Post by ulle2
Det står "Bränslepriser idag ($)", men det skall stå "Bränslepriser idag (SEK)"

/Ulle
ulle2
Waze Global Champs
Waze Global Champs
Posts: 2991
Answers: 1
Has thanked: 93 times
Been thanked: 465 times
Send a message
Attachments

Post by ulle2
ulle2 wrote:Det står "Bränslepriser idag ($)", men det skall stå "Bränslepriser idag (SEK)"

/Ulle
Hur går det med att rätta till det här felet, är det inte genomförbart?

/Ulle
ulle2
Waze Global Champs
Waze Global Champs
Posts: 2991
Answers: 1
Has thanked: 93 times
Been thanked: 465 times
Send a message

Post by ulle2
Svenne33 wrote: Ursäkta att jag inte svarade tidigare. Såg någon skärm själv för någon vecka sedan där det stod SEK. Kan du bifoga ett skärmklipp, så kan jag skicka vidare till Waze om det fortfarande står kvar.
Det finns en skämdump sedan tidigare på sidan 9 i denna tråd. Duger inte den?

/Ulle
ulle2
Waze Global Champs
Waze Global Champs
Posts: 2991
Answers: 1
Has thanked: 93 times
Been thanked: 465 times
Send a message

Post by ulle2
ulle2 wrote:
Svenne33 wrote: Ursäkta att jag inte svarade tidigare. Såg någon skärm själv för någon vecka sedan där det stod SEK. Kan du bifoga ett skärmklipp, så kan jag skicka vidare till Waze om det fortfarande står kvar.
Det finns en skämdump sedan tidigare på sidan 9 i denna tråd. Duger inte den?

/Ulle
Intressant är att om man söker en bensinstation från sin rutt så står det (kr) men om man går in och söker samma station som "place" så står det ($). Det verkar som om data hämtas från olika ställen beroende på hur man söker.

Det bör stå (SEK) på båda.

/Ulle
ulle2
Waze Global Champs
Waze Global Champs
Posts: 2991
Answers: 1
Has thanked: 93 times
Been thanked: 465 times
Send a message
Attachments

Post by ulle2
Vi har en del i klienten som behöver rättas.

När man söker efter en affär och får upp sin träff:
  • I ett grönt fält står det "Öppna nu". Det borde vara "Öppet nu"
  • Därunder står det "Where to park" som bör översättas till t ex "Parkeringar" eller "Parkeringsförslag".
  • Därunder finns valet "Nearest parking lot" och "View more lotss". Bör översättas till "Närmaste parkering" och "Visa fler parkeringar".
  • Öppnar man det första valet står det t ex "Arrive at 19:21 and walk 1 min". Översätts till "Anländer 19:21 och 1 min gångväg".
  • Längst upp till vänster i den rutan står det "Favorisera". Bör bytas till "Favorit".
  • Öppnar man det andra valet får man upp ett antal parkeringsplatser i närheten. Det står för varje val t ex "Arrive time 19:21". Ändra till "Ankomsttid 19:21"
/Ulle
ulle2
Waze Global Champs
Waze Global Champs
Posts: 2991
Answers: 1
Has thanked: 93 times
Been thanked: 465 times
Send a message

Post by ulle2
skogsbilen wrote:
petkr4 wrote:Jag har fått en rapport angående sena aviseringar vid avfart från motorväg.
Jag har en Android och min fru en Iphone. Vi har kört parallellt på samma destination från Göteborg till Sundsvall två gånger tur och retur och använder språk "Svenska" (inte Alva eller Oskar).
Den muntliga nstruktionen för avfart motorväg kommer precis när man är i höjd med avfarten eller alldeles efter. Helt omöjligt om man inte håller koll på Waze och vet att man närmar sig en avfart. I komplexa mot där Waze uppfattar det som man "åker rakt fram" (vilket det inte behöver vara i verkligheten) saknas ibland både skriftlig och muntlig instruktion.
Muntlig varning för fartkameror fallerar ibland, men inte ofta. Ibland skulle jag önska att man kunde ändra till ett speciellt ljud för fartkamera istället, men det är ok om bara den muntliga varningen fungerar.
Jag tror att muntliga varningar (fordon stannat mm) missas ibland också.
Gäller problemet med sen eller ingen varning både Android och iPhone? Gäller det alla vägtyper?

Varning vid fartkamera ges bara om man för fortare än hastighetsbegränsningen eller alltid?

/Ulle
ulle2
Waze Global Champs
Waze Global Champs
Posts: 2991
Answers: 1
Has thanked: 93 times
Been thanked: 465 times
Send a message

Post by ulle2
Sen har jag en ändringsförslag till, när du väljer att det är en bostad så får du en popup där du ska bekräfta ditt val, "Avbryt" eller "Ja, jag är". Den senare är ju inte så tydlig, det är nog en direktöversättning från engelskan. "OK" borde fungera bättre. "Ja, jag är säker" är troligen för långt.
Det borde väl inte stå "Avbryt" eftersom knappen avser att kunna gå tillbaka och sätta annan kategori på bilden än bostad. Därför är "Bakåt" eller "Åter" sannolikt bättre.

"Ja, jag är säker" bör väl ersättas med t ex "OK" som avozetta föreslår eller "Bekräfta".

/Ulle
ulle2
Waze Global Champs
Waze Global Champs
Posts: 2991
Answers: 1
Has thanked: 93 times
Been thanked: 465 times
Send a message

Post by ulle2
avozetta wrote:För att ytterligare förtydliga att kategorin "Husrum" och "Stuga" inte avser ens egna privata bostad utan om en fastighet för uthyrning föreslår jag att tillägget "Uthyrning" läggs till i benämningen.

"Stuga (Uthyrning)"
"Husrum (Uthyrning)"

eller

"Stuga för uthyrning"
"Husrum för uthyrning"
Bra förslag!

/Ulle
ulle2
Waze Global Champs
Waze Global Champs
Posts: 2991
Answers: 1
Has thanked: 93 times
Been thanked: 465 times
Send a message

Post by ulle2
amiga6 wrote:Hur ofta uppdateras språkfilen i appen?

Jag har länge dragits med ett fel när bränslepriser inte är uppdaterade på några dagar. Det står daagar istället för dagar. Sen är det en del saker som inte är översatta i min app men som verkar vara översatta i översättnings applikationen.
Vet inte hur ofta uppdateringen görs? Men översätter vi inte så kommer det ju heller ingen uppdatering!

/Ulle
ulle2
Waze Global Champs
Waze Global Champs
Posts: 2991
Answers: 1
Has thanked: 93 times
Been thanked: 465 times
Send a message

Post by ulle2
Ett annat problem är vid avfart från motorväg. Där får man instruktionen "Avfart till avfart XX".

Strängen är antagligen "Avfart till" och när rampnamnet t ex är "Avfart 153 - 271, Älvsjö" blir utropet "Avfart till avfart 153 - 271, Älvsjö" vilket låter konstigt. Det vore väl bättre med något i stil med "Tag av till avfart 153 - 271, Älvsjö"

/Ulle
ulle2
Waze Global Champs
Waze Global Champs
Posts: 2991
Answers: 1
Has thanked: 93 times
Been thanked: 465 times
Send a message