Vänligen lägg in en permalänk för de segment som du vill låsa upp. Läs första forumposten för ytterligare instruktioner.

Post Reply

Avfart 4 Södra Länken Stockholm

Post by alxbelu
Delningen på Avfart 4 från Södra Länken är felaktigt mappad (mot vad jag har för mig är utfarten från garaget vid Globen), misstänker att detta är en av orsakerna till att Waze gärna väljer avfart 3 istället (som då verkar mer jämnlik).

Låst till nivå 5 & 3, jag har dock inte gjort några redigeringar tidigare, så ett såpass viktigt segment bör kanske någon mer erfaren ordna?

https://www.waze.com/editor/?env=row&lo ... 6,84352953

Efter delningen på avfarten så går ena vägen upp till rondellen med Enskedevägen och andra blir påfart till Nynäsvägen (tunnelmynning under rondellen Enskedevägen).
alxbelu
Posts: 5

POSTER_ID:17122742

1

Send a message

Post by alxbelu
Om ingen annan har möjlighet att fixa detta kan jag givetvis kika på det om någon bara kan låsa upp segmenten till L1. Har läst en del på wikin, etc, och har dessutom koll på hur navigeringssystem fungerar i grunden, så jag tror mig väl kunna fixa det utan att ställa till med något.
alxbelu
Posts: 5
Send a message

Post by alxbelu
Ok, jag gör ett försök att förtydliga:

Symptomet är att Waze aldrig använder avfart 4 när man åker östlig riktning på södra länken och ska vidare söderut på Nynäsvägen, istället väljs alltid avfart 3, med vilken man måste igenom två rondeller varav ett försett med rödljus; åtminstone utanför rusningstrafik är detta tveklöst det sämre alternativet jämfört med avfart 4 där man utan stopp kommer ut på Nynäsvägen.

Jag misstänker att Waze gör detta val på grund av att
1. Waze aldrig ser någon trafik på avfart 4, eftersom nuvarande karta är felaktig
2. avfart 3 och 4 ser ut att vara väldigt nära varandra, medan avfart 4 i verkligheten mynnar ut betydligt mycket längre söderut.

En mer korrekt dragning av avfarten finns t.ex. på Eniro (vilken även har nyare satellitbild)

Kartfelet hos Waze är alltså att avfart 4 är felaktigt dragen efter satellitbild och då är dragen där, i verkligheten, utfart från Globengaraget mynnar ut mot Nynäsvägen.

I verkligheten så går avfart 4 både ihop i tunnel (öst + västlig avfart södra länken) samt delas i tunnel mot rondell Enskedevägen & Gl ... Nynäsvägen med mynning under nämnda rondell.

Även Google Maps verkar delvis blanda ihop detta, då det på kartan ser ut som att det går att köra ut vid tunnelmynningen från Globengaraget när man kommer på avfart 4 (vilket givetvis inte stämmer). Dock har de med den kanske viktigaste delen, d.v.s påfarten mot Nynäsvägen med tunnelmynning under rondellen (vilken helt saknas i Waze).

Edit: Enklaste lösningen verkar vara att:
koppla loss detta segment från avfart 4,
dra detta segment rakare med påkoppling till detta segment först alldeles innan rondellen,
och slutligen, lägga till ett segment som förgrenas från avfart 4 i höjd med mitten av Tele2 arena och sedan mynnar ut under rondellen och ansluter till Nynäsvägen söder om rondellen.
alxbelu
Posts: 5
Send a message

Post by alxbelu
Hej,
Vad jag kan se är inga segment felaktigt sammankopplade. Däremot är sammankopplingarna i sig, och segmentens sträckningar inte överensstämmande med verkligheten. De borde kunna flyttas så att de ser mer korrekta ut än vad de gör nu!
Nja, om du flyttar på dem så kommer utfarten från garaget saknas, som sagt. Och "felaktigt sammankopplad" är väl en definitionsfråga; nuvarande sammankoppling till Nynäsvägen sker norr om rondellen Enskedevägen medan den i verkligheten sker söder om rondellen. (Sammankopplingen med avfarten från Nynäsvägen sker ju även den senare och mycket närmare nämnd rondell.)
Jag vet inte hur Waze beräknar rutter i tunnlar, eftersom Waze inte har någon aning om hur hen åkt eftersom GPS uppenbarligen inte ger någon info om verklig färdväg. Jag funderar om Waze inte antar att hen åkt den rutt som föreslagits, om Waze inte erhåller info om att en annan rutt valts (vilket Waze uppenbarligen inte får i en tunnel).
Vad jag förstått så antar Waze att man åkt föreslagen rutt och avgör hastigheten på rutten genom att se tiden från tappad fix till återupprättad fix. Problemet är då i detta fall att när man kommer ut på ett helt annat ställe än förväntat så verkar det ju som att man inte följt föreslagen rutt och därför kan Waze inte beräkna någon hastighet.

