Get a sneak peek at whats next for Permanent Hazards on our April 7th Office Hours!

Post Reply

Tips för hastighetsbegränsningar

Post by wazite
Om det finns någon mer än jag som gillar att hålla hastigheten och saknar hastighetsbegränsningarna i Waze så har jag börjat köra NTF Rätt fart i kombination med Waze. Funkar alldeles utmärkt!

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
wazite
Posts: 3
Been thanked: 2 times

POSTER_ID:11558149

1

Send a message

Post by advizeman
Ingen som vet om det finns planer att implementera visning av hastighetsbegränsningar i Waze?
advizeman
Posts: 15
Has thanked: 2 times
Send a message

Post by advizeman
Ok, jag håller nog inte med. Tycker definitivt det har en funktion. Framförallt för att varna när man kör för fort
advizeman
Posts: 15
Has thanked: 2 times
Send a message

Post by advizeman
ModdeH wrote:Hej.

Ett av de större problemen är nog, vem ska hålla alla vägsegment uppdaterade med korrekt hastighetsbegränsning? Låter som Advizeman anmält sig som frivillig. :)

Ja, jag vet att det går att prenumerera på den informationen också men det är dyrt och Waze är en gratisapp så vem ska betala?

Personligen tycker jag att det finns andra funktioner som är viktigare att utveckla först.

/H
:D

Ja, jag kan också tycka att det inte är högst prioriterat men jag tror inte uppdateringen av kartor är nått jätteproblem. Så ofta ändras inte hastighetsbegränsningarna på vägarna och gör det det så är det ofta kopplat till annan ombyggnad.

För en som kör mycket i tjänsten så är det rätt skönt att ha vilken hastighet som gäller på vägen.

Jaja, vi får se helt enkelt! :D
advizeman
Posts: 15
Has thanked: 2 times
Send a message

Post by amiga6
Advizeman wrote:Ingen som vet om det finns planer att implementera visning av hastighetsbegränsningar i Waze?
Det här hittade jag när jag sökte igenom forumet. Hittar inget som säger att det ändrats .
SverkerN wrote:
figger wrote:Saknar möjligheten att lägga in fartgränser i Waze. Något som har funnits men plockats bort eller kanske något som är på väg att införas?
Det har aldrig funnits och jag har inte läst något om att det ska införas. Waze håller rätt på vilken hastighet som körts på vägen utifrån de wazare som kör där. Ur routing prespektiv och för att räkna ut hur lång tid resan tar behövs det inte. I live map kan du klicka på ett vägsegment och då visas bl a medelhastigheten.

Det kan finnas en poäng med att i appen visa rådande hastighet i fall man missat en skylt. Jag tror dock inte Waze vill lägga in den funktionen heller. Den finns i ex TomToms navigatorer och med alla hastighetsändringar som gjorts visar den fel stora delar av tiden. Mest bara störande.

/Sverker
amiga6
Area Manager
Area Manager
Posts: 499
Has thanked: 86 times
Been thanked: 19 times
Send a message
I'm using Samsung Galaxy S22 Ultra Android 13 Swedish and the latest (beta) Waze version.

Post by ModdeH
Hej.

Ett av de större problemen är nog, vem ska hålla alla vägsegment uppdaterade med korrekt hastighetsbegränsning? Låter som Advizeman anmält sig som frivillig. :)

Ja, jag vet att det går att prenumerera på den informationen också men det är dyrt och Waze är en gratisapp så vem ska betala?

Personligen tycker jag att det finns andra funktioner som är viktigare att utveckla först.

/H
ModdeH
Area Manager
Area Manager
Posts: 200
Has thanked: 8 times
Been thanked: 11 times
Send a message

Post by pander753
Tack för tips.. !!
pander753
Map Editor - level 3
Map Editor - level 3
Posts: 13
Has thanked: 1 time
Send a message

Post by SverkerN
Det är många aspekter med att visa rådande hastighetsbegränsning. Ett är exempelvis vad som händer om det är fel hastighet inlagd och en användare åker på böter. Gissningsvis finns det någon friskrivning som waze gjort i TOS. TomTom m fl har säkert liknande friskrivningar.

Nåväl. Jag hade inte möjlighet att vara med på Waze mötet Barcelona i somras, men jag vet att det diskuteras att denna funktion kommer i någon av de kommande versionerna. Det finns omnämnt i bl a denna belgiska forumpost. När det närmar sig så kommer vi säkert att få mer information.

/Sverker
SverkerN
EmeritusChamps
EmeritusChamps
Posts: 2015
Has thanked: 47 times
Been thanked: 189 times
Send a message

Post by ulle2
Tack för tipsen, skall prova den!

/Ulle
ulle2
Waze Global Champs
Waze Global Champs
Posts: 2975
Answers: 1
Has thanked: 91 times
Been thanked: 461 times
Send a message