Post by pnylin
Tanken med mitt resonemang är att det ska bli lättare för användaren.

Om vi tar denna rondell som exempel: https://waze.com/sv/editor?env=row&lat= ... 807&zoom=5

Kommer du på väg 224 och ska fortsätta mot Katrineholm. Visar Waze exakt som det är skyltat en bit före korsningen, dvs "57 Katrineholm", borde en användare som aldrig varit på platsen känna sig mer trygg än om Waze istället visar "57 Gnestavägen". För de allra flesta har inte heller namnet på vägen någon betydelse . 

Just här har jag valt att lägga in samma information på TTS när det gäller de tre utfarterna till vägar med vägnummer medan jag valt att inte ändra på TTS vid utfarten till Centrum då namnet på vägen borde ha mer betydelse på en mindre väg.


Stuvstakorset på Huddingevägen: https://waze.com/sv/editor?env=row&lat= ... =103433609

Här har jag endast lagt in det som står på skyltarna både på texten i i TTS.
Min tanke är att när man kör på Huddingevägen kommer Waze att visa och säga att jag ska svänga höger mot "Farsta" om X meter. När jan närmar mig korsningen visar skyltarna på platsen "Farsta" till höger i nästa korsning. Då känns det mer tryggt än om Waze visar och säger att jag ska svänga höger på Ågestavägen. Jag kanske inte vill kolla i telefonen och se om det är rätt korsning utan hellre vill koncentrera mig på trafiken.

Visst, nu har jag kanske mer utgått från att användaren inte kör här varje dag och kanske då är mer osäker på hur man ska köra. 

/Patrik



 
 
pnylin
Waze Local Champs
Waze Local Champs
Posts: 1581
Answers: 2
Has thanked: 12 times
Been thanked: 220 times
Send a message

Post by pnylin
Skrev tidigare att jag testat med en mindre telefon. Här är tre bilder från min gamla telefon, en Samsung Galaxy S6 som visar hur det kan bli med text på båda raderna vilken gör att det inte blir någon radbrytning. /Patrik

  
waze_s6.jpg
(126.84 KiB) Downloaded 84 times
 
 
 
 
pnylin
Waze Local Champs
Waze Local Champs
Posts: 1581
Answers: 2
Has thanked: 12 times
Been thanked: 220 times
Send a message

Post by TripleKey
Där vägnamn saknas på det sekundära länsvägsnätet (nummer över 500) är det normala (innan denna funktion) att Waze har visat vägnumret i svänginstruktionerna. Detta har ju varit av begränsad nytta, eftersom de numren inte skyltas.

Jag kanske har missat att det skrivits om det, men har vi funderat på hur vi ska göra med dessa. Jag la in denna på prov: 
Resized_Screenshot_20210803-142911_Waze.jpg
(99.84 KiB) Downloaded 64 times
Skärmavbild 2021-08-04 kl. 19.48.53.png
(895.3 KiB) Downloaded 66 times
(foto lånat från Google Maps)

Om man gör som jag gjort och behåller det oskyltade vägnumret (I 568) så blir ju det huvudinformationen och det som står på skyltarna sekundärt. Alternativt tar vi bort vägnumret ur instruktionen, och då visas de skyltade destinationerna tydligare. Synpunkter?
 
 
 
 
TripleKey
Area Manager
Area Manager
Posts: 90
Has thanked: 25 times
Been thanked: 7 times
Send a message

Post by TripleKey
Jag tycker i grunden att pnylins förslag är det bästa, eftersom informationen som visas i Waze mest liknar den som föraren ser i verkligheten. Och "I 568" ser man aldrig i verkligheten.

Å andra sidan väger Avozettas argument om inkonsekvens tungt, och ännu tyngre kan det göras. Jag har nämligen konstaterat att röstinstruktionen (Svenska - Anna) blir "Sväng höger på I 568" i alla fall, och så länge som röstinstruktionen innehåller vägnumret så är det väl bra om även den textuella instruktionen gör det. Annars kan jag tänka mig att man som användare kan börja ifrågasätta kvaliteten.

Så min röst faller trots allt på det som Wikin säger, åtminstone fram till dess att rösten läser upp den skyltade texten.
 
TripleKey
Area Manager
Area Manager
Posts: 90
Has thanked: 25 times
Been thanked: 7 times
Send a message

Post by TripleKey
Jag hade helt enkelt missat att man kunde scrolla ner i rutan där man fyller i svänginstruktoner, och därför inte sett att man kan editera även den talade informationen...
Men nu vet jag bättre.
TripleKey
Area Manager
Area Manager
Posts: 90
Has thanked: 25 times
Been thanked: 7 times
Send a message

Post by ulle2
avozetta wrote:
avozetta wrote:Avfartsskyltar verkar inte tillåta mer än 4 tecken :-( vilket inte funkar för vissa av våra avfarter då som "150.2"
Ställde frågan på Centercode och tydligen styr vi över detta själva så det blir en begäran till Waze :-)
Stämmer antal positioner går att styra per land!

/Ulle
ulle2
Waze Global Champs
Waze Global Champs
Posts: 2991
Answers: 1
Has thanked: 93 times
Been thanked: 465 times
Send a message

Post by ulle2
Ursäkta att jag inte svarat tidigare, har inte haft tid till Waze under ett tag. Men det blir snart ändring på det, lovar :)

Jag föredrar förslag nr 2. Vi får mer utrymme för text och slipper trunkeringen samt att det blir samma fontstorlek på både rad ett och rad två.

/Ulle
 
ulle2
Waze Global Champs
Waze Global Champs
Posts: 2991
Answers: 1
Has thanked: 93 times
Been thanked: 465 times
Send a message

Post by ulle2
Vägskyltar visas numera också i Carplay, i alla fall i betaversionen.

/Ulle
 
ulle2
Waze Global Champs
Waze Global Champs
Posts: 2991
Answers: 1
Has thanked: 93 times
Been thanked: 465 times
Send a message