Post Reply

Alt. vägnamns påverkan på sökresultat

Post by
För att minska risken för utsmetade städer har jag gjort några prov med att att lägga in vägnamn utan Stad och alternativt vägnamn med Stad på adresser på landsbygden.
Jag blev lite förvirrad när jag provade att söka på adressen. Ett exempel;
Adressen är Börgöl Anderstorp 1, Finspång. Adressen hämtad från Lantmäteriets karta och den finns även på postnummerservice.se.
Referens WME: https://www.waze.com/sv/editor?env=row& ... =392577877
Där kan man se vägens namn och alternativt vägnamn.
Husnummer 1 är inlagt. Det är 2-3 veckor sedan jag gjorde editeringen.
WME 1.jpg
Så till sökresultat. Jag har sökt på "Börgöl Anderstorp 1"
I WME hittas adressen med alternativt vägnamn. Förväntade mig vägnamn utan stad :?:
WME Sök.jpg
I Live map hittas inte adressen alls. Inte ens med tillägget Sweden i sökningen.

I Android-appen hittades adressen med tillägget Stockholm, Sweden. Varför Stockholm :?:
WME 1.jpg
Om jag väljer "Fler resultat.... " hittas bara adressen med alternativt vägnamn men inte i Stockholm :?:
I detta fall är träffarna i fliken Platser kring Anderstorp i Småland och Google saknar adressen.
2 Fler resultat R.jpg
Båda sökresultaten ovan leder till rätt plats med lite olika adressinformation längst ner. :?:
4 Sökresultat 1 R.jpg
5 Sökresultat 2 R.jpg
Min slutsats är att det verkar fungera att använda alternativt vägnamn. Det som främst stökar till det är att Stockholm läggs in när Stad saknas i vägnamnet.

Något att fundera vidare på? Jag har några exempel till i det här området ifall det behövs fler resultat.

POSTER_ID:16971216

1

Send a message

Post by avozetta
Att använda alternativa namn med formell postadress kan vara ett bra alternativ, jag har provat några sådana själv och kan inte se att det ställer till det med utsmetade orter. Även lagt in bostäder på samma sätt som komplement.

Men det är bra om vi är fler som provar detta för att säkerställa att vi inte ställer till det.

Sökfunktionerna i de olika applikationerna tycker jag aldrig varit helt hundra och beter sig troligtvis också olika åt.

Livemap har sin egen uppdateringscykel, för mig okänd, men i varje fall betydligt mer sällan än det som går ut i appen. Får ibland en känsla av att data Från Google Maps prioriteras där.

Generellt kan (gissar) det vara så att den datapost med mest information prioriteras i sökningen!?

Att "Stockholm" dyker upp som ort är ju en ren bugg i appen och borde felrapporteras, är du med i Centercode? Blir det likadant på de andra ställena du provat?
avozetta
Waze Local Champs
Waze Local Champs
Posts: 2611
Has thanked: 39 times
Been thanked: 303 times
Send a message
/Anders
Sweden Wiki Master, Sweden Waze Champ, Sweden Country Manager, AM in Sweden/Stockholm area, Waze Beta Tester
Sony Xperia 5 IV Android 13

Post by avozetta
Pee3 wrote:
avozetta wrote:Att använda alternativa namn med formell postadress kan vara ett bra alternativ, jag har provat några sådana själv och kan inte se att det ställer till det med utsmetade orter. Även lagt in bostäder på samma sätt som komplement.
Har inte heller sett att det ger utsmetade städet, just därför tycker jag att det kan det vara intressant.
Är det husnummer du avser med bostäder? Jag har lagt in det på flera ställen.
avozetta wrote: Men det är bra om vi är fler som provar detta för att säkerställa att vi inte ställer till det.
Det är bra om det verkar vara ett sätt att undersöka vidare.
avozetta wrote: Sökfunktionerna i de olika applikationerna tycker jag aldrig varit helt hundra och beter sig troligtvis också olika åt.

