Trafikljus i Waze

Hej

De har ju varit i beta ett tag men såg att nu har waze börjat rulla ut det i WME https://www.waze.com/discuss/t/green-light-traffic-lights-have-landed-in-wme-production-all-environments/398557

Är de här något vi kommer börja lägga in i Svenska kartan? såg funktioen finns men ja över min nivå / kanske inte aktiv än

Tack för att du tog upp det, har bara kommit till tanken att göra det… :+1:

Det är aktivt i WME, troligen för L4+. Om jag förstått rätt så är det inte aktivt i appen än för oss.

Det verkar som det ska användas i standard svänginstruktioner i appen. (Sväng höger vid trafikljusen). Ska det påverka hur vi anger instruktioner från skyltar?

Ja de står i artikeln level 4 är default

Precis dels kan du få instruktioner “vid trafikljusen” samt så dyker de såklart upp på kartan, de ska även kunna påverka routingen

Det ska vara aktivt för beta i ROW vad jag kan se åtminstone

Hej på er!

Tills vi tagit ett beslut om och när och hur vi inför detta i Sverige är nu nivån satt till 5 och får endast används för utvärdering, ej för allmän implementering!

Vi är just nu lite tveksamma med mervärdet, enormt mycket mer data ska in i kartan, till vilken nytta? Har vi verkligen idag svårt att förstå när det är dags att svänga? Hur många har verbala instruktioner ens påslaget till vardags?

Vi kan ta upp frågan på mötet i Stockholm om någon vecka.

1 Like

Ja och sen när har man liksom problem se trafikljus :sweat_smile: de dyker upp i appen likt ph s

Jag har kört runt en hel del i Europa nu här i veckan och då de är mappat i en hel del länder samt jag har funktionen som beta testare noterar jag att, och då funktionen redan är känd kan jag dela även här : bara som en observation

Det överlag fungerar bra och är ibland relativt användbart, i tex byar med få eller det enda trafikljuset inom synhåll är de som mest användbart

Ibland men inte allt för ofta så blir det lite mindre hjälpfullt, säg att det är flera trafikljus nära varandra och jag behöver åka rakt fram i första och sen vänster vid det andra så säger tts “ sväng vänster vid trafikljuset “ hade varit bättre inte få nån notifikation om de ( trafikljuset) alls eller nån logik för de där

Att ha dem på kartan kan vara smidigt nån gång ibland , ville till vänster för komma in på en mack men de var mycket trafik , men såg då på kartan nästa korsning hade signaler och det fanns en kort omväg , upplever inte det cluttrar för mycket, det finns en cap-logik som verkar fungera bra i städerna , det är tts instruktionen som kan bli lite mindre hjälplig då

1 Like

Tidningen Mobil hade en blänkare häromdagen att trafikljusen nu finns i Waze. Bara som förvarning att det kan komma önskemål/frågor från allmänheten.

1 Like

Ah där ser man, dock är de inte släppt i Sverige än i klienten , men i bla Tyskland började man rollout I prod igår såg jag

Här är länken till Mobil: Waze börjar visa trafikljus i kartan

Även M3 har skrivit om det: Waze börjar nu visa trafiksignaler på kartan - M3

Det fungerar för min i appen på de platser där vi testat att lägga in trafikljus. Jag har den vanliga appen och inte Beta.

Men sedan är ju frågan om vi ska ha det i Sverige. Det blir ju ett jättejobb att lägga in. Dessutom blir det ännu mer kopplat till en nod. Märker redan idag att det missas en del när någon gör om en korsning eller en rondell. Här är det många som missar att den gamla korsningen hade tex körfältsassistans och vägskyltar.

Vad skumt du borde inte ha det i prod app :slightly_smiling_face::+1:jag ska höra med staff , händer ibland de rullar ut lite konstigt , hänt att tex AM blivit med tidigt

Jo de är verkligen frågan om de är värt , som vi diskuterat, de är ju inte heller precis brist på annat att göra på den svenska kartan…

Kan också tycka de är lite synd Waze prioriterar detta när skolzonerna fortfarande långt ifrån fungerar så bra som de borde, dem kan jag personligen tycka i jämförelse ger mycket mer värde också

1 Like

@pnylin du ser det för att du är Beta-Editor , tydligen utrullat till de med den rollen :slightly_smiling_face:

Håller med.
La in en massa skolzoner i södra Sverige men efter flera rapporter om fel hastighet (jag har ju ändrat till ordinarie hastighet och lagt in den lägre hastigheten i skolzonen) valde jag att ge upp för tillfället och avvakta tills att detta fungerar fullt ut.

1 Like

Trafikljusen är live i Sverige, de syns i ordinarie app. Men vi valde tillfälligt att stoppa implementeringen som @pnylin varit inne på.

Någon hann dock lägga in ett gäng i Lund, i övrigt ska det bara finnas några enstaka testområden.

Jag skulle vilja få in fler synpunkter från gemenskapen här hur vi ska agera!? Varför vi bör implementera detta eller inte.

Jag är själv inne på @pnylin linje, det är väldigt mycket information kopplat till en not redan idag, lätt att det tapps bort vi förändringar. Sen ser jag ett väldigt litet, om något alls, att denna information bidrar något till navigeringen.

1 Like

Ja den är live i wme men inte i prod Waze appen för prod användare, där börjar de rullas ut nu i en del länder nu , och inte fullt ut utan “Limited” dock ska de vara aktivt för alla beta och wme-beta , alltså app

Håller som jag tror jag lyckades få fram med där, de är visserligen nice i en del situationer men inte så de känns värt precis som du och pnylin är inne på

Av den feedback jag fick på min feedback ovan som jag lämnade i beta så verkar de dessutom inte som de kommer utvidgas i närtid

Personligen har jag svårt att se nyttan med att visa trafikljus på kartan. Det enda de bidrar med, åtminstone i dagsläget, är att instruera användaren att svänga vid ett trafikljus i stället för vid ett specifikt vägnamn. Om man inte känner till vägnumret/vägnamnet i förväg eller ser det på kartan, kan visserligen informationen om trafikljuset vara till viss nytta.

Skulle vi ändå landa i att vi vill införa trafikljus på kartan kan vi importera dessa från Google, med de kvalitetsbrister som det innebär.

/Ulle

Hej

Jag ansluter mig till de tveksamma. Om vi börjar lägga in dem så kommer det aldrig bli 100% rätt. Bättre att lägga krutet på ex lane-assist

Dan (4)

1 Like

Du har nog rätt, Waze har lurat mig. Det infördes ju en egen ikon för appen med en tydlig betatagg, men den verkar vara lite buggig. v5.20.0.2 som jag har nu är en beta och inte public version som jag trodde.

1 Like

Den där beta taggen är super lurig, för är det en RC så har den ingen beta icon , trots du då ändå har alla beta funktioner, 0.2 är en RC