Post Reply

Gångfartsområde

Post by Agusa-154
Jag blev i helgen routad via den gamla huvudgatan i Sjöbo som blivit en slags gågata. Den är skyltad som enkelriktat gångfartsområde och har fått gatstensbeläggning. Det är uppenbart att man vill skapa nåt lite mera stads- och torglikt fotgängarområde där, och koncentrera butiker dit.

Det är inte självklart vad Waze bör göra.

Det var jag själv som senast (i början av sommaren) hade varit inne och editerat det avsnittet, så jag försöker minst av allt skylla på någon annan.

Men man måste konstatera att det finns ett antal GPS-spår, och att folk uppenbarligen kör fortare där än vad som strikt taget är tillåtet.

Inte vill jag försöka ändra på hur folk kör. Det går ju i alla fall inte.
Men däremot tänker jag mig att jag som användare av Waze inte vill bli hänvisad att köra den vägen om det inte är min destination.

Jag ändrade nu till Private Road.

Kommentarer?
Agusa-154
Posts: 104
Has thanked: 22 times
Been thanked: 3 times

POSTER_ID:11198781

1

Send a message
In Barcelona: not much use for cars.
In Sweden: driving mostly on the countryside.

Post by DonCalzone
Det, eller parkeringsväg (https://www.waze.com/wiki/Sweden/Redige ... gsv.C3.A4g). Vad jag förstår så fungerar privat väg och parkeringsväg väldigt lika. I amerikanska wikin har dom lite bredare definition på parkeringsväg.

"Parking lots, along with other publicly accessible roads such as alleys that should not be used for traffic routing unless directly at the start or end point of a route."
DonCalzone
Posts: 22
Been thanked: 1 time
Send a message
Area Manager - Hallsberg / Örebro län / Sverige (Sweden)
iPhone 4

Post by hurja
Parkeringsväg eller privatväg fungerar inte riktigt bra här i Borlänge när vägen går genom och där måste man kunna lägga in rutten. Annar blir det en lång omväg som ingen kommer att följa.

https://www.waze.com/editor/?env=row&lo ... =236722310
/Jaska
hurja
Waze Local Champs
Waze Local Champs
Posts: 536
Has thanked: 40 times
Been thanked: 77 times
Send a message
AM Dalarna, Siljan - Hedemora, Ludvika SWEDEN
AM Lappland, Kiruna - Överkalix SWEDEN
AM Åland/Ahvenanmaa, Savo/Savolax FINLAND

download/file.php?id=30634
MapRaids: MMR1, MR-Canada, MMR2-China, MMR3-Thailand, MR Australia, MR Poland, MR PA-SL, MMR South-Africa, mMR Sri Lanka 2, mMR Sri Lanka 3, MMR India - Madhya Pradesh, MR Zambia, MMR X Zimbabwe, WOW India2017

Post by petkr4
Vad är praxis angående gångfartsområde?

Gångfartsområde är gator som blir vanligare och vanligare i tätort. Det är gator som är fullt körbara dock med två förbehåll att man får ej köra fortare en gångfart och har väjningsplikt mot gående.

Av och till kan det finnas behov av att färdas till och igenom dessa oråden.

Privat, parkeringsväg eller att inte mappa alls fungerar inte här.

Jag tycker om vi ska mappa dessa vägar så borde segmentet väg passa bäst. Man kan få rutt till och igenom men Waze kommer sannolikt att i huvudsak välja primär rutt där merparten av användarna kört innan.

Man kunde också testa att sätta status neutra på segmentet. Jag har dock aldrig testat förut så jag vet inte om det fungerar.

Gågata och gångfartsområde

På en gågata och i ett gångfartsområde gäller särskilda krav. Här kan du läsa lite mer om kraven och även se hur vägmärkena ser ut.

Gångfartsområde
Du får inte köra fordonet med högre hastighet än gångfart. Du får inte parkera fordonet på någon annan plats än särskilt anordnade parkeringsplatser. Du som är förare har väjningsplikt mot gående.

Gågata
Du får inte köra ett motordrivet fordon på en gågata annat än för att korsa den. Sådana fordon får dock föras på gågator om det behövs för

varuleveranser till eller från butiker eller motsvarande vid gågatan,
transporter av gods eller boende till eller från adress vid gågatan,
transporter av gäster till eller från hotell eller motsvarande vid gågatan eller
transporter av sjuka eller rörelsehindrade personer till eller från adress vid gågatan.