Livemap har sin egen uppdateringscykel, för mig okänd, men i varje fall betydligt mer sällan än det som går ut i appen. Får ibland en känsla av att data Från Google Maps prioriteras där.
Kan bara hålla med. :|
avozetta wrote: Att "Stockholm" dyker upp som ort är ju en ren bugg i appen och borde felrapporteras, är du med i Centercode? Blir det likadant på de andra ställena du provat?
Om Centercode vet jag inget, har bara sett det här i Forumet ibland.
"Stockholm" verkar läggas till på träffar i söklistan när vägen saknar "Stad" men det finns "Husnummer". Jag har inte hittat det på vägar som saknar "Stad" och saknar "Husnummer".
Om du vill ha exempel så tala om hur du vill ha dem så fixar jag det.
Nej, jag menar platser som ställs om till bostäder, de som får en lite triangelsymbol i WME-kartan.

Skicka mig lite permalänkar (utöver den som du redan angivit ovan) där du sett att Stockholm fylls i så gör jag en felrapport i Centercode (har man tillgång till om man är med i betaspåret). Fundering, är det alltid Stockholm som fylls i avsett var man befinner sig i landet när man söker på adressen?
avozetta
Waze Local Champs
Waze Local Champs
Posts: 2611
Has thanked: 39 times
Been thanked: 303 times
Send a message
/Anders
Sweden Wiki Master, Sweden Waze Champ, Sweden Country Manager, AM in Sweden/Stockholm area, Waze Beta Tester
Sony Xperia 5 IV Android 13

Post by avozetta
Pee3 wrote:Här är några exempel på platser där Stockholm felaktigt läggs in i sökresultatet. Jag har tagit ett husnummer på vägen men troligen gäller det samtliga husnummer på vägen. Vid sökning på bara vägnamnet, utan husnummer, läggs Stockholm till i sökresultatet i vissa fall, kanske beroende på antalet sökresultat.
Vägnamn Hus nr Länk
Jägerstorp 520 https://www.waze.com/sv/editor?env=row& ... =312124995
Melhult 11 https://www.waze.com/sv/editor?env=row& ... =317010463
Uddvägen 32 https://www.waze.com/sv/editor?env=row& ... =289118152
Gärdås 145 https://www.waze.com/sv/editor?env=row& ... =388406589
Rödmyravägen 211 https://www.waze.com/sv/editor?env=row& ... =318426090
Stubbetorp 7 https://www.waze.com/sv/editor?env=row& ... =284735776
På vilken ort sitter du när du söker i appen, i Stockholm eller någon annan stans? Nyfiken på om det går att få till en annan ort i sökresultatet!?
avozetta
Waze Local Champs
Waze Local Champs
Posts: 2611
Has thanked: 39 times
Been thanked: 303 times
Send a message
/Anders
Sweden Wiki Master, Sweden Waze Champ, Sweden Country Manager, AM in Sweden/Stockholm area, Waze Beta Tester
Sony Xperia 5 IV Android 13

Post by avozetta
Felrapporterat i Centercode, BUG-9149
avozetta
Waze Local Champs
Waze Local Champs
Posts: 2611
Has thanked: 39 times
Been thanked: 303 times
Send a message
/Anders
Sweden Wiki Master, Sweden Waze Champ, Sweden Country Manager, AM in Sweden/Stockholm area, Waze Beta Tester
Sony Xperia 5 IV Android 13

Post by avozetta
La till dessa idag, får se hur det beter sig när de går live, https://www.waze.com/sv/editor?env=row& ... ,393499496
avozetta
Waze Local Champs
Waze Local Champs
Posts: 2611
Has thanked: 39 times
Been thanked: 303 times
Send a message
/Anders
Sweden Wiki Master, Sweden Waze Champ, Sweden Country Manager, AM in Sweden/Stockholm area, Waze Beta Tester
Sony Xperia 5 IV Android 13

Post by avozetta
Här är det en mix för "Marietorp" med insprängda egna adresser som "Marietorp Hagaberg" som bostäder. För ser hur det funkar när det går live.

