett håll) och jag såg inte namnet någonstans på några skyltar. Därför borde nog ingen väg heta "Partihallsförbindelsen". Man skulle kunna lägga ett Landmark av typen Juncion där, men då skulle den täcka ett så stort område att det mest blivit knöligt, tycker jag.
lindq
Area Manager
Area Manager
Posts: 326
Has thanked: 24 times
Been thanked: 28 times
Send a message

Post by lindq
Ta en koll nu. Stämmer det bättre med verkligheten?
(Jag antar att det är din "General error" som ligger där? I så fall kan du ju släcka den med.)
lindq
Area Manager
Area Manager
Posts: 326
Has thanked: 24 times
Been thanked: 28 times
Send a message

Post by lindq
En fråga om Best Practice: Hur ska man rita en korsning med flera filer? Ta t.ex https://world.waze.com/editor/?lon=11.9 ... =149848678 (där jag hoppas att segmentet mellan Odinsgatan och Burggrevegatan är markerat). När man kommer på Odinsgatan uppmanas man att hålla vänster, men när man passerat punkten där filerna delas får man ingen instruktion om att faktiskt SVÄNGA vänster. Missar man uppmaningen att HÅLLA vänster tidigare vet man alltså inte i korsningen vart man ska (nåja, man kan se på kartan, men man får inga anvisningar).

Hur borde man rita en sådan korsning? Helt enkelt plocka bort filerna så att man får uppmaningen att svänga vänster när man kommit fram till korsningen och räkna med att föraren förstår att han då ska hålla vänster?
lindq
Area Manager
Area Manager
Posts: 326
Has thanked: 24 times
Been thanked: 28 times
Send a message

Post by lindq
Fixat.
lindq
Area Manager
Area Manager
Posts: 326
Has thanked: 24 times
Been thanked: 28 times
Send a message

Post by lindq
Jag har funderat på det; Odinsgatan är ju redan nedgraderad. Fast det är ju ändå en huvudled, även om den är mer begränsad nu.
lindq
Area Manager
Area Manager
Posts: 326
Has thanked: 24 times
Been thanked: 28 times
Send a message

Post by lindq
Det är i dagsläget inget som hanteras av Waze. Det är inte en kartuppdatering, utan en ny funktion. Det finns ställen att be om sådana från Waze, men som kartuppdaterare är det inte mycket vi kan göra.
lindq
Area Manager
Area Manager
Posts: 326
Has thanked: 24 times
Been thanked: 28 times
Send a message