Källa: Transportstyrelsen

https://www.waze.com/sv/editor/?env=row ... 005&zoom=6

/Peter
petkr4
Area Manager
Area Manager
Posts: 949
Has thanked: 39 times
Been thanked: 52 times
Send a message
Last edited by petkr4 on Mon Dec 08, 2014 11:26 am, edited 1 time in total.
Area manager/Göteborg och Västkusten

https://www.waze.com/wiki/images/1/1e/W ... 00k_5c.png

Post by petkr4
Vi kan testa med street så får vi se om rutt motorn kan hantera det, annars får vi testa med parkeringsväg.

Neutral är default så det är i detta fall inte så användbart. Unfavored är inte aktiv så den kan jag inte använda.

/Peter
petkr4
Area Manager
Area Manager
Posts: 949
Has thanked: 39 times
Been thanked: 52 times
Send a message
Area manager/Göteborg och Västkusten

https://www.waze.com/wiki/images/1/1e/W ... 00k_5c.png

Post by petkr4
Ja parkeringsväg är inte fullgod då man förlorar önskad funktionalitet dvs. rutt genom segmentet. Dock så kan det finnas en risk att man får oönskad funktionalitet med rutt genom segment till t.ex.
Mölndals sjukhus.

Här får man väga gott mot ont. Gångfartsområde uppfyller trots allt kraven för street sedan får rutt motorn göra sitt jobb.

/Peter
petkr4
Area Manager
Area Manager
Posts: 949
Has thanked: 39 times
Been thanked: 52 times
Send a message
Area manager/Göteborg och Västkusten

https://www.waze.com/wiki/images/1/1e/W ... 00k_5c.png

Post by petkr4
Segment väg som gångfartsområde fungerar som önskat vid Vänortsgatan Mölndal.
Rutt från Bifrostgatan till Porsegatan går över Göteborgsvägen och rutt från Bifrostgatan till Vänortsgatan går över gångfartsområde som önskat.

Vi får se om trafiken ökar över gångfartsområde om rutt mönster föredras. Dock är det ej ett problem utan en tillgång i rutt kalkylering då det speglar den prefererade rutten.

Segment väg fullgör de krav som gångfartsområde fordrar för att funktionera tillfredsställande.

Jag föreslår att vi uppdaterar Wiki med gångfartsområde och segment väg som normaltyp.

/Peter
petkr4
Area Manager
Area Manager
Posts: 949
Has thanked: 39 times
Been thanked: 52 times
Send a message
Area manager/Göteborg och Västkusten

https://www.waze.com/wiki/images/1/1e/W ... 00k_5c.png

Post by pnylin
I navigeringen fungerar Parkeringsvägar och Privatvägar olika.

Parkeringsvägar fungerar likadant som vanliga vägar. De tas med i navigeringen och räknas som genomfartsvägar.

Privatvägar används inte i navigeringen i annat fall än om destinationen eller startpunkten ligger inne på vägsegmentet.

/Patrik
pnylin
Waze Local Champs
Waze Local Champs
Posts: 1581
Answers: 2
Has thanked: 12 times
Been thanked: 220 times
Send a message

Post by SverkerN
Angående parkeringsvägar. Waze gjorde en ändring förra året och detta gäller för parking lot roads:
Waze has changed the way that Parking Lot roads route as of June 2012. Parking Lot roads now have a transition penalty when transitioning from the Parking Lot road to another road type. This penalty decreases the chance that Waze will route through a Parking Lot as a shortcut but allow better navigation in and out of the Parking Lot. Every segment that is used to map a Parking Lot should be of the Parking Lot segment type. It is no longer advisable to mix road types within the Parking Lot.
Ändringen gjordes för att minska risken för att rutten ska läggas över en parkeringsplats. Det är dock fullt möjligt att under vissa förutsättningar få en rutt över parkeringen. Mer läsning här.

/Sverker
SverkerN
EmeritusChamps
EmeritusChamps
Posts: 2015
Has thanked: 47 times
Been thanked: 189 times
Send a message

Post by SverkerN
Jag har lagt in några ord om gångfartsområde i Redigera kartan wiki sidan.

/Sverker
SverkerN
EmeritusChamps
EmeritusChamps
Posts: 2015
Has thanked: 47 times
Been thanked: 189 times
Send a message