Get a sneak peek at whats next for Permanent Hazards on our April 7th Office Hours!
Post by SverkerN
Jag har tagit bort stycket om parkinglots i inledningen efter att ha läst denna tråd. Där står bl a att för några veckor sedan bekräftade Waze utvecklarna att landmärket "Parking lot" inte alls gör så att "trafikstockning" undviks.

/Sverker
SverkerN
EmeritusChamps
EmeritusChamps
Posts: 2015
Has thanked: 47 times
Been thanked: 189 times
Send a message

Post by SverkerN
netiamoose wrote:Frågan är väl egentligen: Ska ett landmärke alltid vara "marken det tar, inkl Pplats" ?
Att ta med parkeringsplatsen gäller främst köpcentran. När det gäller bensinmackar så tas i regel hela området med. Annars blir de i många fall för små. Det är alltså ingen generell regel.

I de fall landmärket över huvudtaget ska läggas in så är det enkla geometriska former som gäller. Waze förenklar formen så det mesta ser ut som grå rutor i mobilklienten. Då är det bättre att rita så enkelt som möjligt redan från början. Minimiarean 1600 kvm gäller fortfarande. Det är alltså inte lönt att lägga in mindre landmärken. Tanken är också att det ska vara ett landmärke. Att lägga in korvkiosker, små butiker mm behövs inte då dessa oftast återfinns med google sökningen i mobilklienten.

Vår svenska översättning av Landmarks wikisidan har inte uppdaterats helt och hållet utifrån de förändringar som waze gjorde under slutet av våren. Ledorden är nu som förr. Less i more. Desto färre saker som läggs in desto mindre att underhålla.

/Sverker
SverkerN
EmeritusChamps
EmeritusChamps
Posts: 2015
Has thanked: 47 times
Been thanked: 189 times
Send a message

Post by Wolfeye
Fast det är ju samma sak som att inte lägga in tex banker... ;-)
Jag är övertygad att "såna", som du syftar på, hittar dessa platser med eller utan Waze.

Det man ska fråga sig är: behöver vi lägga in det? Tillför det användbarheten?

Jag kan inte riktigt bestämma mig vad jag ska tycka...
Förskolor kan det finnas väldigt många av, flera små i samma områd, inte bara i anslutning till skolor mm.
Sen är det detta med skillnaden mellan POI och Landmark. Vi frestas nog alldeles för ofta att lägga in det som egentligen är POI som ett Landmark för att det "ser fint ut" och ger en "tydligare bild". Men ett Landmark, vilket nämnts tidigare, är något att navigera mot/efter inte TILL.
Om vi slutar (och tar bort) de Landmarks som egentligen är POI kommer vi, när vi söker, få resultaten från Google, Bing och 4Square med exakt adress. Tidigare var Landmarks inte ens sökbara i Waze men prioriteras nu före de andra resultaten, som trots allt också finns där om man byter "leverantör".
Det som samtidigt då, när man tar bort såna Landmarks, är att uppdatera husnummer så att man kan navigera till adressen.
Wolfeye
Posts: 327
Has thanked: 5 times
Been thanked: 4 times
Send a message

Wolfeye
Posts: 327
Has thanked: 5 times
Been thanked: 4 times
Send a message

Post by Wolfeye
Enklare? De har ju i stort sett bara tagit samma lista som du, från WME, och lagt till nån kommentar där det behövs eller skrivit att det inte ska användas.
Sen har de iof också lagt till broar och tunnlar längst ner men de kan vi ju bortse ifrån, eller göra nåt liknande.
Wolfeye
Posts: 327
Has thanked: 5 times
Been thanked: 4 times
Send a message

Post by zonkt
HenrikZaar wrote:Jag är ganska mycket mot att lägga in parker och skogar i städer, visst det ser fint ut i klienten men det underlättar definitivt inte navigeringen, det blr plottrigt värre.

https://world.waze.com/editor/?lon=15.6 ... rks=415255

Titta gärna på detta exempel där man haft lite väl mycket tid över....
Ja, det där ser ju inte kul ut. Jag har sett (och tagit bort) åkrar och små skogsdungar utanför stadsplanerat område. Känns inte som att det främjar navigationen och i klienten blir det ofta bara grå fält, som tolkas som tätbebyggelse eller industriområde m.m.

En stadspark eller liknande ställe dit många söker sig, känns ok att markera, men inte gräsmattor och strövområden som råkar ligga mellan bostadsområdena.
zonkt
Area Manager
Area Manager
Posts: 144
Has thanked: 6 times
Been thanked: 12 times
Send a message
AM: Uppland, Sweden
Waze device: iPhone 7+Motorola Moto G100+Xtrons Nav