https://www.waze.com/sv/editor?env=row& ... ,343342294
avozetta
Waze Local Champs
Waze Local Champs
Posts: 2611
Has thanked: 39 times
Been thanked: 303 times
Send a message
/Anders
Sweden Wiki Master, Sweden Waze Champ, Sweden Country Manager, AM in Sweden/Stockholm area, Waze Beta Tester
Sony Xperia 5 IV Android 13

Post by avozetta
Pee3 wrote:
avozetta wrote:Här är det en mix för "Marietorp" med insprängda egna adresser som "Marietorp Hagaberg" som bostäder. För ser hur det funkar när det går live.
Vore kul att följa, om du lägger till en länk ....
Läs en gång till ;-)
avozetta
Waze Local Champs
Waze Local Champs
Posts: 2611
Has thanked: 39 times
Been thanked: 303 times
Send a message
/Anders
Sweden Wiki Master, Sweden Waze Champ, Sweden Country Manager, AM in Sweden/Stockholm area, Waze Beta Tester
Sony Xperia 5 IV Android 13

Post by avozetta
Pee3 wrote:
avozetta wrote:Här är det en mix för "Marietorp" med insprängda egna adresser som "Marietorp Hagaberg" som bostäder. För ser hur det funkar när det går live.

https://www.waze.com/sv/editor?env=row& ... ,343342294
Det funkar ju bra med insprängda bostäder i appen. När jag söker på "Vägnamn" inkl husnummer, t ex Marietorp Solhöjden 1 så får jag träff direkt. Utan husnumret blir det en Google-träff. Jag är 64 mil från platsen när jag söker. Ingen utsmetning av staden Ormaryd.
En fördel är ju att man inte behöver ha olika vägnamn, som man behöver om man använder Husnummer. Det ger nog en renare karta i appen men naturligtvis inte lika mycket info.
Nackdelen är att det blir väldigt många trianglar i WME om man ska använda bostäder istället för Husnummer utanför tätorterna.

När kan vi förvänta oss något svar på felrapporten?
Sist jag kollade på rapporten var den i varje fall under granskning samt att ytterligare en wazare noterat samma beteende. Om och när vi får en lösning, ingen aning. Men ni som är i Centerode, gå in och rösta upp buggen :-) . se numret ovan.
avozetta
Waze Local Champs
Waze Local Champs
Posts: 2611
Has thanked: 39 times
Been thanked: 303 times
Send a message
/Anders
Sweden Wiki Master, Sweden Waze Champ, Sweden Country Manager, AM in Sweden/Stockholm area, Waze Beta Tester
Sony Xperia 5 IV Android 13

Post by avozetta
Pee3 wrote:En liten fundering kring adresser som saknar husnummer.
När man väljer sökresultat med adresser som har husnummer, oavsett om de lagts in som Husnummer eller som en Plats som bostad i WME så visas den i appen med hela adressen.
Husnummer_Bostad.jpg
Adresser som saknar husnummer måste läggas in som Plats. För att platsen ska vara sökbar måste den ha ett Namn, lämpligen adressen. Jag har gjort 2 exempel, med och utan vägnamn i platsen (gulmarkerad).
Vägnamn_Stad.jpg
Stad.jpg
Vilket sätt är bäst? (Vi borde väl ha ett "Bäst praxis")
Kan tycka att vi generellt borde sträva efter att alltid fylla i adressfälten så gott det går som grundregel. Fler som har synpunkter på det?
avozetta
Waze Local Champs
Waze Local Champs
Posts: 2611
Has thanked: 39 times
Been thanked: 303 times
Send a message
/Anders
Sweden Wiki Master, Sweden Waze Champ, Sweden Country Manager, AM in Sweden/Stockholm area, Waze Beta Tester
Sony Xperia 5 IV Android 13

Post by avozetta
Jag har dessutom i dessa fall när husnummer saknats skrivit "Bostad" som namn.
avozetta
Waze Local Champs
Waze Local Champs
Posts: 2611
Has thanked: 39 times
Been thanked: 303 times
Send a message
/Anders
Sweden Wiki Master, Sweden Waze Champ, Sweden Country Manager, AM in Sweden/Stockholm area, Waze Beta Tester
Sony Xperia 5 IV Android 13