Post Reply

Förslag: Bättre svänginformation på landsbygden

Post by TripleKey
På landsbygden, där vägnamn ofta saknas, blir informationen vid svängar ofta ofullständig eller rent felaktig.
När Waze hänvisar mig att svänga in på vägen mot Västerby här: https://www.google.se/maps/@57.403834,1 ... !2e0?hl=sv får jag information om att jag ska svänga höger mot "I 568". Väg I 568 är den väg som vägen mot Västerby mynnar ut på efter drygt 4 km, men eftersom vägen är namnlös blir hänvisningen så.

Man skulle kunna döpa vägen till Västerby (eller Västerby kvia som den kallas av oss som bor här), men det är problematiskt av två skäl.
Dels heter inte vägen så, och det är missvisande att namnet skrivs ut på kartan eftersom de flesta hus utmed vägen har andra adresser (det är socken- och gårdsnamn som utgör adress).
Dels är det vanligt att den här typen av vägar skyltas med ett namn från ena hållet och ett annat namn i andra änden av vägen.

Jag har därför provat med att sätta namn bara på den allra första lilla snutten av vägen efter korsningen. I det här fallet bara 20 meter. Så här: https://www.waze.com/sv/editor/?zoom=6& ... =249605336 . Det är så kort bit väg att namnet inte skrivs ut på kartan, men vägvisningen i appen blir korrekt i alla fall. Navigationen blir alltså "sväng höger mot Västerby". Resten av vägen får fortsätta vara namnlös.

Tycker ni att det här verkar vara ett vettigt sätt att lösa problemet på, eller försöker jag lösa ett problem som inte behöver lösas? Kom gärna med synpunker! Eller är det så att detta diskuterats tidigare och att man redan bestämt att vi inte ska göra så?
Jag är tacksam för kommentarer.

/ Kristofer
TripleKey
Area Manager
Area Manager
Posts: 90
Has thanked: 25 times
Been thanked: 7 times

POSTER_ID:16803953

1

Send a message

Post by advizeman
Låter ju smart men finns det inte en problematik med att Waze då räknar det som en korsning som "tar tid" och därmed kan skapa en del problem med ruttberäkningen? Alldeles för ny för att ha koll själv men det kanske finns någon annan som kan kommentera detta också?
advizeman
Posts: 15
Has thanked: 2 times
Send a message

Post by avozetta
Hej på er!

Emellanåt blir vi väldigt kreativa och sugna på hur vi skall lösa diverse problem i waze där vi tycker att waze brister men där verktygen i praktiken saknas för att lösa det på ett enkelt sätt. Jag har full förståelse för detta, waze är i flera fall en ganska kass navigator om man jämför med andra navigatorer.

Nu har waze valt att lägga fokus på andra saker, nämligen trafikinformation i kombination med social samverkan och där har waze lyckats kan man lugnt säga.

För att vi skall kunna underhålla waze med de stöd av funktioner vi har support för i dagsläget så måste vi hålla en allmänt stram hållning till egna lösningar för att komma runt upplevda brister. Detta för att via alla här som valt att hjälpa till med kartan skall förstå hur en trafikplats fungerar i kartan, speciellt när något inte funkar som det är tänkt och rapporter från fältet kommer in.

Så det förslag som nämns i denna tråd är inte att föredra, det ställer till mer problem än det löser.

För att inte göra er allt för besvikna så kommer några av oss som är mest aktiva wazare att få möjlighet att träffa Waze senare i höst för att diskutera nutid, framtid, problem m.m., Waze vill verkligen ha vår återkoppling då vi är en av de mer aktiva länderna. Navigationsdelen är ett ämne som garanterat kommer upp på agendan.

En enkel lösning på problemet beskrivet i denna tråd är att t.ex. införa ett fält kopplat till svängpilarna där vi fyller i vad det står på svängskyltarna längs vägrarna.
avozetta
Waze Local Champs
Waze Local Champs
Posts: 2609
Has thanked: 39 times
Been thanked: 302 times
Send a message
/Anders
Sweden Wiki Master, Sweden Waze Champ, Sweden Country Manager, AM in Sweden/Stockholm area, Waze Beta Tester
Sony Xperia 5 IV Android 13

Post by magfro
Nej, det är inget problem med en eller ett par extra noder längs vägen.

Däremot kan det nog bli ganska stökigt för den som i appen vill navigera till "Västerby" och blir ruttad till denna lilla korta vägsnutt mitt ute i ingenstans. Så iden är god men jag tror den ställer till mer än den hjälper.

Jag har dock inget bättre förslag själv att komma med.
magfro
Area Manager
Area Manager
Posts: 175
Has thanked: 9 times
Been thanked: 7 times
Send a message
Area Manager of Småland and south of Stockholm, Sweden (INTL)

Post by magfro
Fast det påverkar inte röstguidningen (om man inte routas över Västerby-uppfarten).
magfro
Area Manager
Area Manager
Posts: 175
Has thanked: 9 times
Been thanked: 7 times
Send a message
Area Manager of Småland and south of Stockholm, Sweden (INTL)

Post by sweus
Jag förstår precis och lekte själv med tanken, men då att göra stumpen som en ramp och ännu kortare. Sen döpa den till exakt vad som stod på skylten vid korsningen och lägga till "mot" framför, alltså i ditt exempel "Mot Västerby 3". I de fall det inte fanns någon skylt i korsningen så skriver man inget.
sweus
Map Raider
Map Raider
Posts: 144
Has thanked: 21 times
Been thanked: 8 times
Send a message

Post by TripleKey
magfro wrote:Däremot kan det nog bli ganska stökigt för den som i appen vill navigera till "Västerby" och blir ruttad till denna lilla korta vägsnutt mitt ute i ingenstans.
Bra synpunkt som jag inte tänkt på. Det kommer ju att ställa till det, även om man ju får visuell hjälp att hitta rätt när Waze tycker att man är framme. (Det är ju där skylten sitter.)
Etuna2009 wrote:"Västerby" bör väl ha en egen liten uppfart från denna väg, då kan man ju döpa den till "Västerby".
"Västerby" är ett antal hus som ligger utmed denna väg, varför det inte funkar i det här fallet. På andra ställen är det en utmärkt lösning.
TripleKey
Area Manager
Area Manager
Posts: 90
Has thanked: 25 times
Been thanked: 7 times
Send a message