I vilket fall är dragningen i nuläget helt fel, och om Waze vid något tillfälle får en bättre tunnelnavigering så verkar det lite onödigt att låta identifierade felaktigheter bestå.

Edit: Dessutom gör ju den geografiska dragningen att avstånden blir fel, vilket om inte annat definitivt påverkar valet av rutt.
alxbelu
Posts: 5
Send a message

Post by alxbelu
Jag har inte behörighet att göra ändringarna, men jag håller med om att någon som har det bör göra de geografiska ändringarna, även om dessa INTE innebär några loss- eller hop-kopplingar.
Är som sagt lite färsk på map editing i Waze, men vad jag kan se så måste man ju åtminstone byta nod på Nynäsvägen, vilket väl tekniskt innebär loss- och hopkoppling. Sedan ser jag väl inte riktigt vinsten att flytta segmentet med påfarten till Nynäsvägen, för att sedan behöva rita upp ett exakt likadant segment i dess plats för utfarten & påfarten från garaget? (Som jag senast idag åkte förbi och kunde bekräfta fortfarande finns och ser ut enligt satellitbild.)
alxbelu
Posts: 5
Send a message

Post by amiga6
Har inte tittat så noga på hur segmenten är dragna men avfart 4 från Södra Länken är helt fel. Någon med nivå 5 får fixa eller sänka till åtminstone nivå 3. på dessa segment

https://www.waze.com/sv/editor/?env=row ... s=84353282

https://www.waze.com/sv/editor/?env=row ... s=84353276

https://www.waze.com/sv/editor/?env=row ... s=84353228

https://www.waze.com/sv/editor/?env=row ... s=60464133

https://www.waze.com/sv/editor/?env=row ... =152497751

https://www.waze.com/sv/editor/?env=row ... s=84352992

Då tror jag att en nivå 3 kan fixa allt :)
amiga6
Area Manager
Area Manager
Posts: 499
Has thanked: 86 times
Been thanked: 19 times
Send a message
I'm using Samsung Galaxy S22 Ultra Android 13 Swedish and the latest (beta) Waze version.

Post by amiga6
På något sätt räknar Waze ändå vissa tider vissa dagar får jag avfart 3 via Gullmarsplan ut på Nynäsvägen och andra avfart 4 ut på Nynäsvägen efter rondellen vid Sofielundsvägen/Enskedevägen.
amiga6
Area Manager
Area Manager
Posts: 499
Has thanked: 86 times
Been thanked: 19 times
Send a message
I'm using Samsung Galaxy S22 Ultra Android 13 Swedish and the latest (beta) Waze version.

Post by avozetta
Hej på er!

Bra att tänka på här är att i tunnlar finns av naturliga själ ingen trafikinformation = uträknad medelhastighet på vägsegmenten då vi tappar kontakten med GPS-systemet. Waze går rimligtvis bara på klassningen av vägsegmentet på dessa sträckor i sin ruttplanering.
avozetta
Waze Local Champs
Waze Local Champs
Posts: 2611
Has thanked: 39 times
Been thanked: 303 times
Send a message
/Anders
Sweden Wiki Master, Sweden Waze Champ, Sweden Country Manager, AM in Sweden/Stockholm area, Waze Beta Tester
Sony Xperia 5 IV Android 13

Post by pnylin
De markerade segmenten sänkta till nivå 3.

/Patrik
pnylin
Waze Local Champs
Waze Local Champs
Posts: 1581
Answers: 2
Has thanked: 12 times
Been thanked: 220 times
Send a message

Post by SverkerN
De sista två segmenten är sänkta.

/Sverker
SverkerN
EmeritusChamps
EmeritusChamps
Posts: 2015
Has thanked: 47 times
Been thanked: 189 times
Send a message